Jag kastade in en påse kottar som min dotter hade samlat för ett tag sen i min panna och det blev så varmt att pannan nästan började att koka.:O
Hur högt energivärde har en kotte egentligen?
Tror till och med att det blev hål i flambaljan.
Synd bara att det rök svart från skorstenen.:S
Men jävlar vilken hets det blev!:wow:
Kottarna var torra efter ett år inomhus men varför blev det svart rök.:S
 
Kottar har väl inte särskilt högt energiinnehåll men de brinner fort och intensivt.
 
Ja det var väll det att det var så tort ;)
Brann väll så fort att syret inte räckte till där av röken .
Men visst kottar går väll att elda då . Om man vill ;)
 
kulle
Kottar är bra att sätta fyr med d^_^b
 
Tänkte just säga vad "kulle" skrev: i sommarstugan använde vi ofta kottar för att starta elden i vedspisen. Det är dock inget bra eldningsmaterial mer permanent, även om det är gratis, då röken är rejält giftig, cancerframkallande har jag läst.
 
Anna_H skrev:
...........då röken är rejält giftig, cancerframkallande har jag läst.
Vart har du läst detta?

Mvh David
 
D
Dzet skrev:
Vart har du läst detta?
Här kanske?
 
Redigerat av moderator:
Snabba svar! Det tackar jag för.

Det verkar inte vara rekommenderat till grillning. Men att elda kott i en vedpanna/flisanläggning verkar vara ok.
 
Precis! Det var i samband med vedspis jag läste om det nånstans för en herrans massa år sedan, där ansågs det tydligen också vara en risk. Men det var nog före Internets tid, så den källan kan jag inte hitta igen.
 
Det var synd att det inte var så bra att elda med kottar för det finns så gott om dem.
Men om man krossar dem och gör briketter av dem kanske.
När jag öppnade spjället för fullt så blev det mindre rök så kanske att det finns något att hämta i kottar ändå på nåt sätt!
 
I länkarna som presenterats ovan talas det om att det kan bildas polyaromater vid ofullständig förbränning. Hur avgör man om förbränningen är fullständig? Kan man som lekman mäta innehållet polyaromater i röken? Det borde väl bildas polyaromater om man eldar ved i en dåligt inställd vedpanna?

Edit: Google är min vän.. hittade svaren via en enkel sökning..

Så om man har en lambdastyrd panna borde det vara riskfritt att elda kott...
 
Redigerat:
Nu har inte jag en lambda styrd vedpanna men jag har 93% verkningsgrad i henne.
Visst måste man kunna mäta avgaserna i röken.
Det jag funderar på e hur jag ska få skorstenen att inte ryka svart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.