Jag har fått backning på mitt nuvarande avlopp av kommunen. Varpå jag har börjat söka efter lösningar.

Det enda viktiga kravet från kommunen är att det är hög skyddsnivå eftersom detta är precis vid havet (sjötomt).

Jag ser helst att utrustningen grävs ner. Om detta absolut inte går kan jag ha det ovan mark.

I Fastigheten bor det permanent 4 personer.

Vilken lösning ska jag satsa på? Minireningsverk eller fosforavskilljning?

Stort tack på förhand!
 
Var i Norrtälje är det?

Kommunen kommer ju i vissa delar kräva anslutning till Kommunalt VA så då skulle man ju invistera så lite som möjligt fram tills det blir aktuellt.
 
Noseone skrev:
Var i Norrtälje är det?

Kommunen kommer ju i vissa delar kräva anslutning till Kommunalt VA så då skulle man ju invistera så lite som möjligt fram tills det blir aktuellt.

Utanför Bergshamra i Mörtsunda/Löga/Gärdsnäs.

Frågade just vad du nämner ovan och det är inte tvingande att ansluta sig när VA kommer till oss. (Beräknas 2015)
 
Hej

Vi har också höga krav på rening ifrån våran kommun och jag har tittat lite grann på att använda vaccum toalett.

Min tanke är att toaavloppet ska gå till en sluten tank och BDT avloppet ska gå igenom en trekammarbrunn+markbädd för att sedan rinna ut i ett dike.

MVH
Jocke
 
joer skrev:
Hej

Vi har också höga krav på rening ifrån våran kommun och jag har tittat lite grann på att använda vaccum toalett.

Min tanke är att toaavloppet ska gå till en sluten tank och BDT avloppet ska gå igenom en trekammarbrunn+markbädd för att sedan rinna ut i ett dike.

MVH
Jocke
Det kan vara en bra tanke. problemet blir att vi har 5 toaletter. Så investeringen för nya toaletter blir väl stor kan jag tycka...
 
Hemmakatten
Hur du skall göra är lite beroende på hur det ser ut nu. Hur går avloppsledningarna till era 5 toaletter? Förmodligen går de ihop under huset till det utgående avloppsröret. Är det en torpargrund kan man kanske komma under och koppla om toavloppen till ett eget avloppsrör som går till en sluten tank. Men är det en gjuten platta eller inte går att komma åt så ser inte jag så många lösningar annat än minireningsverk. Vi bor i grannkommunen och har också hög skyddsklass och hos oss säger kommunen att fosforkälla inte är tillräckligt utan de vill att alla skall ha slutna tanker. Och för de hushåll det inte är görligt antar jag att minireningsverk är enda lösningen.
 
Hemmakatten skrev:
Hur du skall göra är lite beroende på hur det ser ut nu. Hur går avloppsledningarna till era 5 toaletter? Förmodligen går de ihop under huset till det utgående avloppsröret. Är det en torpargrund kan man kanske komma under och koppla om toavloppen till ett eget avloppsrör som går till en sluten tank. Men är det en gjuten platta eller inte går att komma åt så ser inte jag så många lösningar annat än minireningsverk. Vi bor i grannkommunen och har också hög skyddsklass och hos oss säger kommunen att fosforkälla inte är tillräckligt utan de vill att alla skall ha slutna tanker. Och för de hushåll det inte är görligt antar jag att minireningsverk är enda lösningen.

Det ser ut som det blir Uponor Clean 1 http://www.uponor.se/solutions/infr...ingsverk-och-fosforfalla/minireningsverk.aspx

finns det några alternativ som ni tycker? Om jag ändå är inne på minireningsverk...
 
Alternativ? Tja, alla typgodkända minireningsverk på marknaden klarar hög skyddsnivå. Kika lite på den marknadsöversikt som Avloppsguiden har tagit fram tillsammans med tillverkarna. Där kan du se vilka driftkostnader som de olika verken har, det kan skilja en hel del i servicekostnader.

