Y
Köpte nya vitvaror till huset.

* Listade vad jag ville ha.
* Fick offert
* Godkände och betalade
* De började leverera.

MEN

* Så kunde dom inte leverera ena maskinen.
* Sedan inte en andra maskin heller.

De uppmuntra mig välja något annat alternativ. Jag sade att nej men då avstår jag de två och köper från annan butik som har hemma på lager.
- Visst inga problem det löser vi sen.

Deras lösningar var dock ett stort tillgodokvitto/presentkort låst till deras kedja.

Det sa dom inget om då, jag fick ju låna extra pengar för att skaffa maskinerna från annat håll sedan fick jag inte tillbaka mina pengar så jag kunde återbetala på lånet.


*****

Säger inte lagen att presentkort i själva verket ska kunnas bytas in mot pengar?
Bara att ingen butik följer den lagen?

Har jag inget att gå på i detta fallet?
Nu har jag ju alla maskiner jag behöver, de 10tusen behövde jag ju till annat nu istället. :(
 
Du ska stå på dig och kräva tillbaka pengarna. du har lagen på din sida. Kontakta konsuments ombudsman i din ort för att få hjälp.
 
Hemmakatten
Menar du att butiken inte ens betalade tillbaka pengarna för de varor du inte fick? Det skulle jag i så fall kräva. Problemet för dig är vad som står i kontraktet. Om det inte står något om vilket datum varorna senast skall levereras kan det vara så att du skulle varit tvungen att vänta tills de kom in igen. Om det är så att du krävt att varorna skall levereras senast en viss dag och det inte går, då har du rätt att häva köpet och få pengarna åter. I det här fallet verkar det som om de gör en fuling (iaf goodwill-mässigt) genom att bara skicka ett presentkort. Oavsett om det är lagligt eller ej så är det ett undermåligt beteende.
 
Jag hade inte nöjt mig med presentkort... Stå på dig.

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Y
Nu har dom bara påstått att de ska skicka presentkort vilket de inte har gjort än.
När jag passade på att klaga på att inte ens fått det så tillade att jag hade verkligen behövt pengarna istället (vilket jag skrev till dem när jag var tvungen att köpa maskinen från annan butik) men det var ju inget han kunde ändra på..."så är det bara"

Kontrakt, vet inte om jag fått något direkt kontrakt. Listan över prylarna jag betalat för stämde inte ens i samband med att en produkt hade utgått i fabrik, så jag valde en annan maskin.
-Påpekade detta med tanke på garantier. Men nya kvitton har jag inte fått heller. haha

Men ska nog ringa konumentsombudsman imorgon å höra lite.

Men låt oss säga att jag tillslut får "presentkortet" för slippa bli lurad helt. Kan jag inte då gå till butik och lagmässigt få pengarna?
 
Redigerat:
Hemmakatten
Nej, presentkort är inte utbytbart mot pengar. Men stå på dig och be att få tala med någon annan högre upp som inte bara säger "att så är det".

Om du beställde och betalade via internet så står det en liten finstilt text att man skall läsa deras köpevillkor. Dessa villkor finns också på nätet. Om du betalade i butik så kan det stå på kvittot "öppet köp i 14 dagar" eller "endast bytesrätt" (vilket brukar innebära tillgodokvitto). Men i ditt fall har du ju inte ens fått några varor, så jag skulle väldigt starkt föra fram krav på återbetalning av pengarna
 
Y
Offerten skedde via mail. De var inte pigga på skriftligt och kändes allmänt hemlighetsfulla. Fick bara veta slutsumma inte specificerat per enhet. Samma med det papper jag fick i samma veva som pengarna insattes. En lista med titlar samt slutpris. (fast kanske vanligt i samband med offerter?)

Aja.. Får se vad konsumentombusman kan berätta.



Jag kan ju passa på att fråga...
Dessa var väldigt billiga att handla utav, men jag fasar för den dagen någon maskin går sönder, speciellt när ena maskinen inte ens står listad med rätt namn i listan.


Om ett kyl, eller diskmaskin osv, skulle gå sönder. Måste man gå via butiken då eller kan man gå raka vägen till tex electrolux verkstaden eller hur funkar det?
 
Jag har lyckats med Electrolux att gå direkt. Jag handlade av en nätbutik, men hämtade på deras lager, de hade något strul med printern den dagen, skulle skicka papper senare, de kom aldrig.

Typ 1 år senare krånglade maskinen, nätbutiken hade gjort KK, Elektroservice fixade det och brydde sig inte om kvitto, det räckte med tillverkningsnumret på maskinen.
 
Om du har betalat med kort så tror jag att du kan kräva tillbaka pengarna från banken/kreditkortsföretaget, sedan manglar dom (ganska bokstavligt) firman åt dig.
 
Låter som du handlat av en riktig "källarfirma", och att du visste det från börja, lite grann i alla fall, men tog det för det låga priset. Well, there you go.... ;)

Kan dom inte leverera varorna enligt överenskommelse har du rätt att få pengarna tillbaka, eventuellt kan du till och med få rätt att ta varorna från annat håll på deras bekostnad.

Om alla maskine klumpats ihop till ett och bara ett totalpris angetts så kan du ha rätt att häva hela affären på alla maskiner, eftersom dom inte uppfyllt sin del av avtalet och levererat det som specificerats, och det kan diskuteras vad ersättningen ska bli för för icke specificerade delar av affären. Eller så får du skaffa maskinerna från annat håll och kräva ersättning för dessa av första leverantören.

Vad heter affären?
 
hempularen skrev:
Om du har betalat med kort så tror jag att du kan kräva tillbaka pengarna från banken/kreditkortsföretaget, sedan manglar dom (ganska bokstavligt) firman åt dig.
Ja, det är också en väg att gå, en ganska bra väg. Med lite tur kommer kortföretaget dessutom att kreditera dig beloppet så snart dom fått in din anmälan. Det gjorde mitt kortbolag vid en likadan anmälan.
 
Y
Jag vill helst inte namnge det förrän jag fått en lösning så de inte blir extra besvärliga emot mig.
Ganska kända är dom, många är nöjda för det är bra priser.
Det är riktig butik, och har många butiker i landet.



Förde över via bank. Och det var ju väldigt stort belopp, antar att de inte backar hela summan, och då de envisas med inte specificera styckpriset per enhet så vet jag ju inte hur mycket som ska backas för just denna maskinen.

Gah..

Vet jag bara lite vad mina rättigheter är så underlättar det ju att ståpå sig när man försöker prata med dem.
 
Yrrol skrev:
Om ett kyl, eller diskmaskin osv, skulle gå sönder. Måste man gå via butiken då eller kan man gå raka vägen till tex electrolux verkstaden eller hur funkar det?
Om det är just Electrolux så är det bara att ringa deras tekniker. De skickar ut en kille, går det inte på garantin så får du betala. Så funkade det iaf för mig, Electrolux var grymt smidiga.
 
Hemmakatten
Din idé om att ta kontakt med konsumentvägledaren är ett bra första steg att ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.