Nimajneb skrev:
Jag skulle gärna vilja se den privatperson som betalar 80.000 extra för en fiberanslutning.
Jag håller med Raskus. Fiber skulle absolut kunna vara en grej som gör att jag gör en sista höjning, vilket jag inte hade gjort utan fiber.

Bara det att slippa allt jobb som jag nu gör med att undersöka alla möjligheter....
 
Raskus skrev:
Tråden har spårat ur lite, trådskaparens ursprungliga fråga var ju om en investering i fiber har värdehöjande effekt för fastigheten, vilket är min personliga övertygelse.
Hörde ett mäklarutlåtande en gång som sa att en fiberanslutning kan antas dra iväg budgivningen med ett bud, vilket, beroende på marknad, kan antas motsvara 50-80 000 kronor...tycker det låter rimligt.

(Betalade 10 000 kr för min anslutning när jag ändå drog in fjärrvärme, betalar 289 kr/mån för 100/10 Mbps och IP-telefoni.)
Sant, ursprungsfrågan gällde värdeökning, men jag uppskattar även urspårningen.
 
Men ursprungsfrågan är ju besvarad... Från 0kr och uppåt.
För tio år sedan hade det nog ett större värde men idag så är det ju inget unikt med fiberanslutning och så länge den stora majoriteten av köpare inte har fiber som dealbreaker så finns det ingen garanti för att det ger något värdehöjande.
 
Och för att besvara ursprungsfrågan måste man veta kostnaden, den måste man dra av en eventuell värdeökning. Tyvärr går ingen av frågeställningarna att besvara med någon vidare precision.
 
Thberg skrev:
Och för att besvara ursprungsfrågan måste man veta kostnaden, den måste man dra av en eventuell värdeökning. Tyvärr går ingen av frågeställningarna att besvara med någon vidare precision.
Nja, nu tycker jag du märker ord. Men i så fall undrar jag hur priset påverkas av att dra in fiber och om det då kan täcka den kostnaden det medför (och mer där till).

jag är ju intresserad av de generella gissningarna, då jag behöver bygga upp en bank av argument att använda mot mina grannar.
 
My 2 cents,
Är det en studenlya kan det vara värt mycket,
är det en familj med småbarn som skall flytta in i större boende kan det kvitta....
 
Tror personligen att man får igen pengarna plus lite till vid en försäljning. Inbillar mig att fler och fler har ett större behov av en ordentlig uppkoppling. Men jag skulle aldrig utgå från det, jag gör det för att jag känner ett behov idag, om det sen visar sig vara en bra investering framöver dessto bättre.

En viktig faktor är nog var huset är beläget. Tror fiber är ett större plus på "landsbygden" än i större städer/samhällen. Helt enkelt p.g.a. att det är betydligt ovanligare, än så länge kanske jag bör tillägga.
 
nimhed skrev:
Nja, nu tycker jag du märker ord. Men i så fall undrar jag hur priset påverkas av att dra in fiber och om det då kan täcka den kostnaden det medför (och mer där till).

jag är ju intresserad av de generella gissningarna, då jag behöver bygga upp en bank av argument att använda mot mina grannar.

Tror det blir lite svårt att sätta en summa på värdet.

Men jag har haft några liknande situationer.

Om vi bortser från mäklarens utalande, det är ungefär samma sak som när killen på banken säger "placera i det här för börsen kommer gå upp" säljsnack.

Det kankse inte ökar värdet i pris, men det gör kanske lägenheten mer attraktiv, man får snabbt bredband och väljer då den lägenheten framför den 2 kvarter bort som kostar ingefär lika mycket.

En annan fördel, de är bra prestanda i förhållande till pris, det går fort.
* man slipper ha fast telefoniabonnemang som krävs för adsl elelr betala en nätavgift per månad för att få adsl.

* man kankse kan erhålla ett så lågt pris att man kan inludera den i månadsavgiften, beroende på vad som bestäms i föreningen.


* även om investeringens görs så kan man fortsätta med sin nuvarande leverantör via ADSL.

* fast telefoni går fortfarande att använda via vanlig koppar.



Man kan säga att man får mer för samma pengar.



De som är på nejsidan vad är deras argument?
 
Hoppehare skrev:
My 2 cents,
Är det en studenlya kan det vara värt mycket,
är det en familj med småbarn som skall flytta in i större boende kan det kvitta....

Det kommer itne flytta in någon annan i lägenheten eller vad menar du?
 
Förstod heller inte riktigt Hoppehares 2 cent. Men saken är väl att behovet inte kan generaliseras, mer än att det långsiktigt är fördel för fibern.

Egentligen är hela diskussionen om en värdehöjning ofta irrelevant, mer än om man behöver argumentera med banken för investeringen. Tycker man det är värt det så låter man installera fiber. Hur många räknar ROI på ett nytt kök tex?.
 
mexitegel: Många! Tyvärr. Tycker det kommer upp titt som tätt, och då gäller det allt från kök, kamin till nya tapeter.

Ja det är lugnt på jobbet idag :)
 
Förtydligar

Studentlägenhet, oavsett läge. Ingenjör söker bostad. Fiber går före toalett i priolistan. Relativt billigt objekt och därmed stor relativ betydelse på försäljningpriset. ROI 200%

Större objekt - småbarnsfamilj, tycker att vanligt bredband fungerar utmärkt, bekymrar sig mer om staket och takläggning. ROI 0%
 
Eller.

Större objekt - småbarnsfamilj, Tycker fast bredband via fiber är värt mycket, då man kan erbeta hemifrån via VPN med videokonfereser, voip m.m. och slippa åka in till arbetet flera dagar i veckan.


Beror helt och hållet på behov och prioriteringar inte om man är student eller turbopappa.
 
Går helt utmärkt via adsl.
Däremot så suktar torrent slukande tonåringar efter fiber.
 
Nimajneb skrev:
Går helt utmärkt via adsl.
Däremot så suktar torrent slukande tonåringar efter fiber.
Självklart går det utmärkt via adsl har inte sagt något annat, det gå även utmärkt via 3G.

För min del ser jag ingen fördel med att ha ADSL gäntemot fiber om jag får välja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.