Hej på er! Har läst ett otal trådar såväl här som på andra forum om för- och nackdelar i valet mellan bergvärme och luft/vatten.

Vi är på väg att köpa ett 1 1/2-plans villa från '71 med källare. Totalt 254 kvm, cirka 16 radiatorer (källaren är uppvärmd med andra ord). Uppskattad förbrukning är cirka 34000 kWh (inklusive vatten).

Huset ligger i norra Halland.

Alternativen är nedanstående, allt är fast pris utan överraskningar:

Bergvärme

Kostnad innan rot 170 000 och efter 142 000 och då ingår:

- Nibe F1145 8 kw.
- Nibe VPB 200 liter.
- Nibe påfyllnsats brine.
- Igångkörning.
- Energiborrning 170 meter.
- Inkoppling av värmepump.
- Luftning av systemet.
- Demontering av befintlig panna och tank.


Förtydligande:
- Vi reserverar oss för grundvattennivå.
- Foderrör per meter tillkommer en avgift på 900 kr per meter, ink moms.
- För anläggningen gäller två års garanti.
- Borrföretaget är geotec anslutna.
- 1. 170 meter borrdjup.
- 2. Foderrör ingår med 2 meter.
- 3. Container för borrslagg.
- 4. El installationer ingår.


Luft/vatten

Kostnad innan rot 115 000 och efter 99 500 och då ingår:
- Inkoppling och leverans av Bosch EHP 10 AW kW luft vatten värmepump.
- Inkoppling och leverans Bosch cc160 9,0kw.
- Toppalslutning.
- Värmekabel 5,0 m.
- El installation.
- Demontering och borttagning av befintlig panna och tank.
- Luftning av system.
- Igångkörning.


Följande ingår ej: fundament till utedel.
Förtydligande: Extra arbeten debiteras med 440 + moms.


Frågan är: vad väljer man? Jag är tyvärr varken ekonom eller matematiker men enligt den energideklaration som gjorts på huset så skulle luft/vatten kosta cirka 160 kronor mer per månad (räknat på hypotetiska 1 krona per kWh och ett statiskt pris) och med tanke på att bergvärmen kostar 42 500 mer i installation så handlar denna prisskillnad omräknad i tid till cirka 20 år, vilket verkar vara uppskattad livslängd på en pump. Och då har vi inte ens tittat på räntekostnad för ett lån på 42 500 under 20 år.

Spontant går jag ju på luft/vatten ... vad är argumenten mot? Räknar jag fel?

Ytterligare en faktor är att huset ligger uppe på ett berg med endast trappor upp och enda vägen för borren att ta sig till vår tomt är via grannen som är en, som jag förstått det, riktig surgubbe. Går säker att ge honom ett par tusenlappar för att få köra borren över hans mark men det kanske inte är det bästa sättet att börja grannskapet på ;)

Lång tråd, alla svar uppskattas även reaktioner på "utrustning". Vi är ju lite rädda för att det skall dundra allt för mycket om utomhusdelen, kommer att sitta nära ett sovrum. Dock på fasad utan fönster.
 
Redigerat:
Tja, lite svårt att välja. Är du ljudkänslig? En utedel nära sovrummet får du ångra även om den är tystlåten. Å andra sidan, om huset är lyhört, får du ångra en bergvärmepump inomhus.
Är du inte ljudkänslig spelar det kanske mindre roll vilket du väljer.

Jag har själv valt L/V men huset är litet (120 m2) och behovet av varmvatten ganska litet. För ett större hus skulle jag föredra bergvärme även om det kostar ett par tiotusen till.

I dina kläder skulle jag gå på bergvärme, men ta in fler offerter för att få ner priset.
 
Tycker föreslagna lösningar både verkar något underdimensionerade. Visserligen Halland men en stort hus med traditionell källare drar som sagt sina 34 MWh. Vad är effektbehovet vid DVUT? En LVVP fungerar bra i Halland och en fördel om det t.ex. byggs pool för sommaren som ska värmas. Bra fundament för utedel kräver en del markarbete. Med bergvärme slipper man å andra sidan ljudet från utedelen, avfrostning/kondensvatten och mindre risker vid strömavbrott men det behövs ett lämpligt delvis ljudisolerat rum inne (vilket det troligen finns god plats för i en stor källare). Bergvärme klarar sig ofta med mindre tillsyn än luftvärme, pga utedelen. Räkna med att byta kompressor efter ca 10 år oavsett värmepump. Skulle inte bara titta på priset utan vilken installatör som bedöms göra bäst arbete och är tydlig med vad som ingår resp inte ingår från början.
 
Hej och tack för era svar, fler offerter är på väg in men jag kommer även väga in viss trygghet i det hela. Mer etablerade företag, även om de kostar lite mer, känns tryggare i en så dyr installation då sannolikheten att de går i konkurs eller liknande är mindre.

Gällande DVUT så torde det vara kring -13 för ett dygn. Har inte riktigt koll på detta och absolut inte byggnadens tidskonstant.

