Att du slog ned den gamla byggnaden ser jag inte som ett problem - Jag sökte rivningslov på en Carport som gungande friskt under snömassorna. Slog ned den redan tidigt och skickade in alla papper i efterhand.
Talade med Stadsbyggnadskontoret och meddelade att den redan var riven på grund av rasrisk. Svaret var att om det föreligger risk för personskada så är det inte ett problem att riva ned byggnaden.
Däremot uppförande av nytt skall man vänta på bygglov.
Jag frågade alla grannar och valde sedan att utföra de förändringar som angetts på bygglovet innan jag fick det i lådan - Nu är allt godkänt och självklart så är jobbet redan gjort.

I ditt fall så har du ju nu ett godkänt bygglov, på en byggnad som du redan påbörjat. Så jag ser inte problemet förutsatt att ingen "grannpolis" anmält bygget innan bygglovet gick ut.
Hur som så torde detta inte medföra något då bygglovet är godkänt - Min personliga åsikt enbart.

Jag har helt hoppat steget med kvalitetansvarig, byggstart osv då jag anser att rivning av altan, entretrapp, carport samt återuppbyggning av altan, entretrapp, byte av ett fönster och riva carporten är saker av ringa omfattning. Detta gäller mitt bygglov.
Vi får se om det kommer påtryckningar helt enkelt.

Att man skulle sitta och göra inget medan man väntade 4.5 månader på bygglovet var inte ett alternativ.
 
re: slacker

Då jag i princip redan är klar med min byggnation och ingen granne klagat under de nästan 4,5 månader jag har rivit/byggt nytt borde inte det vara något problem. Hade någon varit missunsam/avundsjuk eller vad man nu vill kalla det borde klagomål redan kommit till min kännedom vid det här laget kan man tycka.

Du skriver att du hade "helt hoppat steget med kvalitetansvarig, byggstart osv". Kan man välja detta själv att skippa detta? Iofs är bygget inget komplicerat, som en stor friggebod i princip.
 
Redigerat:
re: hemmakatten

Inser att det är jag som gjort bort mig gällande rådande regler och bestämmelser. Var naiv och trodde att min handledares "ok du kan köra igång nu" skulle räcka.

Problemet är att jag i princip är klar med mitt bygge, bara "finlir" kvar.

Å ena sidan vill jag ringa och förklara läget och låta dem besluta hur vi går vidare.
Å andra sidan är jag livrädd för att jag blir tvungen att riva mitt båthus. Och istället hoppas att det kan lösa sig ändå, att ingen kommer o kollar osv.
Har kämpat VARJE dag i 4 månaders tid med detta. Skulle inte heller klara det ekonomisk att riva allt och senare bygga upp igen.
 
jonasry skrev:
Du skriver att du hade "helt hoppat steget med kvalitetansvarig, byggstart osv". Kan man välja detta själv att skippa detta? Iofs är bygget inget komplicerat, som en stor friggebod i princip.
Mao - Jag har inte anmält dessa steg till Stadsbyggnadskontoret. Huruvida detta kommer att straffa sig i slutändan återstår att se.
 
Ok.
Frågan återstår, många bra tips och exempel. Men hur ska jag gå vidare, hur skulle ni gjort? Kan jag torska värre om jag inte meddelar hur läget är. Eller gör jag en höna av en fjäder? Har ju trots allt bygglov.
Samt att jag arbetar i ett av Sveriges största byggföretag (=ganska kunnig inom området, förutom bygglovsbiten då uppenbarligen), så kvaliten på byggnaden konstruktionsmässigt sett är klanderfri. Kan dom då kanske köpa att man fyller i en kontrollplan i efterhand?
 
Nya PBL är såpass färsk att kommunerna inte kommit in i det riktigt heller än, det är lite av en övergångsperiod. En hel del ärenden går fortfarande enligt gamla PBL. Så gamla rutiner och vanor lever kvar.

Men som jag ser det är det värst ni kan åka på en sanktionsavgift, jag har inte nya PBL och uppgifterna på hur stora avgifterna är här men hittade texten från en kommunal hemsida där det står:

"Exempel på sanktionsavgifter
Om du börjar bygga före startbesked lämnats eller om du tar byggnaden i bruk innan slutbesked lämnats:
21 400 kronor för byggnader mindre än 150 kvadratmeter"

Själv är jag nybliven kontrollansvarig enligt nya PBL...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.