Hej alla!
Har ett dilemma. Vi köpte en villa i januari i en förort till stockholm. Då vi kände gannarna så gjordes visningen av paret själva. Dock skötte en mäklare pappersarbetet och vi skrev kontraktet hos mäklaren.
När vi nu fick fastighetsdeklarationen så läste jag att vi har en car-port,:( vilket inte stämmer då vi har ett ganska stort garage, med ett förråd på baksidan. Tydligen ligger även en liten del av garaget på grannens uppfart (dom har hus bakom vårat) enligt grannarna.
Jag kontaktade mäklaren som kontaktade kommunen. Det finns tydligen inget bygglov:x för garaget, och mäklaren hävdar att hon inte har något ansvar då hon bara skötte pappersarbetet. Hon hade heller inte skickat ut frågeformulär till säljarna där frågan om bygglov ställs.
Vi har inte en aning om hur vi ska gå vidare?!
Hur ska vi som köpare veta att hennes ansvar i försäljningen är begränsad?
Är det säljarnas ansvar att söka bygglov i efterhand?, dom har väl upplysningsplikt när det gäller bygglov mm?
Vad händer om bygglov inte ges och garaget måste rivas? vem står för kostnader? dessutom sjunker ju värdet på huset om det inte finns garage!
Hoppas nån har några kloka svar på hur vi ska gå vidare!
Tack på förhand Jenny
 
Hej. Vad har ni gjort för att uppfylla er undersökningsplikt? Hur länge har garaget stått där?
 
Man köper och blir ägare till svartbyggen.
Det är köparens skyldighet att kolla upp sådant. De frågeformulär som ofta används har inget juridiskt värde.
Det jag menar är att ni äger ' problemet', men jag tror inte ni riskerar böter, utan endast blir tvungen att söka bygglov.

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Redigerat:
Tack för snabba svar.

Vi gjorde en besiktning av huset, och det står i köpekontraktet att vi har fullföljt vår undersökningsplikt som köpare. Då vi köpte "via mäklare" så begärde vi inte handlingar från kommunen ang bygglov. Mäklaren talade själv om att i vanliga fall så begär hon utdrag ur fastighetsregistret, frågan är hon glömde det i detta fallet och lastar över sitt ansvar på oss? Huset är byggt 91 och garaget 98.
Säljarna har heller inte tagit upp de renoveringar som är gjorda i huset sen 93....
 
Allt ovanstående är preskiberat inkl garaget!

//Anders
 
aedwall skrev:
Allt ovanstående är preskiberat inkl garaget!

//Anders
Är du säker?
Jag tror dock bötesrisken är borta, men inte bygglovsplikten. :)
 
Att det saknas bygglov skulle lika gärna kunnat inträffa om det varit en "full" mäklartjänst i det här fallet. Du måste som köpare själv kontrollera bygglov, likaväl som hur stor tomten är.

Och som sagt du riskerar inte att behöva riva efterssom det gått mer än 10 år. Detta att det går in på grannens tomt skulle kunna bli ett problem. Det har framgått i en annan tråd här att om du köpt " i god tro" ang. inkräktandet på granntomten så riskerar du inte att behöva riva. MEN om en köpare i framtiden köper trots att han vet att det är byggt på fel sida gränsen så kan grannen tvinga fram en rivning då.

Dvs. ni bör försöka reglera placeringen med grannen, ex. genom att ordna ett servitut.
 
FredrikR skrev:
Är du säker?
Jag tror dock bötesrisken är borta, men inte bygglovsplikten. :)
Ja, jag är säker, finns ingen risk för böter/vite efter 10 år och kommunen kan inte heller tvinga till rivning. MEN om man skall bygga till i efterhand så måste man även söka lov för garaget. Gällande taxeringen så gör du bara en justering att det är ett garage och inte carport. Skatteverket bryr sig inte om det finns bygglov eller ej.

11 kap i nya PBL

Rättelseförelägganden
20 § Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid (rättelseföreläggande).
Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.
Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål. Lag (2011:335).


//Anders
 
Redigerat:
Det blir ju inte vitt/godkänt för 10 år har passerat dock, väl?!
Men att det inte kan bli fråga om rivning eller böter efter 10 år är en annan femma. :)

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Det enda som blir preskriberat är straffavgiften.
Man kan riskera att få riva ändå.
 
Är du säker på det? det står ju i citatet här ovan att byggnadsnämnden inte får besluta om föreläggande om det förflutit mer är 10 år.
 
Kan det vara så att tillämpningen kan skilja i olika kommuner? När jag byggde mitt garage sa den ansvarige tjänstemannen i kommunen (numera pensionerad) att inga krav kan ställas om rivning när 10 år gått och man byggt utan byggnadslov.

Däremot kan det ha betydelse om man inkommer med en ny ansökan om något annat. Då kan man tvingas ändra på det om gjorts utan lov tidigare för att man ska få det nya bygglovet. Ett exempel kan vara om man redan uppnått maximal yta som får bebyggas. Jag var väldigt när att få riva något skjulliknande som byggts utan lov för att få bygga mitt nya garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.