Hej!
Har fått ett rum (20m2) över som det ska bli hemmabio i. =)
Nu skulle jag vilja få förslag på vad jag ska göra med taket. Just nu är det ett furutak.
Förövrigt har jag tänkt att ha en svart fondvägg och röda tapeter och golvet blir ek-parkett.
Ska man måla taket vitt? eller törs man måla det svart? eller ska man bara lacera det? Är lite orolig för att man kan få en bländande effekt om man har vitt tak och projektor.

Tips och råd mottages tacksamt.

//Janne
 
hej janne...
kul ämne.

taket skall vara svart iaf 2 m ut för att inte du skall tappa *skärpan* i bilden.
det kan spegla sig i taket.
röda väggar tycker jag själv e *porrigt* men vill man ha som en bio ja då e det mesta rött!
golvet skall va parkett!
taket ljud absoberande skiva.
jag själv trivs i min stora biosalong me ljusa färger, då vi har det som TV rum me..
kan skicka bilder till dig om du vill ha?
mvh
estwing
 
Lägg gärna upp lite bilder, det är aldrig fel att få lite inspiration.
Har hänt en hel del på minhembio.com och försökt se hur andra gjort.

Undrar hur ett furutak blir om man målar det svart? Någon som har provat?

//Janne
 
tjenna!!!
skickat PM till dig janne!!
kika på min hembio å återkom så kan vi tjöta!!!

mvh
snickar estwing
 
Det var riktigt snygt det där.

Såg ut att vara långt till duken?

Jag såg att du har vitt tak. Har du problem med ljus som refletkeras?

//Janne
 
En riktigt tjock och luddig heltäckningsmatta-a-la-jänkarstuket kan vara ballt med rätt inredning för övrigt. Svart tak hade jag satsat på. Röda väggar och som sagt en tjock heltäckningsmatta som gärna får vara åt det vita hållet.
 
Helst ska väl biobesökren sitta uppe på ett podium också så man kommer upp med ögonhöjd i mitten av duken.
 
hej janne!!
japp jag sitter på nästan 7 m å har 140" bild..
vill du får du lägga ut länken här.
 
imported_Anders_S skrev:
En riktigt tjock och luddig heltäckningsmatta-a-la-jänkarstuket kan vara ballt med rätt inredning för övrigt. Svart tak hade jag satsat på. Röda väggar och som sagt en tjock heltäckningsmatta som gärna får vara åt det vita hållet.
Håller med fullständigt!:D
 
Ska man va riktigt seriös lägger man in ecophontak (samma typ som används i kontorslandskap och biografer. Absorberar ljud och finns både svart och vitt. Betalade 25' för arbete + material på 30kvm rum.
 
Vi valde att måla taket svart i vårat biorum. Det var många som tyckte att "man kan ju inte måla taket svart!!!"
Men nu i efterhand håller alla som sett det med om att vitt inte hade passat. Men det beror ju på vilken färg man ska ha på övriga rummet. Vi valde det klassiska röda.

Du kan se våran salong här:

http://www.minhembio.com/zippe/

Lycka till med bion :)
 
Vad fint det blev, ska köra samma stil som ni! självklart ska det va röd heltäckningsmatta och svart tak :)
 
Visst kan man köra svart tak. Dock inte av anledningen att vitt skulle reflektera. Det är bara en myt. Har kört vitt de senaste fem åren utan minsta tillstymmelse till reflektion. Det är ju inte så att man målar taket i högblankt om vi säger så...
 
biobygget_se skrev:
Här är mitt projekt
[länk]
Fy fan! Imponerande :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.