Hej alla.

För 3-4 veckor sen köpte jag en diskmaskin. Redan första veckan läckte den under sköljprogrammet. Det kom endast ett fåtal droppar. Vi ringde elgigantens support och de hänvisade oss till sin reparatörsfirma i stan där jag bor.

Jag ringde firman och förklarade vad som gällde och de skickade över en kille dagen därpå.
Han kom över på morgonen och hade med sig reservdelen som behövdes, en ny list till luckan.

Han monterade ner luckan och lade den mitt på köksgolvet utan något skydd under.
När han jobbade med dörren öppnades luckan till sköljmedlet som rann ut på golvet.
Han torkade upp det han såg och fortsatte jobba (ca 90 minuter).

Efter han monterat tillbaka dörren låg en pöl sköljmedel på golvet. Laminatgolvets skarvar hade på denna plats då rest sig, eller svällt upp om man vill säga så. Tre rader laminat på ca 70 cm har rest sig ett par mm så man både ser och känner det.

Vi har precis renoverat och lagt golvet så det känns minst sagt surt  :'(

Jag ringde killen som var hos oss och lagade maskinen dagen efter (förra tisdagen). Han sa då att han skulle komma över så fort han kunde.

Nu, en vecka senare har han fortfarande inte hört av sig och avvisar mina samtal när jag ringer (trycker på avvisa så jag får upptaget).

Jag undrar nu vad jag ska ta mig till  :-/
Ska jag vända mig till Elgiganten där jag köpt maskinen, konsumentverket eller rent av polisen?
Jag vill ju att detta ska åtgärdas så golvet ser ut som det gjorde innan hantverkaren var hem till mig. Detta ska åtgärdas utan att det ska kosta mig varken tid eller pengar, anser jag.

Tacksam för svar, tråkig situation...
 
behörig elektriker skrev:
Kolla med ditt försäkringsbolag!
Elgigantens support sade förra veckan att om skadorna på golvet beror på servicemannen ska han eller hans försäkring naturligtvis täcka detta.

Om skadan på golvet berodde på maskinen skulle jag återkomma till Elgiganten, antagligen finns det nån försäkring genom köpet eller om det är garantin som täcker detta, jag vet inte, jag köpte iaf inte någon försäkring.

Jag ringde Elgiganten och förklarade läget idag. De skulle jaga servicemannen och återkomma inom tre dagar. Får hoppas de ger honom en dagsedel över telefon så han tar ansvar för skadorna han gjort mitt nylagda golv.
 
dahl skrev:
Jag ringde Elgiganten och förklarade läget idag. De skulle jaga servicemannen och återkomma inom tre dagar. Får hoppas de ger honom en dagsedel över telefon så han tar ansvar för skadorna han gjort mitt nylagda golv.
SKRIV!
Se till att skicka allt ni kommer överens om skriftligen.
Jag kan inte nog påpeka vikten av att ha skriftliga bevis när något strular. Fotografera gärna skadan så att ni har dokumenterat hur det såg ut.
Skicka ett brev med mottagningsbevis till hantverkaren där ni talar om att ni anser att han förstört ert golv och är skyldig att ersätta dessa skadorna. Om han inte kommer och åtgärdar skadan eller gör upp med er så kommer ni inom x veckor att anlita en hantverkare som åtgärdar skadan på hans bekostnad och att ni då kommer att fakturera honom på beloppet.
Skicka kopia för kännedom till Elgiganten.

Hota med ARN, inkasso, kvällstidningar etc. för att få rätt.
 
volvo skrev:
SKRIV!
Se till att skicka  allt ni kommer överens om skriftligen.
Jag kan inte nog påpeka vikten av att ha skriftliga bevis när något strular. Fotografera gärna skadan så att ni har dokumenterat hur det såg ut.
Skicka ett brev med mottagningsbevis till hantverkaren där ni talar om att ni anser att han förstört ert golv och är skyldig att ersätta dessa skadorna. Om han inte kommer och åtgärdar skadan eller gör upp med er så kommer ni inom x veckor att anlita en hantverkare som åtgärdar skadan på hans bekostnad och att ni då kommer att fakturera honom på beloppet.
Skicka kopia för kännedom till Elgiganten.

