Ska montera ett skorstenspaket, och enligt tillverkaren krävs det 10cm till brännbart material för att bli godkänt vilket inte riktigt fungerar i mitt fall då den krockar med en takstol. 5cm avstånd (se bild)

Och jag vill helst inte språnga pipan om av estetiska skäl, så jag undrar om det finns någon lösning på detta? Någon typ av godkänd skärmning etc?

Tänkt köra en Premodul skorsten.
 
  • skorsten_vs_takstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns skorstenar med, har jag för mig, diameter 25 cm, som man får sätta dikt emot trä. Vi har Schiedel.
Den blir lite lagom ljummen, som ett vattenelement ungefär, när man eldar i den.
 
Innan du river halva huset.....: Premodul kräver 5cm till brännbart från helisolerad modul och det lär vara vad du har i bjälklag eller på vinden där man har takstolar. Så har du ritat centrum rätt borde det gå bra?

Det är ju möjligen avståndet mellan startmodulen som är halvisolerad och vägg som kan vara ett problem, men de flesta kaminer har ju ett min-avstånd till vägg som är större.
 
Redigerat:
Efter att själva studerat premoduls anvisningar så upptäckte jag att 5cm var gränsen vilket jag har exakt!
Fick 10cm avståndet från en ÅF.. hmm.

Så detta ska nog gå vägen på det berömda trots allt!
 
Vira 30mm hönsnätsarmerad brandskyddsisolreing runt skorstenen i genomföringen. Så sover du tryggare om natten.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Tycker du inte man ska lita på tillverkarnas konstruktion och certifieringen/brandklassningen av desamma?
 
Det är inte alltid man skall lita på tillverkare och intyg.... de första modulskorstenarna har haft några brandtillbud då isoleringen mellan innerrör och ytterhölje med tiden (och ev. för hård eldning) sjönk ihop så att ytterhöljet blev för varmt.
Mig veterligt var även dessa rör "godkända"...
 
Jo men nu pratar vi ju om konstruktioner som sett likadana ut i 20 år eller mer tillochmed...

Dessutom är det inte nödvändigtvis just i bjälklagsgenomföringen som brandrisken är som störst. I normalfallet blir det varmast kring första halvmetern av skorstenen. I det mindre normala fallet med en sotbrand gissar jag att det är den svagaste skarven som är mest utsatt. Bygger man utan skarv just i bjälklaget är det antagligen en av de minst utsatta delarna på hela skorstenen.
 
MathiasS skrev:
Tycker du inte man ska lita på tillverkarnas konstruktion och certifieringen/brandklassningen av desamma?
Jo den är säkert jättebra,
Men min premodul blir varm och kan man få in isolering mellan rör o brännbart så är det ju bara dumt att inte göra det.
Vem vet vad självantändningstemperaturen är för snustorrt vindsvirke är om tex 25år?
Vad blir skorstenstemperaturen vid tokeldande i en rejäl köldknäpp om tex 25år?

På rökröret mellan min panna o skorsten satte jag sån 30mm isolering. Nu kan jag hålla handen på rökröret när termometern visar 270g!
 
...skorstenstemperaturen lär inte bli högre om 25 år än vad den blir idag när du "tokeldar". Tändtempen för torrt virke kan man läsa i tabeller. Det ändrar sig inte heller över tiden nämnvärt?

Det är ett tag sedan jag var på vinden och kände när jag hade eldat men min minnesbild är att det helisolerade röret inte blir mer än handvarmt även efter lång tids rejäl eldning. Med reservation för att jag har minne som en guldfisk.
 
en isokern pipa istället kanske. den får ligga mot trä.
 
Vill bara tillägga att stenulls-isoleringen sk hönsnät - inte är så god isolator, mer branddämpade.
Används främst för att skapa en brandväg när det brinner- då det har hög värmetröghet i jämförelse med vanligare glasull. Q-värdet för stenull är inte så bra som för vanlig glasull dock.
Så i detta fall då man kanske hellre behöver låg värmeöverföring till omgivningen kan glasull med högre isoleringsvärde, vara ett bättre val..
Takstolen kan man klä med "hönsnät" om man vill öka dess brandhärdighet, om jag förstår rätt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.