Vi har ett fint 50-talsbord i köket som dock är väldigt slitet (det har stått i min pappas ateljé i många år), så vi vill slipa det och måla om det, signalrött. (Det är någon sorts faner så det funkar inte att slipa och olja.) Frågan är bara med vad. Ge gärna tips!

* vattenburen snickerifärg (akrylat) går bort, det är för känsligt för ett köksbord
* gammeldags alkydfärg verkar knappast säljas längre. Eller vet någon som säljer och bryter sådan?
* oljeburen men vattenlöslig snickerifärg har jag ingen erfarenhet av. Någon som vet? Håller det för ett köksbord?
* äggoljetempera har jag målat mycket med, men vi vill kunna använda bordet inom de närmaste månaderna så det går nog bort av det skälet ;) (dessutom brukar det inte gå att få så röda färger där)
* linoljefärg bör väl torka ett par veckor åtminstone, men räcker det? Och håller det för ett köksbord?
 
Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, grunda, slipa och måla med blank lackfärg 3 ggr med lätt mellanslipning mellan varje strykning.
 
Nimajneb skrev:
Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, grunda, slipa och måla med blank lackfärg 3 ggr med lätt mellanslipning mellan varje strykning.
Men vänta vad menas med "blank lackfärg"?
 
Blank betyder att den är...blank och därmed stryktåligare.
Lackfärg är vad som du kallar snickerifärg skulle jag tro.
 
Jo ok fast jag ville ju inte ha vanlig snickerifärg sa jag.;)
Utan frågan gällde:
alkyd? (och var köper man i så fall)?
vattenlöslig oljeburen
eller linoljefärg och går det?

etc.
 
Men du skrev ju själv att du ville ha en alkydbaserad snickerifärg och gärna vattenspädbar. Detta är en lackfärg!
Det vanligaste är dock att den är spädbar med lacknafta och inte vatten.

Om du inte är allt för kinkig med standardfärgerna så hittar du en burk på närmaste stormarknad annars får du gå till färgaffären o bryta.
 
Jo det är klart det är en lackfärg, men svaret var lite tvetydigt. Anledningen till min fråga är att jag var i färgaffären där de säljer Alcro och där jag tidigare alltid köpt industritillverkad färg, och de hade slutat sälja alkydfärger och menade att det knappast producerades längre. Och jo, jag vill nog att den ska brytas till en bestämd nyans, om jag inte har en väldig tur förstås. Jag får byta färgaffär alltså?:S

Sedan funderar jag också på om man kunde använda linoljefärg t ex, för det är ju betydligt mer miljövänligt. Men den frågan kanske jag borde ställa i byggnadsvårdsforumet...
 
Den vattenburna lackfärgen är tyvärr inte som lackfärgen var förr. Har bättringsmålat några ytor i stugan i en kulör som bröts exakt lika som den gamla lackfärgen. Efter ett par år har den nya ytan bleknat en hel del och blivit matt på ett sätt som jag kan tänka mig inte är så önskvärt på ett köksbord. Nu kom jag tyvärr inte ihåg vilket fabrikat det var.
 
Någon/några av linoljefärgsfabrikanterna marknadsför någon slags olja/fernissa som man lägger ovanpå den linoljefärgsmålade ytan för att få en högblank yta. Kanske du skulle prova något sådant? Kolla Ottossons, t.ex. Vet förstås inte hur motståndskraftig den är mot repor och sådant.
 
Sommartorparn skrev:
Den vattenburna lackfärgen är tyvärr inte som lackfärgen var förr. Har bättringsmålat några ytor i stugan i en kulör som bröts exakt lika som den gamla lackfärgen. Efter ett par år har den nya ytan bleknat en hel del och blivit matt på ett sätt som jag kan tänka mig inte är så önskvärt på ett köksbord. Nu kom jag tyvärr inte ihåg vilket fabrikat det var.
Ja det förvånar mig inte. Jag har kvar några lagerhyllor som jag målade för över 20 år sedan med gammal hederlig alkydfärg, visst har den skavts av på några ställen efter att hyllorna flyttats och släpats runt utan skydd många gånger, men färgen är fortfarande på det stora hela jättefin. Jag undrar hur miljövänlig den här akrylatfärgen blir i längden med tanke på hur lite den tål. :rolleyes:
 
Sommartorparn skrev:
Någon/några av linoljefärgsfabrikanterna marknadsför någon slags olja/fernissa som man lägger ovanpå den linoljefärgsmålade ytan för att få en högblank yta. Kanske du skulle prova något sådant? Kolla Ottossons, t.ex. Vet förstås inte hur motståndskraftig den är mot repor och sådant.
Bra tips! jag tycker mig ha läst om det. En fördel med linoljefärg är ju att det är lätt att måla om, precis som äggoljetempera. En nackdel i detta fall kan möjligen vara att bordet måste spacklas och jag vet inte hur snyggt det blir med linoljefärg sedan.:S
 
Jag målade min kökssoffa med Servalac exklusiv högblank. Skulle lätt kunna tänka mig att använda det till ett köksbord, men torktiden är likt gamla alkyder uppåt 2 veckor innan den blev riktigt hård. Helt ok att måla med, men man får akta sig för rinningar eftersom dessa kan sätta sig snabbt.

Ett alternativ skulle kunna vara att måla med en vattenburen lackfärg och sedan lägga på en golvlack?
 
nemlan skrev:
Jag målade min kökssoffa med Servalac exklusiv högblank. Skulle lätt kunna tänka mig att använda det till ett köksbord, men torktiden är likt gamla alkyder uppåt 2 veckor innan den blev riktigt hård. Helt ok att måla med, men man får akta sig för rinningar eftersom dessa kan sätta sig snabbt.

Ett alternativ skulle kunna vara att måla med en vattenburen lackfärg och sedan lägga på en golvlack?
Men är inte Servalac vattenburen? Eller finns det oljeburen också?

Lacka ovanpå kunde ju vara ett alternativ, förutom att jag tycker vattenburna snickerifärger är så hopplösa att måla med.:S
 
Petronille skrev:
Men är inte Servalac vattenburen? Eller finns det oljeburen också?

Lacka ovanpå kunde ju vara ett alternativ, förutom att jag tycker vattenburna snickerifärger är så hopplösa att måla med.:S
Det finns en variant av Servalac som heter -Aqua, det är en akrylatfärg. Exklusiv är en vattenburen alkydoljefärg.

Jag körde med mina soft-penslar och -moddlare och blev nöjd med finishen trots att jag inte varit supernoggran. Den flyter ut lätt så, som sagt, passa dig för rinningar runt bordsben osv.
 
Skulle tipsa om Teknos alkydbaserade golvfärg. Högblank, väldigt slitstark och härdar någorlunda på bara 5 dagar. Har testat ett par vattenbaserade alkydfärger, och de funkar bra men blir absolut inte lika hårda som de lacknaftabaserade. Däremot blir resultatet mycket finare än akrylatfärger eftersom det flyter ut bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.