Står inför en omfattande badrumsrenovering och har tänkt mig följande:
Enhet som kopplad mot internet tar in allt vad webradio, web-tv och strömmat från min mediaserver, fast monterad på en vägg med pekskärm.
Förstärkare som kan skicka ut ljud till 4 högtalare, 2 i badrummet, 2 i bastun.. Igentligen behövs det ingen stereofunktion, utan skulle räcka med en högtalare per rum, då är frågan hur man trixar bort stereoljudet. Helst vill jag på något smidigt sätt kunna stänga av ljudet i bastun när den inte används.
Passande högtalare..

TV i bastun, skall visa det som jag spelar upp på mediaenheten. Placeras i väggen rätt långt ner, skall vinklas ut när den används.

Mina tankar just nu:
En android-tablet med prestanda som klarar flash, har hdmi ut.
Marinhögtalare typ bilhögtalare
Någon enkel LITEN förstärkare, separata knappar där jag stänger av vilka högtalare som används.
Typ en 19" bildskärm med HDMI-anslutning, gärna en strömadapter så man slipper ha 220v i bastun.

Vad tros? Siktar inte på tungt hifi-ljud, men funktionerna skall fungera klockrent med enkla pekningar på skärmen.
 
Fixar annat än högtalare bastuvärme?
 
Det tror jag inte blir ngt problem, blir placerat ca 50 cm från golvet, möjligtvis förkortas livslängden en del.
 
Noseone skrev:
Fixar annat än högtalare bastuvärme?
Datorer pallar inte bastuvärme och bastufukt.
 
TV inne i bastun kan du glömma. Däremot kan du placera den på andra sidan av en glasruta. Finns speciellt glas som man brukar ha i bastuar.

Högtalare kan du ha om de placeras lågt, samt är av "marina-typ". Alltså som klarar fukten.
 
Oftast är ju golvet kallt i en bastu, och det är endast en bit upp som det börjar bli varmt, så placerar man TVn lågt borde det ju funka. Men man ska nog köra torrbastu i så fall... Eller trixa en hel med ventilationen...
 
Jodå, med en rugged PC så kan du nog nästan sätta den över bastuaggregatet.
 
Nyfniken, jag behöver ju två skärmar, en ute i badrummet och en i bastun, därav tanken med en pryl med pekskärm. Ipad är nog inte aktuellt då jag inte har en enda annan äppelapparat.
Ja, gissar på att tempen där skärmen skall vara inte kommer vara sådär jättehög, absolut inte över 50 grader.. Fukten är jag inte heller så bekymmrad över.
 
Kan man inte bara basta i bastun? =)
 
Ibland kan det ju faktiskt slumpa sig så att det är en viktig match men vill se samtidigt som det råkar vara bastutid.
(bastutid = bastumöjlighet. Med barnen försvann min ensamrätt att planera min tid...)
 
llehs har helt rätt, mitt problem är ofta fredagar, vi vill gärna hinna basta mellan att barnen har lagt sig och SVT sänder bra tv-program vilket alltid är extremt tidspressat, SVT-play i det läget skulle vara riktigt fint!
Hockey och Fotboll skulle man ju oxå kunna streama från tvboxen, bra ide! :)
 
fresve skrev:
Nyfniken, jag behöver ju två skärmar, en ute i badrummet och en i bastun, därav tanken med en pryl med pekskärm.
Jag trodde att det var en smal sak att köpa en pekskärm. Jag har nu letat lite och inser att jag hade fel. :blushing:
 
Keep it simple är nog melodin har jag kommit på.
Jag kommer nöja mig med en 10" surfplatta och en trådlös bluetooth-högtalare, då kan jag flytta på sakerna och behöver inte ha ngt fast monterat i bastun. 10" räcker för det jag vill uppnå oxå.

En lite intressant länk hittade jag, jag har funderingar på Bose:n.
http://www.idg.se/2.1085/1.419458/stort-test-av-hogtalare-skona-tradlosa-toner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.