Är det någon som kan rekommendera (eller avråda) någon leverantör av granitbänkskivor? Vi skall bygga om vårt kök och alla köksleverantörerna har ungefär samma pris på granitskivor. Tänkte kontakta stenhuggeri direkt för att se om jag kan få bättre pris. Nu tror jag dock inte att köksfirmorna gör så stora pålägg på priserna men däremot väljer att köpa från större men dyra firmor (tex Landernäs).

Jag vet att det finns lite olika estniska bolag med bra priser, men är lite osäker på ifall jag vågar (ni får dock gärna rekommendera/avråda från dessa). Jag tror nog de kan vara lika bra som svenska och att det finns X antal som inte haft några problem alls. Men det som är intressant att veta är hur resp firma agerar när det BLIR problem. Fel kan uppstå oavsett leverantör men det viktiga är hur de agerar när ett fel inträffar. Mer intressant att veta än de fall där allt gått bra från första början faktiskt.
 
Med ganska så mycket erfarenhet av olika leverantörer så är garanterat landernäs enligt mig de som levererar det bästa och har den absolut bästa servicen enligt mig iaf...

Detta är också en av anledningarna till att flertalet köksleverantörer jobbar med dem.

Köksleverantörerna säljer graniten till leverantörens normala utpris men har självfallet sedan en viss rabatt då de köper mycket...
Detta är inte speciellt enkelt att få som en enkel kund som handlar granit vid ett tillfälle...
 
Jo det är säkerligen så att Landernäs har väldigt bra service och gör ett bra jobb. I annat fall skulle inte flertalet köskleverantörer jobba just med dem. För en köksleverantör är det klart att bra service och en bra produkt är prioriterat eftersom i annat fall är det de som får ta smällen med missnöjd kund. Men eftersom de är stora med en tryggad kundkrets så kan de också ta mer betalt jämfört med en mindre leverantör. Man betalar för trygghet helt klart och många gånger kan det vara värt det. Kan bli dyrare att köpa billigt.

Tror inte att tex Landernäs skulle ge bättre rabatter än köksleverantörerna för man vill nog inte konkurrera med dem med pris vilket kan skada deras affärer. Men andra som inte har köksleverantörerna som huvudkund kan kanske göra det däremot.
 
håller med Paul om att landernäs har fruktansvärt bra service, men tycker dom är på tok för dyra. så privat så köpte vi från diapol, och dom hade riktigt bra service dom med och fin sten, men sen är det ju någon här på forumet som råkat ut får något klydd har jag för mig.
 
Sen är det faktiskt skillnad på kvalitén, inte bara på graniten i sig utan även på arbetet och nogrannheten vid monteringen kan jag säga...

Vid t.ex spishällen blir det ofta en smal bit inne och en smal bit utanför hällen och jag har varit med om leverantörer som bara sätter dit dessa med lite silicon medan Landernäs t.ex stiftar ihop allting och kör med tvåkomponentslim som blir i princip identiskt med graniten så man knappt ser skarvarna.

De som bara satt med silicon där riskerar biten lossna och ramla ner och kanske fördärva både fötter och golv samt inredningen vilket inte jag skulle vilja riskera.

Landernäs är dessutom betydligt mer noga vid monteringen än jag sett någon annan vara när det gäller att skarva ihop bitar så att de ligger exakt i nivå med varandra.

Landernäs använder mer avancerad mätutrustning vilket gör att skivorna blir bättre framförallt om man har sneda väggar och liknande medan de flesta annars bara gör skivorna efter stommarnas storlek vilket gör att man kan få glipor mellan skiva och vägg som är svår att dölja med kakeln.

Sen är det bara upp till var och en om man anser det vara värt pengarna.
 
Man kan ju också försöka förhandla med köksleverantören för de har ju marginal att kunna ge lite rabatt på graniten om de vill sälja köket ;)
 
en liten bit av graniten som stiftas vid hällen? förutsätter att graniten är i ett stycke vi leverans.. inget lappande!
och jaaa, pruta alltid på köksleverantörens pris på graniten, dom gör grymma påslag på den...
 
bränski skrev:
en liten bit av graniten som stiftas vid hällen? förutsätter att graniten är i ett stycke vi leverans.. inget lappande!
och jaaa, pruta alltid på köksleverantörens pris på graniten, dom gör grymma påslag på den...
Då kan jag upplysa dig om två saker från verkligheten... ;)

I princip inga granitleverantörer kan levererar ett stycke om det är för stor skiva med hål för häll och då blir det någon liten skarv, ofta vid hällen...

