Hej!

Förlåt att jag lägger mig i en redan intensiv diskussion men jag kunde inte låta bli att lägga till att det i vanliga fall inte är några problem att få tag i tid besiktningsprotokoll om man frågar besiktningsfirman, i detta fall Anticimex. Har själv tid fått ta del av protokoll från tid genomförda bes i form av spekulant. Sparas 5 år. Kanske bra att lägga till att det i detta fall (som med vänner till mig som backade på en affär i L-köping p.g.a. fel som fanns vid en tid besiktning men som vare sig säljaren eller mäklaren låtsades om, men A-mex gärna visade för presumtiv köpare) Stå på er. Se till att åtgärda fel, få till baka utläggen från säljaren.

/Husdoktorn
 

Jag har nu kollat med Anticimex och de sa att de inte utan vidare kan lämna ut protokoll till annan än de som anlitade dem för besiktningen, men de som har koll på sånt här och hur jag går till väga för att få fingrarna på protokollet var på semester för tillfället.

Det ser ut som att jag får ge mig till tåls i några veckor... :(

Funderar på att låta Anticimex offerera avfuktare så länge så att man har den biten klar i alla fall (om nu inte de har semester förstås...).
 
Verkar vara lite svårtolkat det där med upplysningsplikt....

Från Föreningssparbankens Fastighetsbyrås hemsida:

"Säljarens ansvar
Som säljare har du inte någon laglig skyldighet att upplysa om fastighetens fel och brister, men du kan bli ersättningsskyldig för så kallade dolda fel upp till tio år efter försäljningen om en domstol anser att fastigheten var i betydligt sämre skick än vad köparen haft anledning att räkna med.

Dessutom kan du bli skadeståndsskyldig om domstolen anser att du kände till eller borde ha känt till felet redan då du sålde fastigheten. Detta följer av köparens rätt till skadestånd på grund av säljarens försummelse."


Från Mäklarhusets hemsida:

"UPPLYSNINGS & UNDERSÖKNINGSPLIKT
I jordabalken beskrivs ingående vad som ställs för krav på säljare, respektive köpare vid en fastighetsöverlåtelse. Som säljare är du skyldig att upplysa köparen om fel eller brister hos fastigheten. Gör du inte det kan köparen dels få rätt till avdrag på köpeskillingen, dels ha rätt att häva köpet.
Du som köper har så kallad undersökningsplikt. Det innebär att du måste göra en noggrann och ingående undersökning av fastigheten. Meningen med säljarens upplysningsplikt och köparens undersökningsplikt är att man ska vara överens när köpet ingås, för att undvika diskussioner efter köpet."


Vad gäller tidigare besiktningsprotokoll så ägs väl detta av den som beställt besiktningen vilket innebär att Anticimex (eller vem som nu utfört besiktningen) inte har någon rätt att lämna ut protokollet (utan beställarens godkännande).

Hälsningar
/ Dennis

 
DeLu skrev:
Verkar vara lite svårtolkat det där med upplysningsplikt....
Just därför har dom flesta Frågelista med som punkt i kontraktet som just Prosit skrev i ett tidigare inlägg.


 
Prosit skrev:
Jag har nu kollat med Anticimex och de sa att de inte utan vidare kan lämna ut protokoll till annan än de som anlitade dem för besiktningen

Naturligtvis inte, Anticimex skulle inte ha många kunder kvar i så fall.
 
Patrick W skrev:
Naturligtvis inte, Anticimex skulle inte ha många kunder kvar i så fall.
Å andra sidan så vill nog inte Anticimex försäkra ett hus mot dolda fel/fuktskador om det hade sådana anmärkningar vid en tidigare besiktning som de själva utfört.
 
Det skulle vara kul att veta hur det gick med det här fallet. Har du lust att berätta Prosit?
 
Får man gissa? Nedlagt?

En uteluftventilerad krypgrund är en riskkonstruktion. Det vet vilken besiktningsman som helst. Det går aldrig att hävda att "borttvättat mögel" skulle vara juridiskt bärande i en tvist.

Man skall kallt räkna med att det växer friskt med mögel i våra riskkonstruktioner Krypgrund, Kallvind, Enstegstätad fasad, mfl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.