Vill du veta vad värdeförändringen blir på lång eller kort sikt? Tror inte värdet på fiber kommer att öka värdet på lång tid, säg 10 år. Om 10 år är fiber inte lika nytt och det mobila bredbandet kommer att ha utvecklats betydligt mer. Därför ska man inte se fiber som en värdeökare på allt för lång tid. Teknik utvecklas snabbt och ganska snart kommer folk säga "kommer du ihåg när vi behövde kablar för att koppla upp oss mot internet". Det är betydligt lättare att räkna på ett nytt tak tex, där vet man mer säkert hur länge ett nytt tak kommer fungera för husets behov.

Bara en reflektion på diskussionen, fiber kommer inte vara för evigt
 
Större objekt - småbarnsfamilj, tycker att vanligt bredband fungerar utmärkt, bekymrar sig mer om staket och takläggning. ROI 0%
Småbarn blir också tonåringar...

Däremot så suktar torrent slukande tonåringar efter fiber.
Inte bara tonåringar, jag är 42 och skulle seriöst överväga att dra in dubbel fiber, bara för att kunna tanka fullt på den ena och ha vanlig trafik och mina webservers/mailservers på den andra...

Om 10 år är fiber inte lika nytt och det mobila bredbandet kommer att ha utvecklats betydligt mer. Därför ska man inte se fiber som en värdeökare på allt för lång tid. Teknik utvecklas snabbt och ganska snart kommer folk säga "kommer du ihåg när vi behövde kablar för att koppla upp oss mot internet". Det är betydligt lättare att räkna på ett nytt tak tex, där vet man mer säkert hur länge ett nytt tak kommer fungera för husets behov.

Bara en reflektion på diskussionen, fiber kommer inte vara för evigt
Will not happen. Frekvensutrymmet räcker inte till för en kapacitet som matchar fiber till alla hushåll, inte på långa vägar när.
 
Visst finns det en jättefördel med adsl..... Priset. Hade alla att valet att välja fiber för samma kostnad som adsl så hade ju folk valt fiber. 20k är mycket pengar för dom flesta om man jämför det mervärde som fiber ger.

Att lägga ut 20k idag bara för att ev tonåringarna vill ha det om 10-15 år är ju även det tveksamt, vi vet inte vilken teknologi vi har om 15år, titta bara tillbaka vart vi var för 15år sedan när dom flesta satt med tjutande 54 modem.

Vidare så kan det finnas anledning till att vänta då kanske det ska dras nya värme/avlopp/vatten ledningar i området och då får man ju fiberdragning i princip gratis.
 
Thberg skrev:
MathiasS: Har aldrig varit med om något grävarbete som kostat tusentals kronor per meter. Och då arbetar jag ändå med industriprojekt med investeringskostnader på hundratals miljoner (vilket betyder att folk ständigt försöker blåsa oss "eftersom det i relation till vår investering är småpengar"). Vid vilket scenario skulle denna kostnad inträffa? Säger inte att det behöver vara fel men är väldigt nyfiken.
Med tusentals kronor avses här ett par tusingar per meter. Det kommer man lätt upp i när man gräver i Stockholmsstad och tvingas följa Teknisk Handbok i områden där det är asfalt, kantsten, gångbana, tomtgräns och man är tvingad att förlägga kabeln i närheten av kantstenen så att denna måste sättas om. Varför måste man sätta om kantstenen frågar man sig då? Jo, för att den här är satt i sand och inte i betong som man gör nuförtiden.

Jag menar inte att det kostar på detta sätt överallt - att spekulera i vad det ska kosta har dock ringa värde om man inte har en aning om vilka förutsättningar som gäller i området ifråga. Markförhållanden och affärsmodell hos operatören styr anslutningsavgiften.

Jag gissar inte utan detta är baserat på den eländiga verklighet jag lever i. Samma verklighet i vilken vi försökt få till fiberanslutning för cirka 1200 fastigheter i 4 år nu. Ingen lyckas göra det till vettiga pengar. Den som kan göra det för vettiga pengar får inte pga att förläggningsmetoden inte finns beskriven i Teknisk Handbok.
 
