Dags att återuppliva en bra tråd såhär i god tid till vintern ;-)

Börjar få lätt panik nu i och med inköp av beg snöslunga. Inte direkt överflöd av dem på blocket, verkar försvinna fort om det är lite redigare modeller och själv har jag väldigt begränsad insikt i maskiner och motorer. Vill väl helst inte betala mer än en 4-5000 heller. Och samtidigt ha en 8-10hk så att det blir lite fart på röjandet.

Vågar man köpa en typ 70-tals Gilson (typexempel) eller är det döden i grytan för den tekniskt okunnige (och kanske ännu viktigare, den LATE) på sikt? Ser ut att vara det ända sättet att komma upp över 5hk prismässigt.

Vad ska man tänka på? Har kollat lite youtube ang remspänning, brytbultar, däck, hemmafixar, impeller, skötsel i form av olja och alkylatbensin (eller motsvarande förvaringsåtgärd), motorns gång och andra saker som även nämns här. Det känns ju allmänt som om det finns ett otal saker som avgör effektiviteten hos en snöslunga och där man kan gå på pumpen så att säga. En del kanske man inte blir på det klara med förrän man har testat den på riktigt heller.
 
Hej igen alla snöslunge-älskare ...

Vart skall man vända sig för reservdelar? Har Jofrab/Garage24 något slags ful-monopol på reservdelar till gamla slungor? Fick intryck av att de gav riktiga ockerpriser via sina ÅF iaf. 3-400 spänn för släpskor liksom. Tjenare ... kan det bli billigare att be en metallverkstad tillverka ett par?

Hade nog beställt från USA om det inte varit för tull/moms/speditionsavg. Tips?
 
Det är nog inte själva delen i sig som är dyr. Garage24 skickar t.ex. allting som företagspaket 16.00, så frakten brukar ligga runt 115+moms. Sedan ska ordern och fakturan från dem hanteras, vi brukar räkna med att en leverans kostar ungefär 150+moms att hantera (prata med kund, beställa, ta emot, packa upp, lägga in i affärssystem, boka av leverans mot faktura, betala faktura, kontakta kund för leverans).

Garage24 används av många som backupleverantör för udda grejer till äldre maskiner t.ex. så om det enda som behöver beställas just den dagen/veckan/månaden skulle vara ett par släpskor så blir ju bara hanteringen en stor del av priset.

Hittar du en verkstad som tillverkar ett par skor billigare så använd dem, det är inte mycket svårare än så, ett par släpskor är inte raketforskning direkt.

Det kunde varit värre, t.ex. så är vägledande pris på Ariens släpskor 699:- NOK...
http://sovde.no/privat-snofresere-tilbehor/ariens-slitesko
 
Nonkan skrev:
Det kunde varit värre, t.ex. så är vägledande pris på Ariens släpskor 699:- NOK...
[länk]
Är de av plast?
 
Låter mer som att de är av guld... ;)

Jo de är av plast, ska tydligen hålla längre än ståldito.
 
Redigerat:
Maxikatten skrev:
Jo de är av plast, ska tydligen hålla längre än ståldito.
Då är de grymt mycke billigare att åka till närmaste butik som säljer såna där vita plastskärbrädor...såga lite, borra lite och du har ett gäng med släpskor för en spottstyver.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Göran.W
Hämtade min nya slunga i går och var sugen på längre släpskor än orginal men dom skulle kosta 470 kr så det fick va så.
Funderar på att svetsa på plattjärn som är bockade lite som en skida istället.

Fick med mig 4st brytpinnar extra för 45 kr styck men inte lås sprinten till dom för dom kostade 29 kr styck vilket är hutöst dyrt.
 
Jag har just hämtat min nya Alpina AS 62 a från Järnia (Stigas lågprisline, den hette Snow Crystal i Stigas sortiment http://manuals.stiga.com/8218-2254-10_Cube_Crystal.pdf). Den hade ett bra pris och ändå härrör från ett känt märke. Den enda nackdel den hade var att den inte hade någon arbetsbelysning så jag tänkte att det löser man väl genom att montera på löst inköpt 12v-strålkastare. Men eftersom den har 220v elstart så har den ju förmodligen inget batteri och då blev jag osäker om det går att lösa.

Är det någon som har något tips hur man skulle kunna få ur 6- eller 12 volt till en strålkastare ur den slungan?? Jag har ganska mörkt där jag kör och jobbar helttid/dagtid så slungkörning kommer mestadels ske i mörker.
 
Göran.W
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.