Jag höjer Talmetern till skyarna för varje dag som går nu. kapar gips med tiondels mm precision.

Har precis kommit på att ha en i var ficka. då kan man ju ta 2(!) mått varje gång!
dubbelt så snabbt!

nej det var längesedan man behövde komma ihåg en siffra :D

gipsar just nu ett sovrum med snetak. bifogar en bild på hur bra det blir :) snedsågade skivor e ju x-tra jobbigt!
 
  • Bild (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För en som inte är invigd, vad är hemligheten? På bild verkar det ju vara vilket "måttband" som helst?
 
Med den utfällbara flärpen slipper man minnas mått. Man tar måttet o låter den vara kvar utfälld. Sedan markerar man i arbetsstycket med de vassa markerarna.
 
Men om man sätter rätt skiva först, dvs väggen före snedtaket så spelar det ingen roll om skivorna är med 0,1mm noggrannhet, eller? :p
 
Tycker dom är sladdriga dom där men det kanske är en vanesak?
 
Tricket med talmeter och gips är att man kan mäta och sedan ritsa direkt med talmetern utan linjal och kniv.
 
Instämmer...Talmetern är fantastisk och får tumstocken att känns bra överflödig....invändiga mått, ritsfunktioner, låsning av måtten, omkretsmätning....

Men bra irriterande när man läser av fel siffror ibland och får arbetsstycket 10cm för kort eller långt:) Gäller att vara vaken
 
Tumstocken blir väl aldrig överflödig.
Den är bra som distans, dra saker genom väggar, dra kabel på elstegar, fiska åt sig saker, lyfta rätt takskivor, göra vinklar. mäta. mm
 
Mikael_L
raveper skrev:
Tumstocken blir väl aldrig överflödig.
Den är bra som distans, dra saker genom väggar, dra kabel på elstegar, fiska åt sig saker, lyfta rätt takskivor, göra vinklar. mäta. mm
Och röra om i färgburken med.... :p

Jag tror det var Mathias som skrev så en gång. En som kom och hjälpte oss en dag använder tumstock och vi diskuterade tumstock vs måttband.
Och när jag sa att tumstocken är bra att röra om i färgen med tyckte han det var onödigt hårt sagt, sen har han inte kommit och hjälpt till något mer ... :O

(Men det har nog inte med tumstockssnacket att göra, trots allt. De flesta människor har mycket att stå i jämnt, även han ;))

Om nu någon inte hängde med riktigt, så är det ju så..., friggebod, garage och snart hus är byggt här, de två tumstockar jag köpt ligger bara och samlar damm.
Men jag använder inte heller talmetern så mycket. Till gips är den bra, då den även kan skära pappen.
Och den kommer nog igång mer nu när det börjar bli inredningsickeri.
Annars har det under byggtiden alltid legat ett 5-meters måttband från byggmax i höger spikficka och ibland har Hultafors 15 meters kommit fram.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.