Vi har bott i ett Götenehus i ett år, byggt -04. Märkte förra vintern att toaletten på ovanvåningen var riktigt kall även om elementet var i full gång. Elementet är tillräckligt för storleken på badrummet. Gjorde en mätning förra vintern, så var temperaturen 18 grader!! Vilket är alldeles för kallt för ett badrum.
Vi hade besiktning på huset innan vi flyttade in, då nämde förra ägaren att det kunde vara kallt i badrummet men sa att det var bra att höja pannan. Vilket vi har gjort och inget händer.
Är det någon som kan veta vad detta beror på, tips? Min tanke är att de inte har isolerat ordentligt.
Vad ska man göra?
 
Du kanske kan hyra en värmekamera (termografisk kamera) och kontrollera var kylan tar sig in (eller rättare sagt: var värmen läcker ut)?
 
Luftat elementet? Är hela elementet varmt?
 
Redigerat:
Vi har luftat elementet, det är jämt varmt.
Ska kolla upp det där med att hyra em termografisk kamera, tack!
 
Har du ett badrumsfönster? Se över gummilisterna på det isåfall, det är nog billigare än att hyra kameran.
 
Tycker det verkar märkligt. Trots att vi hade runt nollan nu på morgonen hade vi 20 grader inne och då har vi ingen värme på ännu (förutom golvvärme i badrummen).
 
Ja, vi tycker också att det är märkligt. Resten av huset är bra men badrummet är kallt. Ska ta en extra koll på fönstret men det är bara ett litet, har inte reagerat på att det drar därifrån men ska ta en titt.
 
Mitt badrum på ungefär 5 kvadrat värms enbart av en vattenburen handdukstorkare och tidigare var det svinkallt på vintern. Man var tvungen att låta dörren stå öppen när man inte var där för att få upp värmen. Efter att fönstret fått nya gummilister så blev det en märkbar skillnad. Egentligen skulle man ha haft en radiator där också, men nu är det iallafall ok temperatur om det inte är väldigt kallt ute.
 
Tyvärr är det inte "bara" att hyra en värmekamera. Det krävs kunskap och erfarenhet för att tolka de termografiska bilderna riktigt. En utförligare analys görs också med programvaran i datorn.
Bara för jag köper en bra systemkamera blir jag inte en mästerfotograf heller!
 
Det går att se var det är kallt utan någon nämnvärd kompetens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.