hej
jag har en industritomt inom detaljplanlagt område. på den vill jag sätta upp ett friggebod/förråd (den ifrån Byggmax). jag fick höra att man inte får sätta upp friggebod 6m ifrån tomtgräns. hur hårt håller man på den regeln inom ett industriområde, jag har typ bara skog runtom mig ifrån två sidor, och närmaste granne är ca 50m bort över vägen. jag finns längst ner på en återvändsgränd.
nån som har nån ide hur man kan göra för jag måste ha friggebod närmast stängslet. :S
hälsn
 
Du får inte alls ha friggebod på en industritomt.
Dvs. du får nog ha boden där men då måste du söka bygglov för den.
 
Har för mig att det kräver bygglov närmare tomtgräns än 4.5 meter. Enklast är att slå just det byggnadskontoret eller vad de heter i den kommunen en pling. Regeltolkningarna och kinkigheten varierar kommun för kommun
 
En bygglovsfri friggebod får du bara sätta upp som komplement till ett bostadshus. Så om din industritomt inte redan har ett bostadhus på sig, så kan du inte bygga någon friggebod. Men du kan naturligtvis söka bygglov för vilken typ av bod som helst.
 
hej
men spelar det nån roll vad jag kallar boden för:friggebod, förråd, container. det kommer i alla fall inte vara varaktigt förankrad i marken. det kan heta ekonomibyggnad. men just det här med 6m ifrån tomtgränsen, hur funkar det. mina grannar har typ containrar näst intill stängslet.
 
Mikael_L
zackari skrev:
hej
men spelar det nån roll vad jag kallar boden för:friggebod, förråd, container. det kommer i alla fall inte vara varaktigt förankrad i marken. det kan heta ekonomibyggnad.
Kräver ändå bygglov.

Om det nu inte står ett bostadshus i den närmaste omgivningen (och på samma fastighet).

edit:
Och 4,5 meter från tomtgräns är regeln som gäller. Med grannfastighetens ägares tillstånd går det att sätta boden närmare.
 
Redigerat:
Precis. Har för mig att en friggebod får sättas upp för att komplettera ett bostadshus
 
harry73
Sätt den på lastpallar eller montera hjul under den, man får väl 'parkera' sin friggebod var man vill på sin tomt
 
Nä...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.