Hej

Jag undrar om man kan köpa bastuaggregat som går på bara 220 volt?
Vi ska bygga en utebastu men har ingen möjlighet till 3fas.
Hur påverkar det i såfall uppvärmningen? Antar att det tar längre tid.
Vedeldad är tyvärr inget alternativ.

tack på förhand

Micke
 
"Tylö COMPACT 2/4
(Art. 6220 2000, E-nr. 93 007 23)
Ett aggregat för det minsta basturummet. Omkopplingsbar 2,2-4,5 kW för inkoppling till 230 V 1~ eller 400 V 2N~. Avsedd för basturumsvolym 1,5-4,5 m³."

Är det större så blir det antagligen aldrig tillräckligt varmt.

Men du har inte tillgång till trefas alltså?

//Patrik
 
Men den går då alltså på 2,2 kw när den är inkopplad 1 fas?

2,2 kw känns ju som väldigt lite för en bastu, det blir ju ungefär som att sätta en vattenkokare i utrymmet, eller ett våffeljärn som bastuaggregat.
 
  • Gilla
Gabriel Pousette
  • Laddar…
Ja, precis så trefas är nog ett krav om man ska ha bastu. 5G2.5 mm2 så är man i hamn.

//Patrik
 
Jag vet inget om aggregatet, men av effektangivelsen att döma är det två element i den. Om man säkrar av med 20 ampere borde man väl kunna använda den högre effekten även vid enfas? Det ställer givetvis andra krav på matningen, men varför skulle det inte gå?

Erik
 
Finns det verkligen ingen möjlighet till 3-fas?
 
Avemo skrev:
Jag vet inget om aggregatet, men av effektangivelsen att döma är det två element i den. Om man säkrar av med 20 ampere borde man väl kunna använda den högre effekten även vid enfas? Det ställer givetvis andra krav på matningen, men varför skulle det inte gå?

Erik
Du har säkerligen inte dimensionerat för att kunna säkra med 20A och att då dra om för det borde innebära att det inte är mera arbete att dra fram 3-fas.

Skulle kanske gå med 400V 2N och 4,5kw men som det låter måste nollan i befintlig koppling då användas till fas och man tappar då helt möjlighet till 230V för t.ex. belysning, etc. Ni får räta mig om jag tänker fel här då jag inte är behörig elektriker. Risken är väl också att den redan används till något annat.
Men med enbart 2,2kw kopplat då får de vara en minimal bastu och försöka få upp en hög luftfuktighet, vilket också är svårt med ett så litet aggregat.
 
texten "230 V 1~ eller 400 V 2N~" tolkar jag som att elementspänningen är 230V, men det är två element så att den kan kopplas på en eller två faser och nolla. Utan nolla går det däremot inte att koppla den. Mickelingon har inte givit alla förutsättningar. Det är mycket troligt att befintliga kablar inte är dimensionerade för 20 ampere, men aggregatet borde kunna kopplas så precis som spisar med 230 V elementspänning kan kopplas till en två eller tre faser.

Erik
 
Räkna med att en bastu på 2x2x2 meter kräver ca 6-8 kW beroende på isolering och glasytor. 1-fas är inte att tänka på. 16A på 1-fas ger ca 3.7kW under förutsättning att det finns sådana aggregat överhuvudtaget. Planera för 3-fas är det enkla svaret. Kör med luftledning om det är bökigt med nedschaktning pga sten osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.