Justja, jag var lite skeptisk när de kallade den för "Silent garden shredder", men den är verkligen tyst. Stor, stark motor, som går på rätt låga varv, så det är inget frenetiskt ljud alls.

Tror faktiskt att vår dokumentförstörarare låter mer, fast det kanske bara är för att den står inomhus.
 
någon som har bosch 25 atx? funtar på att köpa en för 4k.
 
Har också en AXT-2200HP. Den funkar grymt bra, arbetar snabbt och är framför allt väldigt tyst. Bara en svagt klickande när valständerna klipper virket. Den klarar allt som går att trycka i den om det är färskt material. Rönnsly och enris som torkat blir väldigt hårt och då blir det stopp.
Större modell av kvarn kan få problem med säkringen i och med att den drar mer än 10A och man sällan har 16A på 1-fasuttagen.
 
johan, vad innebär ditt var i verkligheten? Är det inte bättre att köra på en tyngre modell om man har feta grenar att mala ner?
 
karlastrid007 skrev:
johan, vad innebär ditt var i verkligheten? Är det inte bättre att köra på en tyngre modell om man har feta grenar att mala ner?
Om du har säkrat av på 230V/16A så går det ju. :|
 
P
Jag köpte en AXT 25 TC i början av sommaren. Den har gjort vad jag begärt av den. En nackdel är att den korkar igen lite väl lätt om det är mycket löv på grenarna och man matar på lite för snabbt. Speciellt om man glömmer att tömma lådan. Jag har inte haft några problem att köra den i något av uttagen på landet, inget av dem är säkrat med 16A vad jag vet. (Måste kolla när jag kommer dit)

Jag funderade på en något enklare bosch, men valde 25:an för att vara säker på att det skulle fungera. Gav själv ca 4000 på Rubart och tycker att det är ett ok pris för vad jag fick.
 
Jag köpte Julas kompostkvarn för 1295 kr härom dagen. Tyvärr var den mycket dålig så jag lämnade tillbaks den. Positivt att Jula godtog retur utan protester!
- Kvarnen skall klara 40 mm grenar. Klarade 25 mm.
- Utsläppet proppade igen innan uppsamlaren var halvfylld och maskinen fylldes internt med flis varefter det började ryka.
- Klarar ej krokiga grenar eller grenar med kvistar.
- Mycket svårt att få ut grenar som fastnar.
- För kort kabel - räcker inte ens till marken.
Nästa kvarn blir troligen Flymo Pac-a-shredder!
:S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.