Jag har köpt en sommarstuga ute på slätten där en bit vetter mot en väg, en sida mot en travslinga, baksidan har mur och den sista sidan är mot en skogsväg. Nu har jag en liten hund som jag
1 Inte vill ska bli överkörd
2 Inte ska skrämma travhästarna och bli sparkad
3 Inte rymmer till skogs i mörkret
4 Ska kunna springa fritt på tomten

Jag behöver alltså nåt för att hålla honom inne, typ staket.
Fick en idé när jag såg Trädgårdsfredag nr 2 2011

Kan jag inte ta och göra ett staket av armeringsjärn och all sly som jag ändå måste ta ner?
Det finns rejäla häckar mot vägen som inte håller inne hunden men som döljer min inhägnad. Dessutom är jag himla svag för "rost" som är inne i trädgårdar nu. Jag tänkte jag skulle göra flätningen lite gles och ca 50 cm högt.

Jag behöver lägga ner pengar på att renovera huset och tomten och därför är inte att lägga pengar på staket prioriterat...

Tacksam för all feedback jag kan få! :)
 
Ja, du ville tydligen tvinga mig att se hela trädgårdsprogrammet - vilket jag inte gitter :cool:
- Men vad har du nu för ras? Hur stor och vilken benägenhet har han för att hoppa/krypa/gräva sig ut ur trädgården? Jag har själv en relativt stor hund och för min del har jag satt upp glest fårstängsel på 80 cm höjd och det funkar mycket bra. Men min jycke har ju tränats i att inte ta sig över stängsel som är lite halvböjligt efter som min ras är gräsligt rädda om sina tassar och det är heller ingen grävande ras. Men jag har också en otäckt trafikerad väg som gränsar till tomten.

Innan du lägger ner alltför stort jobb på armeringsjärn och din sly så tänk till. Du kan ju börja med att inhägna en del av trädgården - det är ju möjligt att du under tiden hinner lära jycken hyfs och att hålla sig inom trädgården.

50 cm högt ... då måste du ju ha pinnarna ståendes så att det inte går att klättra över ,,,
 
Tack för svaret! Fårstängsel vore smart, men det går han raktigenom, jag har en liten hund. Vanligtvis rymmer han inte alls - men han är nyfiken! Jag vill absolut inte ha ut honom så att han skrämmer nån unghäst i sken - eller bli överkörd - därför mina säkerhetsåtgärder.
Han har alltså ingen rymningsbenägenhet, ingen jakt och inget gräv. Kanske är det mest mig själv jag vill lugna ;) Men just därför vill ja ha nåt staket.

festliga komposten är ca 15 min in i programmet.
 
Göran.W
Det enklaste är väl att ha en löplina eller några meter kedja.
Själv har jag 4 meter kedja och hunden älskar sitta fast i den för han markerar tydligt att han vill sitta där genom att skälla och sätta sig vid kedjan.
Staket är för min del inte att tänka på för redan när han var 6 månader hoppade han över vanligt nät staket som var 110 cm i hund rastgården där jag bodde då.
 
Tack Göran
Lina hade jag på min gamla hund som var en jakthund - men med denna är det annorlunda - han kan gå lös. Ofta har jag dessutom andra hundar på besök.

Nu är det ju staketet jag vill ha mer tips om! :)
Någon som har gjort något liknande?
 
Kanske allox.se kan vara något? Trot eller ej men visuellt försvinner nätet när man kommer en bit ifrån och det är hyfsat smidigt att sätta upp om man inte har alltför stora problem att få ner stolpar. Jag har svårt att tro att det kan bli enklare (och billigare) med armeringsjärn. Kanske snyggare men då kan du väl ha armeringsjärn på den biten som du ser mest?

Helene
 
Göran.W
Jag har väl inga direkta ider om staket men kom att tänka på att uppstickande armeringsjärn är ganska farligt om man har otur och faller på dom.
 
Helene: Ska kolla in ALLOX - om jag bara hittar priserna :) Kan vara bra då jag kan använda befintlig häck och träd som stolpar.
Göran: I trädgårdsfredag har de spetsat champagnekorkar på järnen - extra festligt! :)
 
Mimi skrev:
Helene: Ska kolla in ALLOX - om jag bara hittar priserna :) Kan vara bra då jag kan använda befintlig häck och träd som stolpar.
Göran: I trädgårdsfredag har de spetsat champagnekorkar på järnen - extra festligt! :)
Jag tror du får kontakta någon/några återförsäljare eller ringa allox direkt för priser? Lycka till!

Helene
 
'Mina' rutor på fårstängslet är ca 8x11 cm (liknar allox faktiskt) och jag köpte 80 cm x ca 20 m i en större järnhandel. Kostnad rulle ca 200 kr. Stolparna kostar mest! Är väl egentligen inte något fårstängsel utan bara ett stängsel. Ganska mjukt.
 
Måste tillägga att jag ringde till Allox i Partille och de tipsade om inköpsställe nära mig och att det bästa vore om jag köpte 2m-staketet, tog en yxa & huggkubbe och delade det på hälften= dubbelt så långt staket på 1 höjd. HIMLA trevliga var de också! :) Allox it will be!
 
Mimi skrev:
Måste tillägga att jag ringde till Allox i Partille och de tipsade om inköpsställe nära mig och att det bästa vore om jag köpte 2m-staketet, tog en yxa & huggkubbe och delade det på hälften= dubbelt så långt staket på 1 höjd. HIMLA trevliga var de också! :) Allox it will be!
:rolleyes::rolleyes: Får välan se till att få tummen ur jag också, det där med att dela var ju ett himla smidigt tips!! Aldrig fel med kundvänliga säljare, verkligen en bonus.

Helene
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.