Sitter sedan 7 år tillbaka på en murray med 11 hk tecumsehmotor och 96 cm klippaggregat som jag använt till en relativt kuperad tomt på ca 5000 kvadrat i sommarstugan och börjar nu planera en efterföljare. För att ni ska förstå mina användningsområden och de förhållande jag jobbar med kommer här en kort beskrivning av hur jag använt den jag har. Tyvärr blev det ett ganska långt inlägg men jag hoppas ni orkar läsa till slutet.

Till en början var det främst gräsklippning som var tanken men eftersom tomten inte hade varit underhållen på många år blev det nog mer markberedning än normal klippning. Den har iallafall varit guld värd och hjälpt mig öppna upp i princip all yta. På senare år har en kula och en släpvagn gjort ännu mer nytta när man tagit ner några träd inför vedkapningen eller behövt flytta några stenar, eller andra tunga grejor. Klippaggregatet har dock fått ta många smällar och likt en folkracebil är spettet det mest använda verktyget som fått slå ut bucklor på klipphuset när knivarna slutat gå runt.

Mina tankar inför nästa maskin är många och blandade. Traktor har gått betydligt bättre än den tvåhjulsdrivna stiga park med frontaggregat jag provkörde i somras. Den klarade inte av att ta sig upp för relativt svag lutning där jag aldrig ens reagerat med min traktor, inte ens med 500 kilo på kärra bakom. Vad jag hört är den heller inte särskilt bra att dra med. Jag skulle gärna vilja ha något med driv på alla fyra för att kunna använda den även vintertid men det kanske är onödigt, kedjor och tyngder kanske får ett snöblad att fungera på en trädgårdstraktor? Sen är det märket, murray har varit bra men hopplöst att få tag i reservdelar, har fått beställa en skruv som kostar fem kronor från usa vid flera tillfällen och fått betala närmre 300 spänn i frakt.

Jag vill ha något som är robust, lätt att underhålla och få tag på grejor till och gärna går att få upp i hastigheter närmre 15 km i timmen när man behöver flytta sig 500 meter eller så. Stigas enklare modeller har jag inte hört så mycket positivt om, de verkar vara lite klent byggda. Husqvarna hör jag mycket bra om men de verkar inte ha några trädgårdstraktorer? Jonsered ska väl vara byggt i samma fabrik med samma delar? De verkar dock ha traktorer. Partner verkar vara ett lågprismärke. Såg att masey ferguson börjat med trädgårdstraktorer, är det något att fundera på? På verkstan jag brukar få hjälp med service och delar sålde de i år en tysk traktor i rött och gult med en varg på som enligt dem skulle vara mycket traktor för pengarna, någon som vet något om denna?
 
Taxen skrev:
Är väl denna de menar. [länk]
Några erfarenheter av detta märke? Hållbarhet, reservdelstillgång mm..?
 
Nonkan skrev:
Husqvarna har traktorer:
[länk]
vet inte hur många gånger jag varit inne på husqvarnasidan utan att hitta dem, tack för hjälpen. Kunde dock inte se någon med driv på alla fyra hjulen. Någon som vet något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.