Vad har asfalt och plattor ihop över huvud taget undrar jag? Det märkligaste jag sett : )
 
Ja, det kan ju vara att de inte vill ha ner vattnet i marken, det står ju en "skyskrapa" 20 meter ifrån och jag kan tänka mig att de inte vill att dess grund skall undermineras av vatten. Det som inte syns på bilderna är ju "dräneringskanalerna" som ligger längs med hela gatan.

Jag har även sett att de lagt ut grov makadam (vi snackar knytnävsstora stenar, heter kanske inte makadam längre då?) i nån form av stenkistor och sen spolat ner jord/sand mellan stenarna med hjälp av vatten. Ingen aning om vad det ska vara bra för.
 
F
Nerre skrev:
Ja, det kan ju vara att de inte vill ha ner vattnet i marken, det står ju en "skyskrapa" 20 meter ifrån och jag kan tänka mig att de inte vill att dess grund skall undermineras av vatten. Det som inte syns på bilderna är ju "dräneringskanalerna" som ligger längs med hela gatan.

Jag har även sett att de lagt ut grov makadam (vi snackar knytnävsstora stenar, heter kanske inte makadam längre då?) i nån form av stenkistor och sen spolat ner jord/sand mellan stenarna med hjälp av vatten. Ingen aning om vad det ska vara bra för.
Finns mycket bra duk att lägga under plattorna om man vill styra vattnet. Stenarna med nerspolad jord låter nästan som skelettjord. Skall dom odla nåt där men vill ändå ha bra bärighet? Tror ingen entreprenör själv har hittat på att dom skall ha asfalt under plattorna, det blir förbannat dyrt. Kanske mer troligt att det är offertunderlagen som varit "fucked up"?
 
Jag har också sett kombinationen asfalt och plattor på andra ställen, för många år sedan, tidigt 80-tal/sent 70-tal.
Då var jag allt för ung för att fundera lite djupare på det, men tillräckligt gammal för att bli förundrad och komma ihåg.
 
Kan säga att det inte bara är i KIsta detta feonomen finns. Har sett detta på många ställen där de lägger plattor. Varför har jag ingen aning om dock.
 
I Helsingfors har jag sett när de belade gator i centrum med storgatsten: Först schaktade de ner sig bortåt en meter och lade ett lager bitumenstabiliserat grus, en slags asfalt, i botten; sedan ett ordentligt lager sättsand och sist gatstenen.
 
Nerre skrev:
Ja, det kan ju vara att de inte vill ha ner vattnet i marken, det står ju en "skyskrapa" 20 meter ifrån och jag kan tänka mig att de inte vill att dess grund skall undermineras av vatten. Det som inte syns på bilderna är ju "dräneringskanalerna" som ligger längs med hela gatan.

Jag har även sett att de lagt ut grov makadam (vi snackar knytnävsstora stenar, heter kanske inte makadam längre då?) i nån form av stenkistor och sen spolat ner jord/sand mellan stenarna med hjälp av vatten. Ingen aning om vad det ska vara bra för.

Detta makadam som du tänker på kallas i anläggar namn för skärv. Och det är en sten som är tvättad. Svindyr. Det dom gör kallas helt enkelt trädrenovering. Det är så att trädens rötter idag inte kan växa mer än inom en yta av kanske 2 m2, och för att främja rötternas framfart så lägger man sån här skärv och spolar ner jord i olika lager. Skärven gör att det blir bärighet under tex gång/cykelbanor. Större delen av stockholm håller just nu på med denna form av trädrenovering i en kampanj att rädda stadens träd. Been there, done that! Va gäller asfalt under plattor så är det bara för att det ska ge en stabilare grund. En del lägger betong...å en del asfalt. å dom flesta lägger kross :)
 
M
Vi brukar alltid ta bort asfalt när vi lägger plattor eller gatsten. Detta av den enkla anledningen att underlaget blir med tiden tätt och vattnet stannar kvar, sedan kommer vintern med tjäle och ytan reser sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.