Att våra säljare över huvud taget blev av med sitt hus berodde delvis på att det fanns fiber.
 
Halvt OT med tanke på ursprungsfrågan, men se upp med momsen när ni bygger nät. Skatteverket processar fn mot flera bredbandsföreningar, och gör man inte absolut rätt från början så blir det helt plötsligt 25% dyrare än man hade tänkt sig.
 
Hur har det föresten gått i de nät där man fifflat in installationerna med ROT-avdrag? Tex i Åkersberga via Svenska Fibernät? Har skatteverket fått ögonen på detta? Blir anslutningsavgiften lite högre än fastighetsägaren tänkt sig?
 
MathiasS: Har faktiskt aldrig stött på Teknisk Handbok, skönt att man aldrig behövt vara projekteringsledare för något uppdrag i Stockholm :)

Trist att det inte kunnat lösa sig för er, tycker att det borde gå att få ett rimligt pris när det är så många fastigheter inblandade.
 
Att det finns ett minimum i antal hushåll som måste vilja vara med, är självklart. Men är det någon som har varit med om att ni är för många? Att leverantören tycker att det blir ett för stort närverk. Finns det en övre gräns?
 
Det är väl möjligen någon av de minsta operatörerna som kan ha en övre gräns, om de har den självinsikten vill säga.

Nimajneb skrev:
Vidare så kan det finnas anledning till att vänta då kanske det ska dras nya värme/avlopp/vatten ledningar i området och då får man ju fiberdragning i princip gratis.
Ja, det är ett utmärkt tillfälle att få ned kanalisationen billigare, man ska dock inte ta för givet att detta sker automatiskt. Det vill till att vara om sig och kring sig och ligga på som en iller. Det finns då också ett samförläggningsbidrag att söka som kan ge runt 30 kr/metern.
 
Å andra sidan har många företag och kommunala bolag samförläggningsavtal som i vissa fall gör det dyrare att samförlägga, tro det eller ej. Har själv råkat ut för det vid något tillfälle. även om det självklart är ovanligt.
 
Ja, det har jag hört talas om också även om jag lyckats förtränga det eftersom det verkar vara rätt dumt...

Nej, nu måste jag få lite gjort här på jobbet också... :)
 
Thberg skrev:
Å andra sidan har många företag och kommunala bolag samförläggningsavtal som i vissa fall gör det dyrare att samförlägga, tro det eller ej. Har själv råkat ut för det vid något tillfälle. även om det självklart är ovanligt.
Ja så är det. Vi tittade på samförläggning med Fortum, men deras schakt var mer än dubbelt så dyr som den som krävdes för fiber så det blev inget positivt nettobidrag.
 
nimhed skrev:
Att det finns ett minimum i antal hushåll som måste vilja vara med, är självklart. Men är det någon som har varit med om att ni är för många? Att leverantören tycker att det blir ett för stort närverk. Finns det en övre gräns?
Jag frestas att svara nej på den frågan. Är man tex fler än 4-500 spelar det ingen roll om man är 1000. Det blir liksom samma sak fast fler gånger.....

Mycke_nu som faktiskt lyckats med sitt projekt kanske kan kasta mer ljus på frågan...!
 
Hoppehare skrev:
My 2 cents,
Är det en studenlya kan det vara värt mycket,
är det en familj med småbarn som skall flytta in i större boende kan det kvitta....
Men efter typ 13 år vill småbarnen, spela, se på film och vad de nu vill göra på nätet om 13 år. Jag tror att ju längre tiden går, ju viktigare blir fibern. De flesta som flyttar till villa kommer från lägenheter där fiber redan finns. Att då byta till racklig ADSL, kanske långt från telestationen eller luftburet tror jag blir mindre och mindre attraktivt.
Men jag tror också att i dagsläget, så är det nog typ sista höjningen på budgivningen. Alternativt att man inte bjuder alls på huset om man t.ex är egenföretagare och på riktigt behöver bra anslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.