Hej på er alla,
jag har tänkt att göra om en grässlänt till en härlig Rhodedendron och Azalea rabatt. Den ligger i öst halvskuggigt. Slänten är ca 10 m lång och går från 1 till 3 meter i bredd. har lite frågor som jag hoppas kunna få hjälp med:

1)Har läst att mans bör plantera dem med ca 1 meters avstånd , då får ca 18 st plants. men det känns ganska mycket... kan det bli FÖR mycket? Är edt bätter att plantera dem med 1,5 m mellanrum så att det blir lite luftigare?

2) Bör jag resonera som för en perennrabatt : inte för många olika typer/färger om jag planterar tex 16 st plantor blir det för rörigt att ta 16 olika sorter?

3) Vi har en borrad brunn i kanten av denna slänt och någonstans i slänten dår allstå ledningar med vatten och el. Är Rhodedendron/Azalea aggresiva på edt sättet att de kan förstöra dessa ledningar med sitt rotsystem?

4) I dagsläget är hela slänten täckt med gräs. Jagg vill inte ha gräs mellan plantorna utan jag ska ta bort allt. Vad är bäst att ha emellan dem? marktäckare? Inget alls? Barkmylla? Täckbark? Markduk???

5) Tips på perenner som blir snyggt längts fram och kanske emellan?

6) Bästa tid på året för att göra detta projektet?

7) Hur snabbt växter egentligen Rhodedenfron och azalea till sig? De är ju ganska små när man köper dem...


Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

Mvh
Karin
 
Redigerat:
1)Har läst att mans bör plantera dem med ca 1 meters avstånd , då får ca 18 st plants. men det känns ganska mycket... kan det bli FÖR mycket? Är edt bätter att plantera dem med 1,5 m mellanrum så att det blir lite luftigare?
Sätt dem gärna tätt som du blivit rekommenderad. Roddisar vill gärna trivas tillsammans med släktingar och gillar inte 'luftigheten'.

2) Bör jag resonera som för en perennrabatt : inte för många olika typer/färger om jag planterar tex 16 st plantor blir det för rörigt att ta 16 olika sorter?
Du har rätt - det blir för rörigt med alltför många typer och färger. Satsa på ett mindre antal sorter och sätt lika i grupper.

3) Vi har en borrad brunn i kanten av denna slänt och någonstans i slänten dår allstå ledningar med vatten och el. Är Rhodedendron/Azalea aggresiva på edt sättet att de kan förstöra dessa ledningar med sitt rotsystem?
Roddisars rotsystem är väldigt litet så du behöver inte oroa dig för ledningarna.

4) I dagsläget är hela slänten täckt med gräs. Jagg vill inte ha gräs mellan plantorna utan jag ska ta bort allt. Vad är bäst att ha emellan dem? marktäckare? Inget alls? Barkmylla? Täckbark? Markduk???
Ev täckbark - kolla hos försäljaren vad denne rekommenderar. Egentligen ska du under åren komplettera med löv så att marken hålls luftig och fuktig. Då blir det på sikt inte praktiskt med täckning men det kan kanske vara bra det första året.

5) Tips på perenner som blir snyggt längts fram och kanske emellan?
Se tidigare svar. Någon magnolia skulle kanske passa om du vill ha ngt högre eftersom den trivs i samma sura jordmån. Ev kan du plutta ner tidiga vårlökar här - tänk på att dessa ska blomma innan roddisarna börjar.

6) Bästa tid på året för att göra detta projektet?
Nu köper man ju roddisar i krukor annars är ju hösten bästa planteringstid. Det viktigaste är att du bearbetar jorden ordentligt och tillför motsvarande roddisjord.

7) Hur snabbt växter egentligen Rhodedenfron och azalea till sig? De är ju ganska små när man köper dem...
Om du sköter dem väl i början får du en fin roddisslänt på 3-4 år. Men de blir njutbara redan från början. Sedan blir den bara vackrare för varje år som går.

Det här blir en ganska dyrbar plantering. Jag skulle råda dig till att kosta på en handbok om just roddisar och studera hur du ska bearbeta jorden. Sedan är det a och o att vattna otroligt mycket på hösten då nästa års knoppar anläggs och då rotsystemet är så litet. När du vattnat tillräckligt - vattnar du tre gånger så mycket till ... En fördel med roddisars lilla och kompakta rotsystem är att det är väldigt lätt att flytta plantorna även när de fått ålder. Bra att veta om man märker att man vill ändra lite i rabatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.