Satt surfade runt efter ny elradiator då en av våra gått sönder.

Funderar på en från WÖSAB, 400V (se länk nedan)

http://www.aeservice.nu/butiken/produkter.pl?falt=4&varde=802&sortfalt=5&&mall=lista_wosabihs.html

Den modellen kräver utöver jord och faser även nolla (antar det är till dess digitala termostat med display). På sidan står dock följande:

"OBS! 400V-modellen fodrar att nolledare finns framdragen, saknas nolla monteras en 33 kohms resistor i kopplingsboxen."

Detta förstår jag inte. Nån som har nån idé om hur det kan tänkas funka?
 
Den trasiga är det en 400 volt eller en 230 volt? Köp lika som tidigare.

33 kohms resistorn är nog för att sänka spänningen till en elektronisk termostat.
(motståndet är det något som leverantören kan tillhandahålla som är "typgodkänt" och går att montera på ett bra sätt. Effekten blir runt 900 mW.)

Protte
 
5mA lär det gå genom det motståndet. Man anar att nån tänkt en fulkonstruktion att dra dessa 5mA från skyddsjorden, och upptäckt den hårda vägen att så får man inte göra...

Serieproducerat hempul, kanske en bra produkt men kanske inte...
 
Vad får dig att ens misstänka att resistorn skulle kopplas mot jord? Vore en synnerligen kass lösning. Givetvis kopplas resistorn till den andra fasen, kvar blir 230V för att driva styrelektroniken.
 
Jag menar alltså att någon först tänkt använda skyddsjorden som PEN och dra 5mA ur den, och sen kommit på att det är förbjudet och därför lagt till motståndet mot "andra" fasen.

Hade det varit uttänkt från början så hade det troligtvis funnits en extra plint, bygling eller liknande för detta...
 
Största felet är väl att det på tok för dyrt, lägg pengarna på NOBÖ radiatorer och du får på köpet ett mycket förnämligt styrsystem med mååånga olika möjligheter och dessutom pengar över. Du får icke oljefylda element som ger en bättre komfort och slipper nackdelarna hos oljefylda element.
Den enda gång oljefylda element kan vara att föredra är i starkt dammiga miljöer.
 
Dessutom är NOBÖs elradiatorer väldigt enkla att montera på väggen.

//Patrik
 
Ok jag är med hur ni menar.


Så ni rekommenderar Nobö, oljefria alltså. Nya tankar för mig, hade fått för mig att det skulle vara bättre med oljefyllda. Ska kolla in dem.
 
Det där om oljefylldas fördelar är en svårutrotad skröna från 70- 80 talet. Då styrdes elradiatorer med elektromekaniska termostater (bimetalltermostater). Dessa hade en ganska stor hysteres, dvs skillnaden i temperatur mellan tillsslag och avslag. Då gick radiatorn i påläge i typiskt 10 - 15 minuter eller längre. Temperaturen i rummet blev ojämn.

De oljefyllda jämmnade då ut tempen i tiden, efterssom det helt enkelt var en större massa som skulle värmas upp.

Moderna med elektronisk termostat reglerar dels mer exakt.

En nackdel med icke oljefyllda som jag tror fortfarande gäller är att värmekällan inne i radiatorn fortfarande blir väldigt varm under de sekunder radiatorn värmer (de ligger på i kanske 10s avstängda i 30 osv). Den höga temperaturen invändigt gör att damm som kommer i kontakt med själva värmeellementet kan brännas, och ger efter en tid sotliknande utfällningar på väggen ovanför radiatorn. Detta är ett mycket mindre problem med moderna ellement med elektronisk styrning, men dock fortfarande en effekt man slipper med de oljefyllda, där värmekällan sitter helt innesluten.
 
På ett 800 W el element var den värmeavgivande ytan tidigare (sjuttiotalet) ca 350 - 400 cm2 på ett modernt konvektorelement minst 5000 cm2 ett oljefyllt ca 10000 cm2. Den stora skillnaden på värmetransporten från elementen ligger i konvektionen, den blir i ett "vanligt" element många ggr högre än i ett oljefyllt och sprider därmed värmen effektivare i rummet. Det relativt höga luftflödet gör även att all "ytmetall" hålls relativt sval även om elementet får arbeta med mycket långa gångtider. Ett oljefyllt som får arbeta hårt under lång tid får tveklöst hetare ytskikt. En nackdel med det höga luftflödet är att luften drar med sig dammpartiklar som kan avsättas som dom "sotpartiklar" hempularen nämner.
 
Sotpartiklarna är inget unikt för el-element även vattenburna drabbas.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.