Bygger fritidshus i lösvirke, påbörjar bygge nu i höst med stomme utvändigt klädd med vindduk samt att taket färdigställs med råspont och underlagspapp. Har tänkt isolera inifrån under vintern och sedan montera ytterpanel + plåttak till våren. -Nu till frågorna. .

Vägg ser ut som följande utifrån och in. Liggande spåntad panel 22 x 170, läkt, vindskyddsduk "plus", regel 45x145, vindpapp, regel 45x45, gips.

Jag hade som sagt tänkt papp som "fuktspärr" i väggen i stället för plast då huset kommer vara ouppvärmt (eller kanske +5 grC) under vintern. Av nån anledning är jag skeptisk till plast då huset inte är uppvärmt året om. Nu föreslår byggfirman att vi sätter diffusionsöppen vindskyddsduk även på insidan och inte papp. -Billigare och snabbare men är det vettigt?

Samma gäller taket, dvs att de föreslår vindduk under glespanelen istället för papp. Taket blir utifrån bandtäckt plåt, underlagspapp, råspont, läkt, vindskyddsduk (ingen masonit), isolering, duk eller papp, glespanel och gips. Taket är ett pulpettak och takstolar är limträsbalkar 66x315 mm.

Så.. -är det vettigt att köra vindskyddsduk både som inre och yttre diffusionsöppet vindskydd och skippa fuktspärr? Tänker köra standard Icopal windy på insida och taket samt windy plus på fasad så jag klarar vintern utan skyddande panel.

Tacksam för feedback från våra forumgurus!
 
  • Gilla
cdt
  • Laddar…
Enligt mig så ska man aldrig hoppa över byggplasten invändigt om man isolerar med mineralull. Om man inte vill ha plast så tycker jag att man ska välja en isolering som är bättre lämpad fört.
 
Nja, tänkte använda stenull eller EcoBatt (mix sten/glas) som isolering i både tak, vägg och golv. -Skulle det vara bättre med cellulosa eller liknande isolering?
 
Thomas Lundquist
Tror inte heller att du ska skippa plastfolien till mineralull. Lyssna av med leverantören av din isolering vad du bör ha. Ekofiber vet jag att man kan använda med vindpapp på båda sidor.
 
Isover å de andra stora isoleringsfirmorna har en teknisk kundtjänst man kan ringa å fråga. Men grunden är väl att om det står ouppvärmt stora delar av vintern skall man inte ha plast.
 
Om du sätter plast bör du ha minst +10 året om eftersom du annars kan få fuktutfällning utifrån på vår/höst inuti isoleringen.

Sen beror det lite på hur mkt du isolerar.

Jag har mineralull utan plast, funkar fin-fint.
Men jag har bara 95mm i väggen dock

Tror inte det är ngt problem med lite mer, men börjar du närma dig villastandard så kanske mineralullen inte är tillräckligt genomsläppligt och då riskerar du kanske tat låsa in fukt om du är i stugan ofta och/eller belastar den med mkt fukt (tex genom bastubad/mkt matlagnin, många personer i stugan osv)

/K
 
Ola78
Jag kom oberoende fram till samma slutsats som Ola78, körde på ångspärr D50 från Mataki (45mm in i väggen) och W10 vindduk utvändigt. För bästa funktion ska tydligen diffusionsmotståndet vara minst 5 ggr högre i den inre duken. Med denna kombination landade jag på 1:7 vilket känns bra. Isoleringen blev "Ekobatts", en mix mellan glas och sten om jag förstår korrekt, den ska tydligen isolera snäppet bättre. Nu är det gjort och ingen återvändo, känns dock som det är en vettig lösning.

Sen ska jag köra underhållsvärme på ca 5 grader på vintrarna och lägsta möjliga hastighet på fläkt (frånluftsventilation) för att hålla lite undertryck i huset.
 
  • Gilla
Weppa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.