Hej!
jag och min sambo håller på med att köpa en sommarstuga. Det är ett gammalt trähus från 1600-talet, som renoverades genomgående år 2010. Nytt tak, ny isolering, nytt kök, nya elledningar, nya vattenledningar och nytt badrum.
Nu kom det fram att det utförda arbete är svart. Då undrar jag vad det kan ha för konsekvenser för oss.
Vi kommer nog inte ha någon garanti på det utförda arbetet eller hur?
Kan man ändå ange byggår 2010 (eftersom alla väsentliga delar hr renoverats år 2010) när vi tecknar firtidshusförsäkring? Eller "lurar" man då försäkringsbolaget?
Finns det andra nackdelar som jag har glömt?

Tack för er hjälp!

Arno
 
Garantimässigt kan ni aldrig åberopa ngt om förre ägaren gjort renoveringen utan kvitton.
Men försäkringsmässigt är det ju inget fel att ange renoveringsår till 2010. (är ju samma upplägg om han renoverat själv)
Men ni bör lägga lite energi och pengar på att verifiera arbetet som gjorts, inkl. vvs och el. Så sin inte står utan ersätning vid skada pga. felaktigtutfört arbete.
 
Tack för ditt svar.
Ska göra en överlåtelsebesiktning med besiktningsman idag.
Vad står ws för?
Tycker Du att vi borde göra mer än en certifierad besiktning?
 
Exakt, VVS, dvs allt vatten och avlopp.
En överlåtelsebesiktning tar inte upp el och VVS, Där behöver du göra speciella beställningar.
Ett hus från 1600-talet oavsett renoveringsår kommer vara mkt svårt att åberopa dolt fel på, därför råder jag er att även kolla el och VVS på objektet. Speciellt när det är renoverat utan kvitto.
 
hmmm, vad kostar det ungefär att kolla el och vvs också?
 
använd inte anticimex bara! tips....
 
elbesiktning 3000 kr läste jag någonstans...det borde alla göra som köper nytt i synnerhet ett gammalt hus vet jag vis av erfarenhet...
 
V
Ta kontakt med en konsult firma typ Rejlers eller liknande, dom kan utföra ingående besiktningar inom dom flesta områden. Skulle rekommender att göra mer ingående besiktning om det inte finns kvitto på renoveringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.