De gör inga påslag... de flesta jag vet och samarbetar med tar ut det pris som granitleverantörens utpris är, men har sedan rabatter som är baserade på hur mycket de köper från granitleverantören.
 
jag vet två köksleverantörer som gick ner 5 000 direkt när jag påpekade priset och ytterligare 2 000 efter diskussioner.
och i från min verklighet ;) så har jag aldrig varit med om att en granintskiva skarvats vid en häll, det måste det vara en grymt lång skiva....
 
Jo precis köksleverantörerna har väl 30% rabatt eller liknande. Det ger ju dem en vinst utan pålägg. Sen är det klart att räknar man med extra kostnader som de måste stå för så måste de ta ut något pålägg för att täcka den risken. Det är en anledning att man väljer att samarbeta med bra men dyrare leverantörer. Det minsta lilla strul och hela marginalen är uppäten.

Tror det är en myt att man lägger på en massa (har läst här påstående typ 100%). Däremot så kanske det verkar så om man jämför t.ex. med utländska leverantörer etc.

Får för den delen 20% på bänkskivorna från en köksleverantör jag talade med.
 
Är dte någon som känner till hur någon av dessa stenleverantörer är vad gäller kvalitet och pris:

- Onestone (Malmö)
- H. Svensson AB (www.granitfabriken.se) Malmö
- Höörs Marmor & Granit
- A & O Marmor och granit AB (www.marmorochgranit.se) Åstorp

Kan alltid vara bra med lite jämförelser för att pressa kökstillverkarna lite :)
 
Jag känner till några av dem men står fast vid mina åsikter tidigare... ;)
 
Jag har precis byggt nytt kök (flyttat köket till annan plats i huset) och valde en skånsk granit från Landernäs. Totalt ca 8 meter bänkyta + fönsterbräda och en bit till en hörna bakom spishällen. Köpte även vasken (underlimmad) via Landernäs, betydligt rejälare plåt än andra, och såklart smidigt att få det gjort samtidigt.

Precisionen i mått-tagningen och utförande är häpnadsväckande, och när dom kom och monterade skivorna var det absolut 100% passning och kanonprecision. Bänken är i 4 delar (förutom fönster och hörnan) och alla skarvar är raka, jämna och fina.

Jag har ingen aning vad det skulle kostat hos någon "billigare" men jag är väldigt nöjd med resultatet.
 
Jag är inte nöjd med Landernäs. Beställde en liten granitskiva 630x620 mm som jag har brevid ugnen. Undersidan på ena hörnan är lagad med en enfärgad grå massa. Skitfult. Om de ska laga en defekt för att de tappat skivan / misslyckats med sågningen / skivan haft spricka i sig, så får de ju laga med något som liknar granit.
Lämnade även in granitgolv 300x300 till ett badrum som golvläggaren ville ha till 148x148 ( 4 mm för klingan). Fick tillbaka bitar som diffade på några mm. Golvläggaren var inte lycklig för det gick inte att trolla bort med fog och jag var förbannad för Landernäs snackade om toleranser...
 
  • Gilla
Archangel_1
  • Laddar…
fn76 skrev:
Jag är inte nöjd med Landernäs. Beställde en liten granitskiva 630x620 mm som jag har brevid ugnen. Undersidan på ena hörnan är lagad med en enfärgad grå massa. Skitfult. Om de ska laga en defekt för att de tappat skivan / misslyckats med sågningen / skivan haft spricka i sig, så får de ju laga med något som liknar granit.
Lämnade även in granitgolv 300x300 till ett badrum som golvläggaren ville ha till 148x148 ( 4 mm för klingan). Fick tillbaka bitar som diffade på några mm. Golvläggaren var inte lycklig för det gick inte att trolla bort med fog och jag var förbannad för Landernäs snackade om toleranser...

Det låter ofattbart nog inte som Landernäs men säger du det så är det väl så får man förmoda...

Dock har jag aldrig varit med om ett enda strul eller en enda missnöjd kund i de fall där jag varit inblandad under mina 8år i köksbranschen iaf... :blushing:

Däremot ett flertal missnöjda kunder och strulande resultat när det gällt en del andra aktörer på marknaden... :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.