Har en Myson Kickspace som inte blir riktigt varm, framledningen ligger omkring 40-45 grader. Alla övriga radiatorer och golvvärme blir varma. Kan det bero på dålig cirkulation till fläktkonvektorn? Cirkulationspumpen går på max.
 
Ingen som har något tips?
 
Luft i konvektorn?
Fel instrypt radiatorsystem?
 
hur stor känns skillnaden mellan tillopp och retur?
en vanlig missuppfattning om fläktkonvektorer är att luften den blåser ut ska vara kännbart varm, som en kupévärmare
men det är först när det är riktigt kallt man tydligt kan känna att de blåser varmluft
är det svalt ute så kan man känna att radiatorerna är lite ljumma medans konvektortempen känns nästan kall...
 
ichgary skrev:
Luft i konvektorn?
Fel instrypt radiatorsystem?
Ingen luft i konvektorn.
Kanske, bra fråga. Ska undersöka detta.
 
Blumbern skrev:
hur stor känns skillnaden mellan tillopp och retur?
Ingen... både stigare och retur är kalla, men detta är bara till konvektorn. Stigare till systemet är just nu drygt 40 grader, men rören till konvektorn blir inte varma :S. Den är kopplade direkt efter en kulventil (och ja den är öppen) en liten bit efter denna så är det bra temp för att sedan bli kall. Det enda ja kommer på är att det kanske är flödesprobem. Kanske får sätta konvektorn på en egen krets för att få bättre flöde. Någon som vet?
 
Kan du stänga av alla andra elementen så att du får allt flöde genom fläktkonvektorn?
 
Har haft alla övriga strypta, hjälpte inte. Om man lossnar avluftningesskruven så är det ganska bra fart på vattnet, oavsett om alla andra är strypta eller inte, efter en liten stund kommer det varmt vatten. Stänger man avluftningen igen så svalnar röret. Kanske stopp inuti?
 
du måste ha missat nån luftning på toppen av batteriet under kåpan kan inte finnas nån annan förklaring :S
 
Låter som att du inte har något flöde alls.
Har någon ventil, 2-vägsventil eller 3-vägsventil inkopplad? I så fall kolla att den verkligen öppnar.
Om den inte öppnar kolla att du har spänning över den när termostaten kallar på värme.

/Raptor
 
Nu så funkar den som det är tänkt, problemet var vi gemomforingen genom trossbotten så hade det kommit skit i returen. Satt en sten hård propp, förmodligen av spån... Hur som hälst så värmer den gott nu.
 
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men jag har ett liknande problem. Ny fläktkonvektor (äldre modell), RHOSS, modell MOT, takhängd, tvårörs. Installerad av elektriker och röris. Dessutom byttes motorn ut direkt eftersom fläkten kärvade. Nu snurrar fläkten fint, och det blåser 'ljummen till sval luft'. Tjejen tycker det är kall luft. (Ja, jag har satt termostaten på varmt).

Till saken hör att rörisen glömde lufta konvektorn och öppna returventilen när den installerades förra veckan, så först var rören kalla, tills jag luftade och öppnade såväl till och returventilen till max. Nu blir rören lika varma som i resten av huset.

Jag undrar dock varför luften inte blir varm? Dessutom känns det som att den lilla värmen som först kommer, snabbt, på en minut eller två, sedan svalnar. Tillvattnet är inte jättevarmt idag, det är ju bara oktober, men övriga radiatorer i huset känns varma och sköna.

Kan problemet vara
1) att tillvattnet och frånvattnet ska kopplas tvärt om? Den svenska och engelska broschyren visar olika(!) Rörisen följde den svenska broschyren, pratade om det och verkade veta vad han gjorde,
2) att jag öppnat ventilerna på till och frånrören till max? Ska jag strypa ned till 3/5 läge (rörisen sade att han brukade ställa in dem så, men jag minns inte varför, och som sagt glömde han helt att öppna returen...)
3) att den externa trådbundna termostaten skickar fel signal till konvektorn? Jag har dock provat reglaget för max värme, full hastighet utan hänsyn till termostatfunktionen.

Eller är det helt enkelt så att jag är nojjig i onödan. Att jag jämför med kupevärmare, vilket jag inte borde, eller framförallt att det är så pass tidigt på säsongen och pannan nu inte matar jättevarmt vatten?

Tacksam för något svar innan jag besvärar min byggare med ännu en (onödig?) reklamation om konvektorn.
/Ulf

Jag kollagde bergvärmepannans inställningar. Den ska producera 36 grader vid 0 grader ute och nu är det 6 grader ute och den har fram 34 grader och retur 30 grader.

Hur avgör jag egentligen om jag har rätt flöde till konvektorn?
 
Redigerat:
Luften upplevs kallare än vad den är när det är i rörelse, har ni problem att få upp temperaturen i huset?
 
Ichgary, tack för snabbt svar!

Vi har sedan renoveringen i sommar lagt till motsvarande en 'vanlig' radiator på undervåningen UTÖVER fläktkonvektorn som också är på undervåningen i hallen (elburen golvvärme har tagits bort.). Jag har inte ändrat någon inställning på pannan.

På övervåningen kanske jag upplever det något kallare än förut, men som sagt det är fortfarande tidigt på säsongen. Lite märkligt är iofs att radiatorn i sovrummet på övervåningen, alltså den radiator som förefaller ligga längst bort från pannan i källaren, är iskall trots att radiatorn i rummet intill verkar funka. Vi har luftat hela systemet och jag har moterat bort termostaten i sovrummet. 'Piggen' var lite intryckt så jag lirkade tillbaka ut den med en tång och har knackat på ventilen som en galning, men inget händer. Jag utgick från att packningen/ventilen måste bytas ut, vi har fipplat en del på just den (och bara den) termostaten genom åren..

...men tror du kan sakerna höra ihop? Jag provade att öka trycket från normala 1 bar till 1.5 bar enligt mätaren på expansionskärlet, men inget hände med radiatorn.

Hojta gärna till om du har,(eller inte har) någon idé!

/Ulf
 
Liten återkoppling om någon var intresserad. Nu när det har blivit kallare och pumpen värmer mer tycker jag konvektorn fungerar som den ska. Att vattnet kallnade tidigare måste ha berott på att fläkten på fullt drag drog ur all energi i det ljumna vattnet. Jag har nu ställt in fläkten på mellanläge och när vattnet är mycket hetare reglerar fläkttermostaten som den ska.

Att radiatorn i sovrummet inte fungerade är ett kapitel för sig. Rörisen hade glömt att återansluta radiatorn, vilket ledde till att ett golvet fick brytas upp för att komma åt anslutningen. Detta fixade dock vår entreprenör och rörisen, efter endast lite diskussion, med all heder!

Nu är det varmt och skönt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.