J
Hej!

Har ett litet problem framför mig =(

Våran 1,5 år gamla blandare i badrummet har levt sitt liv, den droppar/läcker nu ifrån handtaget, beroende hur man riktar handtaget så läcker den uppskattningsvis 20-100 liter vatten per dag.

Har köpt en ny blandare från IKEA! :blushing: ..har god erfarenhet utav dem, den i köket klarade sig i 7 år :D

Men men, nuvarande blandare har plaströr som går in i väggen, där på "muttern" står det G 1/2" om jag inte såg helt fel, ska kolla igen för säkerhets skull.. jag vet i alla fall att man behöver en fast nyckel på 24 mm för att skruva bort slangarna =) säger det något om storleken?

Problemet är att den nya blandaren har liknande "flexibla rör" fast med en koppling på 3/8", alltså aningen mindre :S

Nu undrar jag hur man får ihop detta? Verkar som om de flesta nya blandare har denna kopplingen på 3/8" :(

Har letat efter ballofix / små kulventiler som går från R15xR10 (vet ej om det är rätt storlek utan gissar bara..), men hittar inga sådana kulventiler..

Det enda jag hittar med storlek R15xR10 är rörnippel från rinkabyrör, men om jag skruvar rörnippeln i väggen så är det ju inget "gummi" såsom i plastslangens koppling? Så då läcker det väl därifrån? Eller hur gör man?

Mitt andra problem är att huvudventilen för avstängning av vatten har gått av :O så jag vettefasiken om vattnet ens går att stänga av :blushing: det sitter två ventiler på vardera sida om vattenmätaren, den som är EFTER mätaren är av i kranen så man kan försöka med rörtång har jag märkt tidigare, men den som sitter FÖRE mätaren är hel och ser "inte så farlig ut", vågar man testa stänga av vattnet via denna ventil eller ska man göra som tidigare och använda rörtång på den skadade?

Hur gör man för att byta ut en sådan huvudventil? Går det ens utan hjälp från kommunen eller liknande?

Tack så mycket på förhand.

Mvh
Jonathan
 
Rörnippeln är rätt tänkt! Men du måste täta med gängtejp eller lin och pasta. Passa på att sätta ballofixer nu också och de ska också tätas på samma sätt.

Använd du avstäningen före vattenmätaren.
 
Se bara till så att du inte bryter några plomberingar när du stänger vattnet.
 
J
Du får gärna utveckla det där om plomberingar xD ?

Har tänkt att göra såhär först:

Köpa 2 st minikulventiler och plugga in dessa emellan befintlig blandare och sedan fixa blandare + nytt handfat i helgen (byter nog handfatet samtidigt).

Men! Jag läste nu att det står "G" 1/2" på befintliga kopplingar in i väggen, de kopplingar som sitter fast på PEX-slangen från blandaren in i väggen.

Så! Vad betyder bokstaven G? Kan jag köpa kulventilerna på Biltema som har storlek R15 både in- och utvändigt och sedan förvänta mig att det går att koppla på befintliga kopplingar från PEX-slangen (jag ska alltså inte koppla på en ny blandare 3/8" förrän till helgen).

Tack på förhand.

PS, avstängningsventilen FÖRE vattenmätaren ser inte ut att vara i bästa skick, "lite möglig" så att säga, dock inte så "jättefarligt" till utseendet. Vågar man? Eller ska man satsa på att ta ventilen EFTER med rörtång?

Om man nu skulle ha riktigt otur och denna huvudventil går sönder, hur gör man i sådana fall? Det är ju "end of the line" med avstängningsventiler från och med den punkten, får man kontakta räddningsverket eller hur fasiken går det till? Någon som vet?

Mvh
Jonathan
 
Vatten som sprutar vilt! ^^ ring tekniska kontoret i den kommun du bor i, om inte annat så får du numret till jouren där.....
G-et har jag för mig står för vilken stigning gängorna har, men är inte hundra på det, alltså vilken typ av gänga som den passar med! Läste detta för många år sedan, bara ett svagt minne...
Jag har för mig att R15 inte passar till dig, kolla med en gammal rörkrökare, det finns säkert någon här på forumet...
Om du rör plomberingen kan det bli dyra böter har jag för mig..... Alltså plomberingen som förseglar mätaren...
 
