Håller på med mitt badrum och lyckades klanta till det... :(

Från badrummet går det två paralella kopparrör ner i golvet, under vardagsrummet och vidare in till köket. Ett av dessa har jag lyckats få ett litet veck på precis där det kommer upp ur golvet. Har nu kapat upp golvet runt rören för att se omfattningen av skadan och ska se om jag kan ta en bild på den...

Är detta skadligt för röret? Finns det risk att det blir läckage där skadan är? Någon ide om hur man kan åtgärda problemet?

Tacksam för snabbt svar då det snart är dags för flytspackling...
 
Här är bilder på "problemet"...

32775266.jpg

32775267.jpg
 
Utifrån den givna infon är det svårt att svara annat än att -Ja, det kan vara skadligt för röret. Ja, det finns risk för läckage.

Detta sagt, det måste inte vara så. Om vecket enbart består av "mjuka" defekter är det nog ingen fara. Även en normal bockning deformerar materialet och när man tittar närmare på rören i många lite äldre hus ser man allt som oftast rör som är "knäckta" i lite för snäva bockar. Har sett ett par i mitt hus som sannolikt suttit i många tiotals år. Men nu är dom borta ;)

Du får förresten inte ha kopparrör som kommer upp ur golvet i golvnivå i ett badrum. Se regelverket hos sakervatten.se
 
Det går inte riktigt att avgöra av bilderna, man skulle behöva ett bra makrofoto av vecket för att se om det finns någon sprickanvisning, det ser inte helt bra ut på bilderna, det verkar ha varit ett skarpt veck där. Är det mjukglödgade rör?
 
Vecket kom då jag försökte bocka röret ytterligare ut från väggen. Det gick då emot en bit av trägolvet som satt kvar under fogskummet...

Rören kommer upp i toalett delen och inte där själva badkaret och duschen är. Och där är det väl godkännt, eller? :S
 
Torparn74 skrev:
Vecket kom då jag försökte bocka röret ytterligare ut från väggen. Det gick då emot en bit av trägolvet som satt kvar under fogskummet...

Rören kommer upp i toalett delen och inte där själva badkaret och duschen är. Och där är det väl godkännt, eller? :S
Jag tror bara du själv kan avgöra om det har skadats eller inte, röret kan mycket väl klara det där, frågan är hur skarpt vecket är längst in i mitten och om materialet brustit där. Du bör göra ett trycktest, det säger dock tyvärr inte allt, ett läckage kan uppstå med tiden.

Jag tror inte det är godkännt där heller, särskilt inte om det finns en dusch eller badkar i samma rum (sammanhängande golvyta). Se regelverket på sakervatten.se (pdf-dokument) det är ganska klart och tydligt med vad som gäller vill jag minnas. Jag har gjort en klack för mina rör och avlopp som kommer upp ur golvet under mitt handfat, enligt nämnda broschyr.
 
thomasx skrev:
Det går inte riktigt att avgöra av bilderna, man skulle behöva ett bra makrofoto av vecket för att se om det finns någon sprickanvisning, det ser inte helt bra ut på bilderna, det verkar ha varit ett skarpt veck där. Är det mjukglödgade rör?
Är biltemas 25m rulle... Vet ej om dom är glödgade...

Här är en närmare bild:

32775271.jpg
 
thomasx skrev:
Jag tror bara du själv kan avgöra om det har skadats eller inte, röret kan mycket väl klara det där, frågan är hur skarpt vecket är längst in i mitten och om materialet brustit där. Du bör göra ett trycktest, det säger dock tyvärr inte allt, ett läckage kan uppstå med tiden.

Jag tror inte det är godkännt där heller, särskilt inte om det finns en dusch eller badkar i samma rum (sammanhängande golvyta). Se regelverket på sakervatten.se (pdf-dokument) det är ganska klart och tydligt med vad som gäller vill jag minnas. Jag har gjort en klack för mina rör och avlopp som kommer upp ur golvet under mitt handfat, enligt nämnda broschyr.
Nej, det är svårt att avgöra... Och det blir ordentligt jobbigt att byta ut hela röret. Måste riva upp golvet i vardagsrummet och montera ner halva köket i så fall... :(

Är samma rum men olika golvnivå. Skiljer ca 8 cm upp till toaletten...
 