Jag letar ett bra system som klarar av att ge bra med värme utan krux och gör Luft/vatten det samma utsträckning som bergvärme så lutar det ditåt.
 
Roade mig med att jämföra ditt pris med vårt, vi installerade en thermia 12Kw bergävme i somras. Vårt hus är ett 30 talshus med ca 220 kvm boyta, och 94 kvm i källaren som vi bara delvis värmer upp.

Vi har haft en total förbrukning på ca 48 000 kwh innan värmepumpen.

Huset är delvis med lite modernare isolering, ca 75 kvm är tillbyggt på 70 talet och nyligen. Den gamla delen är i princip helt oisolerad.

Vi valde som sagt Thermia optimum G2 12 kw, borrade 220 meter. Det kostade om jag minns rätt ca 156 000 efter ROT.

I vår offert ingick 6m foderrör (4 behövdes). Vi fick dessutom några timmars "gratis" VVS jobb, ett gammalt galvat rör som bara gick att komma åt att byta när pannan var borta, men som inte har något med begvärmen att göra fick jag bytt utan att de höjde priset när jag bad dem om det.

Jag tycker att i den jämförelsen så låter din Bergvärmeoffert lite dyr. Dels så är Thermia ett dyrare märke (de har avsevärt bättre statistik vad gäller haverier), dels så är det en större pump och djupare hål, och dessutom brukar vi i Stockholm alltid får betala lite högre pris. Skillnaden i pris verkar lite för liten i mitt tycke.
 
Hej, ville bara meddela att jag har en Bosch EHP 8 pch jag störs inte alls av den, fläkten sitter på ovansidan och står man på ett par meters avstånd hör man bara ett svagt luft flås från den. På insidan kan man höra lite mer vibrationsljud, även om den inte sitter fast i väggen. Den har ännu bara vart igång sen mitten på september, men än så länge utan problem.
 
Om det är möjligt utan för stora uppoffringar så hade jag valt ett borrhål.jag har själv ytjordvärme .
När väl borran finns på plats så är ju enegitillgången säkrad och du kan koppla en relativt enkel värmepump mot borrhålet sommatid kan du få frikyla,
Luftvattenvärmepumpar stå ute i regn och rusk har fler rörliga delar och kräver fler moment för att fungera som tex avfrostning skapar stora mängder vatten is på vintern fläkthastiheten måste anpassas till omgivande temperatur .avtagande effekt när du behöver den som mest och oljud.
Om jag trots detta skulle välja en luft vatten värmepump så skulle jag valt en Mecaterm
Rostfri hölje epoxilackat batteri stor acktank med shuntat system oslagbar varmvattenkomfort.
 
Spontant klen pump och borrdjup. Jag körde 180m aktivt (190m) och en 9kw Bosch. Minimum 10kw (inte 9 heller) och 200m aktivt skulle jag ta. Jag har 225m2 och ska nu lägga till garage och det är gränsfall. Går nog nu efter det att jag dränerat och tilläggsisolerat källare men kanske behöver tilläggsisolera vinden också för att få bra värden. Bygga ut och klara sig på denna pump blir svårt.

Kan också säga att var inte rädda för att göra det själv. Köp borrning och pump, sen tar det en helg att installera och man lär sig mycket och sparar ca 50.000. Låna eller hyr pressverktyg.
 
Begär pris på en 1245 istället blir billigare med inbyggd beredare om du inte har riktigt lågt i tak det bör ligga runt 2 m.
 
Jag fick en IVT Greenline HT E 11kW installerad 2003. Hade då en årsförbrukning (uppvärmning+hushållsel) på runt 45000 kWh, har idag runt 18000 kWh med värmepump. Jag satsade på en stor värmepump för att slippa eltillskott vintertid vilket har fungerat (hittills). Blir det extremt kallt har vi iofs möjlighet att elda i kaminer för att stötta. Vårt borrhål är på 220 m, vilket som jag förstod det var gränsen för vad en "normal" cirkulationspump klarar. Det hela kostade 2003 146.000:- (inkluderade installation och igångsättning, bortforsling av äldre oljepanna, elpanna plus oljetank).
Grannen har L/V pump med en del oljud och isbildning vintertid.
Jag resonerade som så att ett djupare borrhål borde betala sig i längden, plus att jag minskar risken för eventuell negativ påverkan från grannarnas borrhål, som i allmänhet ligger runt 150 m eller mindre. Förhoppningsvis har installationen betalat sig nu.
 
Bo A skrev:
Förhoppningsvis har installationen betalat sig nu.
Har du ingen kalkyl?
 
Jag räknar med att ha sparat åtminstone 24.000 kWh per år. 24.000 kWh motsvarar i snitt ca 24.000:- de första fem åren, 2004-2008, vilket ger 120.000:-, då jag betalade ca 1:- per kWh. Från och med 2009 betalar jag 1:20 per kWh. Vilket ger en besparing de tre senaste åren på ca 3 * 24.000 * 1:20 = 86.000:-.

Jag som finansierat anläggningen med banklån har räknat med i snitt en årlig räntekostnad på runt 4.000:- vilket ger en total räntekostnad under 8 år på 32.000:-.