Rent generellt tycker jag att Clean 1 har en väl liten kemitank - 15 liter. Det innebär att du som fastighetsägare måste se till att fylla på kemi när det är dags för att fosforreduktionen inte ska upphöra. Vissa andra verk har kemibehållare som klarar ett års drift och där påfyllning sker av serviceutföraren.

Hantering av kemin kräver riktiga skyddshandskar samt skyddsglasögon. Helst heltäckande kläder ifall olyckan skulle vara framme. Har för mig att Uponor, som så många andra använder polyaluminiumklorid vilken är frätande och har ett pH runt 1-2.

Har du idag en fungerande trekammarbrunn finns det minireningsverk som kopplas efter denna. Det gör att man kan komma ner i kostnader.
 
joflopp skrev:
Alternativ? Tja, alla typgodkända minireningsverk på marknaden klarar hög skyddsnivå. Kika lite på den marknadsöversikt som Avloppsguiden har tagit fram tillsammans med tillverkarna. Där kan du se vilka driftkostnader som de olika verken har, det kan skilja en hel del i servicekostnader.

Rent generellt tycker jag att Clean 1 har en väl liten kemitank - 15 liter. Det innebär att du som fastighetsägare måste se till att fylla på kemi när det är dags för att fosforreduktionen inte ska upphöra. Vissa andra verk har kemibehållare som klarar ett års drift och där påfyllning sker av serviceutföraren.

Hantering av kemin kräver riktiga skyddshandskar samt skyddsglasögon. Helst heltäckande kläder ifall olyckan skulle vara framme. Har för mig att Uponor, som så många andra använder polyaluminiumklorid vilken är frätande och har ett pH runt 1-2.

Har du idag en fungerande trekammarbrunn finns det minireningsverk som kopplas efter denna. Det gör att man kan komma ner i kostnader.

Toppen för all info. Jag letar med lampa och lykta efter en jämförelsesajt likt prisjakt eller pricerunner . där jag kan föra in vad jag behöver och sen spottar den ut minireningsverk därefter. Får ingen överblick på marknadens minireningsverk som det ser ut idag...
 
Som det ser ut på pappret för mig verkar BAGA Easy med Biotank vara det absolut bästa alternativet. Eller vad säger ni?
 
Tja... Ni har ingen befintlig trekammarbrunn? I så fall finns det smidigare verk att komplettera med, både i pris och storlek. Personligen är jag inte vidare förtjust i styrenhet i trädgården och nu kommer allt fler verk där styrskåpet antingen är integrerat i själva verket eller placeras i fastigheten
 
Redigerat:
joflopp skrev:
Tja... Ni har ingen befintlig trekammarbrunn? I så fall finns det smidigare verk att komplettera med, både i pris och storlek. Personligen är jag inte vidare förtjust i styrskochiffrerat trädgården och nu kommer allt fler verk där styrskåpet antingen är integrerat i själva verket eller placeras i fastigheten

ok, förstår vad du menar. har du några exempel på minireningsverk med hög skyddsnivå där styrskåpet kan sättas på avstånd från själva tanken?
 
Finns en trekammarbrunn tycker jag BioKube Venus verkar svårslaget med tanke på pris och litenhet. Styrenheten finns i verket och larmet i fastigheten. Kostnader för service ligger lägre än de flesta andra när man kollar i översikten.
 
joflopp skrev:
Finns en trekammarbrunn tycker jag BioKube Venus verkar svårslaget med tanke på pris och litenhet. Styrenheten finns i verket och larmet i fastigheten. Kostnader för service ligger lägre än de flesta andra när man kollar i översikten.
finns dessvärre ingen tre kammare..
 
Nu är beslut mycket nära. Uponor Clean 1 ligger extremt bra till. Några erfarenheter från någon på denna maskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.