Hota med ARN, inkasso, kvällstidningar etc. för att få rätt.
Att hota med inkasso och liknande är helt fel i detta läge. Det är du som måste kontakta ditt försäkringsbolag. Detta är en försäkringsfråga. Du har inget rättsligt stöd i att kräva hantverkaren på pengar.

Ungefär samma som gäller med bilar. Om jag råkar slå en buckla i din bil och du inte har försäkring som täcker det så har jag ingen ersättningsskyldighet för det.

Helt klart otroligt klantigt av hantverkerkaren. Hade han varit seriös så hade han återkommit. Men som sagt. Det är en försäkringsfråga på din hemförsäkring.

// DeBe
 
C
DeBe skrev:
Att hota med inkasso och liknande är helt fel i detta läge. Det är du som måste kontakta ditt försäkringsbolag. Detta är en försäkringsfråga. Du har inget rättsligt stöd i att kräva hantverkaren på pengar.
Huh!?! :surprised:
Konsumenttjänstlagen:
"32 § Om föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll skadas medan egendomen är i näringsidkarens besittning eller annars under dennes kontroll, är näringsidkaren även i annat fall än som sägs i 31 § skyldig att ersätta skadan, om inte näringsidkaren visar att skadan ej beror på försummelse av honom eller någon som på hans sida har anlitats för att utföra tjänsten." ...

Klart man kan kräva reparatören på ersättning.
 
cpalm skrev:
Huh!?!  :surprised:
Konsumenttjänstlagen:
"32 § Om föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll skadas medan egendomen är i näringsidkarens besittning eller annars under dennes kontroll, är näringsidkaren även i annat fall än som sägs i 31 § skyldig att ersätta skadan, om inte näringsidkaren visar att skadan ej beror på försummelse av honom eller någon som på hans sida har anlitats för att utföra tjänsten." ...

Klart man kan kräva reparatören på ersättning.
Hmm då kanske jag måste backa några steg. Det jag grundade det hela på är av egen erfarenhet.

Det händer då vi gör mätarbyten åt folk att mätarsäkringarna eller huvudströmbrytaren glöms slås på. När kraven kommer på ersättning av förstörda matvaror och dyligt i kylar och frysar så är alla parter ense. Det är en försäkringsfråga och den boende måste kontakta sitt eget försäkringsbolag. Detta är advokater och försäkringsbolag ense om då båda former har kontaktas av olika personer.

Och jag tog för givet att detta borde vara samma. Men jag kanske har fel där och backar.

//DeBe
 
cpalm skrev:
Huh!?! :surprised:
Konsumenttjänstlagen:
"32 § Om föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll skadas medan egendomen är i näringsidkarens besittning eller annars under dennes kontroll, är näringsidkaren även i annat fall än som sägs i 31 § skyldig att ersätta skadan, om inte näringsidkaren visar att skadan ej beror på försummelse av honom eller någon som på hans sida har anlitats för att utföra tjänsten." ...

Klart man kan kräva reparatören på ersättning.
Jag tror att den springande punkten här är :
"....om inte näringsidkaren visar att skadan ej beror på försummelse av honom...."

Det anses förmodligen inte som försummligt att låta sköljmedel förstöra golvet.

Det innebär inte att JAG inte tycker det är försummligt, men jag är inte dommare.

/ Fredrik

EDIT
Humm, såg att jag uppväckte en tråd från de döda. Ledsen.
/EDIT
 
Redigerat:
Vad var det för golv? Finns ju skräpvarianter som inte tål vatten i skarvarna och det vill man ju inte ha i kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.