Hej!

Vi har bott i vårt hus i 6 månader nu. Huset byggdes 2007.
Ett kort tag efter att vi flyttat in så lade vi märke till en unken lukt som kommer bakifrån kylen/micron/ugnen.

Vi har ugnen på ca 1 meters höjd och micron ovanpå ugnen.
Till vänster om denna "pelare" står en fullhöjdskyl. Ryggen av denna står mot yttervägg.

Ovanför kylen och micron sitter det klassiska "gallret" och sticker man in näsan där så känner man tydligt att lukten tilltar. Både ovanför micron och ovanför kylen.

Vissa perioder luktar det dock inget alls, och andra perioder känner jag det direkt när jag kommer ner på nedervåningen (hela nedervåningen är ett stort plan, med matplats, vardagsrum, kök och hall).

Jag har sökt lite på detta och hittat lite indikationer på att röret som kondensvattnet droppar ner i kan klogga igen, jag drog ut kylen, rengjorde röret (som var fräscht) och tömde även droppskålen som vattnet ska droppa ner i. Det var lite "sörjigt" i den men det luktade inte illa.

Lukten är inte borta nu efter att det är rengjort...
Har även dragit ur micron men inte hittat något som kan lukta. Ugnen har jag dock ej rört ännu...

Någon som har en idé om vad det kan vara?
Jag har aldrig stött på uppenbar fukt-lukt innan, men kan tänka mig att det liknar denna lukt. Dock så ser det fint ut bakom kylen, och lukten är ej konstant utan uppstår då och då, säg 50% av tiden.

Någon som har en idé om vad det kan vara?
Något jag kan testa innan jag gör en fukt-koll?

mvH Patrik
 
Tänk om de har glömt plasten i väggen och du har fått mögel där inne. Eller något fuktigt vid golvet.
 
Jo det värsta som kan hända är ju att vi får problem med fukt pga byggfel eller liknande, även om jag inte tror det. Vet inte vad det kan vara annars, ugnen kanske...?
 
Kan det komma ifrån avloppet på något sätt ? Vi tycker oss känna samma lukt på medervåningen ibland...Väldigt sällan dock
 
Bump! Nån som har en ide?
Vilka ska man vända sig till för att kolla upp detta? Det är ju lite svårt då lukten kommer och går...
 
Hej
Inuti kylskåpet finns ett hål som kondensvatten skall rinna ut i vid avfrostning. Hålet går ut i en slang och slutar i en bytta ovanpå kompressorn där det är meningen att vattnet skall dunsta bort (från värmen av kompressorn).

Om man har otur kan det rinna ned mjölk eller ngt i detta hål, och då börjar det lukta.... Skölj ur med rent vatten och rengör byttan så kan det lösa sig.
 
  • Gilla
Hhj
  • Laddar…
Hej Larsa, som jag skrev i min post så har jag redan gjort detta:

Jag har sökt lite på detta och hittat lite indikationer på att röret som kondensvattnet droppar ner i kan klogga igen, jag drog ut kylen, rengjorde röret (som var fräscht) och tömde även droppskålen som vattnet ska droppa ner i. Det var lite "sörjigt" i den men det luktade inte illa.

Lukten är inte borta nu efter att det är rengjort...
Har även dragit ur micron men inte hittat något som kan lukta. Ugnen har jag dock ej rört ännu...
 
Öppnar den här tråden..

Har EXAKT samma bekymmer i mitt hus.

Hittade du problemet och hur löste du det isåfall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.