JOW skrev:
Men jag tycker att motorn ska snurra när jag kör den direkt på batteriet, dvs efter solenoiden, direkt på muttern som håller fast flätan till kolen. Men det hände inget då heller.
Kan det möjligen vara så att jorden internt mellan ena kolet och startmotorns hölje är glapp?

JOW skrev:
Acrophobic: Nu kom jag att tänka på en sak, kabeln som går från tändningslåset kan inte vara mer än 1,5mm^2, den som skickar själva styrsignalen, så att det skulle gå åt 30-40A bara för att dra solenoiden är jag ytterst tveksam till.
Tror det brukar vara 2,5 mm2 och då är 30-40 A inga problem.
 
Redigerat:
Apropå avsaknad av jordfläta till karossen så känner jag en som när kopplingsvajern gick av på hans 740 gick inte bilen att starta, just pga ingen jordfläta!
 
Nå, du får väl testa imorrn med frugans batteri och startkablar ?
Bilar.. själv har jag roat mig med att plocka ner en halvfull tank i höstmörkret.. varför kom man på iden att sätta bensinpumpen inuti den ? Och varför gick den inte sönder när tanken var tom..
 
30-40A för att dra solenoiden låter väl lite väl mycket, den brukar ju vara avsäkrad med ca 15-20 ampere på dom fordon där det finns separat säkring.
En 245:a som jag hade körde jag med 10A säkring till solenoiden.....

Visst är det under en väldigt kort stund som den kräver max men säkringarna brukar ju ändå smälla....
 
Jag har aldrig varit med om att det funnits en avsäkring till den, men jag kan ha fel. Har för mig jag mätte en gång med två parallellkopplade multimetrar för att det inte skulle bli "out of range". De klarade att visa upp till 20 A var. Men det är längesedan. Och det var alltså solenoiden och inte "hela" startmotorn. Snubblar jag över en lös startmotor ska jag undersöka saken:)
 
I gamla startmotorer, krävdes att motorn skulle pushas ut för att kunna snurra.
Styrkabel la spänning till selenoiden, den triggade fram motor ur stopläget samt skickade via stora kontakten ström till motorn.
Om selenoiden, eller motorn i fästet kärvade, kunde den inte skjutas fram och vridas.(startas).
Jag har demonterat ett par startmotorer på 70 talet och renoverat dessa. Sandpapper och fett. Sen funkade de.
 
Problemet är löst.

Lektion nummer 1, antag inte något under en felsökning.

Antagandet att batteriet var ok för att det inte laddades med hög ström var fel.
Batteriet hade nästan ingen kapacitet kvar alls.
Det laddade under natten, provade köra startmotorn på det, startmotorn gick sakta några sekunder.
Sen fanns det inte mera kräm kvar.

Provade på nya bilen, där gick det ordentligt.

Men när jag endå hade plockat bort startmotorn från bilen så kände jag att jag kunde fixa till den lite.
Så jag plockade isär den så mycket som det bara gick.
Tvättade bort gammalt, torkat fett i planetväxeln, gjorde rent bussningarna. Körde smärgelduk på kollektorn.
Peta rent mellan kopparbanorna i kollektorn, blåsa rent med tryckluft etc.

Dock fick jag inte bort solenoiden.
Den ska sitta fast med 3 skruvar, det fanns bara 2 på plats. Varav den ena släppte efter lite bearbetning med slagskruvdragaren, den andra vägrade. Där gav istället krysset i på skruvskallen upp.
Så den sitter kvar. Ett framtida bekymmer mao.
Däremot så sprutade jag in WD40 via länkarmens genomföring från solenoiden så den fick sig lite rengörande med.

En utmanting var att få tillbaka ringen med kolen. 4st kol, som man måste hålla in pga att fjädern trycker ut dem. Och samtidigt mata på ringen över kollektorn. Men det gick.

Efter detta så började delarna gå lite bättre. Inte så tungt mao.

Provkörde på nybilens batteri igen, lite skillnad i ljud och fart. Till det bättre förståss.

Skruvade tillbaka startmotorn i volvon, åkte iväg och köpte ett nytt batteri. I med det, och sen så funkade allting igen, skönt.

Min analys? Jo, min teori är att när det blev lite lite kallare ute så tappade det gamla batteriet kapacitet markant, och gav upp. Där av från den ena dagen till den andra känslan.
Det spelade oxå roll i att jag först inte trodde att det var fel på batteriet.

Men, jag skulle ha mätt polspänningen, men det kanske inte hade avslöjat den dåliga kapaciteten?
 
Man kan mäta spänningen i tändaruttaget medan startmotorn snurrar.
 
Så det var batteriet ändå:) Kan ju även vara bra att mäta spänningen över polerna med lite förhöjt varvtal för att kolla att generatorn laddar som den ska. Och en generell genomgång av alla kablar som har med start och laddning att göra.
 
Det var ju ett bra fel :) Enkelt att åtgärda.
 
Japp, fast enklast hade det varit om jag fattat det på engång. Då hade det går väldigt fort att åtgärda... :)

Men tack alla för engagemang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.