Googlade G gänga, det är en brittisk standard rörgäng om man nu blir smartare av det!
 
J
:p

Vågar man chansa att köpa R15xR15 kanske? Går ju dock att lämna tillbaka, i annat fall så kostar dem enbart 140:- kr xD

Ska kolla exakt vad som står på kopplingarna in i väggen..
 
J
Nu har jag läst på google! G = cylindriska gängor medans R = koniska gängor?

Så det ska alltså fungera med R15xR15 kulventil? Man behöver väl bara lite gängtejp?

Men ska man ha fast "mutter" eller lekande mutter på kulventilen? Kanske kvittar?
 
J
Okey, nu har jag lite mer "kött på bena" om jag får skryta :D hehe

Antingen köper jag två ballofixer/minikulventiler som har fast mutter in i väggen med storlek R15 och utgående storlek R15, och då får jag täta med t ex. gängtejp eller liknande om jag förstår rätt?

ELLER! Så köper jag två ballofixer med lekande mutter in i väggen? Då kan jag väl skippa gängtätning och köpa till två packningar? Det borde väl gå? Det ingick inga packningar i ballofixerna med lekande mutter när jag kollade i butiken, konstigt :S För det stämmer väl att lekande muttrar ska ha packningar?

Om det nu går med lekande muttrar, vilket är bäst?

Exempelbilder på vad jag menar:

Kulventil med fast mutter:

Ballofix-kulventil-1-2-i-krom-med-handtag-301948.jpg

Kulventil med lekande mutter:

2280-Kulventil-utv-gg-x-inv-gg-lekande-mutter.-id212-w165.jpg
 
Nog bättre om du lägger upp en bild på vad som kommer ut ur väggen, så kan vi nog bättre tala om vad du ska ha. För som jag fattar det har du muttern kvar från nån klämrings- eller halvkoppling på röret som kommer ur väggen och då ska du inte lina eller tejpa....
 
J
Hej!

Nej, det rör som kommer ut ur väggen är alltså gängat, så det blir en lekande / fast mutter på ballofixerna som ska skruvas dit, ej tvärtom :p

Men i de ballofixer jag tittat på i butiken så ingår inga packningar om man köper med lekande mutter? Ska man köpa dessa löst eller?

Tänkte åka och köpa det nu, känns bättre med lekande mutter med packning iställer för fast mutter + gängtätning :S
 
K
Skulle nog ringa en rörinstallatör om jag vore du, det finns säkert andra saker du är bra på.
 
J
Ditt första inlägg på forumet är alltså ett förslag att jag ska ringa en rörmockare? Varför?

Oavsett, har redan fixat två ballofixer nu, finns därmed avstängning i "varje" rum i huset :D Kök, badrum, tvättrum osv.. :D

Idén var att jag ville vara förberedd eftersom huvudventilen i källaren är dålig, verkar dock som att ventilen FÖRE vattenmätaren är helt okey, så en enkel fix att byta ventilen EFTER vattenmätare, sedan är det inga mer "fel", men det går ju ändå att stänga av i varje rum.. ..så det kan vänta lite.

PS; har aldrig ringt en hantverkare någonsin så varför börja nu ;) Arbetar inom IT och bilar, men det ska väl inte hindra en? :D
 
K
Japp, det var mitt första inlägg. Har däremot varit medlem sedan 2007 och läser på forumet med jämna mellanrum. Det finns otroligt mkt intressant att lära sig här. Men det finns också otroligt mkt hemmapulare som inte ska hålla på med bl.a. El o vatten. Nu råkade det bli i just din tråd jag funderade på om du verkligen skulle hålla på med sånt. Kunde lika gärna varit i någon annan av alla trådar som man ser där personen i fråga borde anlita folk istället.

Men visst, jag förstår att du försöker själv då det kan vara svårt att få tag på en seriös rörmontör som installerar en Ikea blandare för en rimlig peng.

Sådär, nu ligger jag bara 8 inlägg efter dig.
 
Dom flesta börjar väl sin VVS hemmapularkarriär med just att byta blandare och sin elektriker karriär med att byta stickpropp. Dessa initiativ skall absolut stöttas och några nedvärderande inlägg om personen eller blandaren är vi tacksamma om vi slipper i fortsättningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.