Inget roligt det där. Man kan ju leka med tanken om alla möjliga lösningar, en lödning är väl det som skulle kännas bäst, men vad du än gör så dokumentera och informera framtida köpare så du slipper problem med dolda fel någon gång långt fram i tiden.

Du kan lägga ett större rör över och täta under skadan och låta sticka upp, då rinner det upp och ut på golvet om det blir en framtida läcka, lite som en rör-i-rör lösning.

Men se till att provtrycka nu innan fortsätter färdigställandet, och låt det stå med tryck på ett dygn i alla fall.

Vecket ser inte så djupt ut, tycker jag, och då borde det inte var någon fara, men det ser skarpt ut, och då kan det vara fara. Fast i övrigt ser röret inte ut att ha varit så mycket böjt. Hur mycket böjt blev det?
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Vecket ser inte så djupt ut, tycker jag, och då borde det inte var någon fara, men det ser skarpt ut, och då kan det vara fara. Fast i övrigt ser röret inte ut att ha varit så mycket böjt. Hur mycket böjt blev det?
Blev inte allt för kraftigt böjt. Försökte böja ut det lite längre ifrån väggen och trädde på bockningsfjädern och böjde. Vecket blev dock inte där jag tänkte utan längst ner mot golvet... Har dock kommit på en eventuell lösning på problemet.

Sätter man en ispektionslucka så kan man ju skarva rör i väggen, eller hur? I så fall blir det en lucka i andra sidan väggen och en skarv. Då kan man även få ut rören genom väggen och slipper gå genom golvet... Tror nog det kan bli den smidigaste lösningen...
 
Det räcker inte med bara en inspektionslucka, utrymmet där skarven finns måste vara tätt och leda eventuellt läckagevatten ut på golvet så det syns. Det borde stå om det också i sakervatten.se

Läckagevatten från skarven får inte kunna rinna in i golvbjälklaget.
 
Är det till element eller tappvatten?
 
Man kan ju bygga en liten "låda" som man tätar med fuktspärr och några spillbitar kakel. "Golvet" i lådan kan man luta mot öppningen, då syns det om något läckage skulle uppstå... Alternativt drar man upp rören innanför luckan och bockar ut dom genom väggen. Då kan man inspektera den skadade biten rör innanför luckan...

Är till tappvatten...

Ett annat alternativ kanske kan vara att dra in PEX slang i rören... Skulle det funka? Är 15 rör så en 12 slang borde få plats...
 
Torparn74 skrev:
Man kan ju bygga en liten "låda" som man tätar med fuktspärr och några spillbitar kakel. "Golvet" i lådan kan man luta mot öppningen, då syns det om något läckage skulle uppstå... Alternativt drar man upp rören innanför luckan och bockar ut dom genom väggen. Då kan man inspektera den skadade biten rör innanför luckan...

Är till tappvatten...

Ett annat alternativ kanske kan vara att dra in PEX slang i rören... Skulle det funka? Är 15 rör så en 12 slang borde få plats...
Du behöver inte använda spill av kakelbitar, har du ett tätskikt så är ju lådan tät, det räcker. Ett alternativ är som jag nämnde tidigare att du sätter en rörstump utanpå och tätar i botten med fogmassa. Eller så kan du göra som du nämnde, och som jag faktiskt tänkte igår men inte skrev då rören såg ganska klena ut, dra ett pexrör inne i rören, om det går. att få igenom. Den springande punkten är att om det uppstår en läcka i en skarv, så ska man upptäcka det, dvs vattnet ska inte rinna in och kunna orsaka skada utan att man märker något.
 
Jag kan inte så mycket om regler inom ämnet så jag avstår ifrån den biten men av bilderna att se så skulle jag nog inte väga lämna röret med det vecket, vibrationer med tiden kan göra så att röret spricker upp där och det innebär tråkigheter.

En fyllning med lod som thomasx var inne på kan väl vara ett alt men då gäller det att veta vad man gör, hör med någon vvs om råd innan, så skulle jag iaf ha gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.