Så totalt 206.000:- - 32.000:- = 174.000:- (ca 22.000:-/år), då bör jag bör alltså ha nått break-even för nästan ett år sedan. Men det är alltid svårt att exakt uppskatta besparade kilowatt-timmar.

Om besparingen skulle ligga på 20.000kWh per år har jag break-even i början på 2012, dvs efter drygt åtta år. Idag ligger jag närmare 17.000 kWh i förbrukning per år, så det är svårt att veta exakt.

Men man bör förstås räkna in viss avsättning till reparationer efter garantin. En spridare i kylslingan gick sönder för snart tre år sedan och fick bytas, det bytet kostade då nästan 12.000:- men täcktes helt av garantin.
Jag betalar därför numera årligen ca 1000:- från 2010 för en extra förlängd garanti på värmepumpen (förutom kompressorn som har 10 års garanti).

Av 146.000:- i totalkostnad står värmepumpen för kanske en tredjedel, resten av anläggningen bör ha längre livslängd, vilket gjorde att jag ville satsa på extradjupt hål. Tänkte som så att avskrivningstiden för ett borrhål bör kunna vara minst 30-40 år, förmodligen mer. Plus att ett djupare borrhål skonar kompressorn mer samtidigt som jag klarar av att värma huset enbart med värmepumpen även när det är som kallast iom att ett djupare borrhål inte kyls ned lika snabbt. Här gjorde jag dock ingen kalkyl, men hoppas förstås att merkostnaden för djupare hål bör betala sig medan jag bor kvar. Egentligen vet jag inte om eller när ett borrhål kan sluta fungera, men det kanske någon annan vet?

Totalt gissar jag dock att husets värde ökat tack vare värmepumpanläggningen. Kanske rentav med så mycket som anläggningen kostat :), det är ju förstås lite önsketänkande, men kanske inte helt osannolikt, någon som har några siffror?
Så vid en ev försäljning (iaf i en nära framtid) är det nog därför realistiskt att räkna med att "få tillbaka" en viss del av kostnaden för värmepumpen, eller vad tror ni?

Dessutom är det kanske inte så troligt att elpriset kommer att gå ned framöver. Så jag gissar att allt fler kommer att komplettera sin värmepumpanläggning med solfångare om elpriset skulle dra iväg. Alternativt om det är praktiskt möjligt och man dessutom vill ha det för ökad trivsel, så är ju en vedkamin en vettig investering. Ger möjlighet att klippa kyltopparna utan för mycket eltillskott.
 
Redigerat:
Går man från gammal ineffektiv olje/elpanna blir ju besparingen större än om man utgår från en modernare elpanna. 45000 kWh är ju ganska mycket och låter ineffektivt. Funderar själv på en värmepump och alternativet jag väger mot är inte att behålla det som det är utan att sätta in en modern elpanna.
Idag är det värmepump som gäller. Vem vet vad som gäller om 20 år?
Själv skulle jag helst vilja ha fjärrvärme. Fjärrvärme har potentialen att bli riktigt miljövänligt då det på ett relativt enkelt sätt kan ställa om till vilken ny teknik som helst.
Om 20år kan eluppvärmda hus vara stenåldern.
Helt oavsett bör man amortera på värmepumpslånet tills den är betald.
 
Mina 45000 kWh är egentligen en uppskattning även det. Sista året förra ägaren bodde i huset värmde de huset huvudsakligen med en separat elpanna med total förbrukning på 38000 kWh (inkl hushållsel), plus att de använde 1 m3 olja, plus en hel del ved i kaminen i gillestugan. Så 45000 kWh är en gissning även det ;-)
Men jag hann se vad elpannan drog vintertid innan värmepumpen blev installerad, utan att använda olja, så jag tror min gissning stämmer hyfsat.

Ja det ska bli spännande att se vad som blir standard i framtiden. Tekniken att bygga snudd på nollenergihus finns ju sedan länge, gäller att ordna ventilation då bara på ett energieffektivt sätt. Jag gissar att solceller och solfångare kommer att användas mer också. I synnerhet om (när) elen blir ännu dyrare.

Hade jag haft möjlighet att välja fjärrvärme hade jag slagit till, men den möjligheten fanns inte. Jag är rätt nöjd med att ligga på drygt 17.000 kWh (totalt) för ett hus byggt 1970 på runt 330 m2 (inkl uppvärmt garage). Grannen tvärs över gatan har ett ännu större hus från samma tid och ligger på runt 15-16.000 kWh (värmepump plus hushållsel). Men han satte in nya konvektorer med inbyggda fläktar kopplade till värmepumpen där mitt hus har enrörssystem, så jag är glad över att det fungerar överhuvudtaget. När jag begärde in offerter för anläggningen var det en firma som inte ville lämna offert med hänvisning till att det inte skulle fungera med enrörssystem...
 
Redigerat:
Hade 30000kWh beräknat, kanske tom. exklusive garaget.
Landade på strax under 10000kWh på helåret.
Hus från -37.

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.