Hej, vi har målat vår pärlspont med Ottossons linoljefärg grå/grön. Av någon anledning blir färgen flammig(blank och matt), det syns mindre och mindre efter varje strykning men det är väldigt tydligt efter grundmålningen. Ska tillägga att det är ny obehandlad panel. Har inte haft några sådana tendenser med andra kulörer, har dock svårt att tro att det skulle var färgen det är fel på.

Enligt min sambo som har grundmålat är det gjort med ca 15% balsamterpentin.
Bifogar bild på lite panel ca 3 dagar efter första strykningen.

Tack för hjälpen.
 
Jag är medveten om att bilderna inte kom med varken detta eller förra inlägget, men om någon har någon ide tills jag fått rätt på bilderna är jag tacksam.
 
Nu ska det vara ett par bilder med.
 
  • aaaaaa.jpg
  • aaaaa2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Träet suger olika på vissa ställen, där det suger mest blir det matt. Grundolja träet först så det blir mättat.
Och/eller späd grundfärgen med lite mer linolja. Det på bilden får du lägga på fler lager tills det blir jämnblankt bara. Det kommer dock att mattas ner med åren ändå.
 
Grundolja invändigt behöver du inte göra. Flammigheten beror på att det suger olika. Till exempel blir det mycket blankare på kvistarna där man schellackat och det syns tydligare med vissa pigment. Det försvinner som du skriver efterhand som man mättar panelen och efter 3-4 strykningar brukar det vara helt borta.
 
Tack för svaren. Har bara använt kulörer som går i vitt innan, så det kan kanske förklara att jag itne lagt märke till det tidigare. Antar att flammigheten då kommer försvinna lite mer när den målade panelen är några veckor gammal.
Ska se om jag hittar de andra brädorna som blev misslyckade och ladda upp några bilder för ett utlåtande från er(de är målade 4 gånger och väldigt blev väldigt flammiga).

Är lite nyfiken på om ni brukar slipa lätt efter första eller andra lagret och vad för skillnad det gör?
 
Sedan kan det vara lite ojämt även efter sista strykningen, men det försvinner när färgen härdat f'ärdigt, vilket kan ta nån månad eller fler beroende på.
 
Slipningen ger en bättre finnish. Väldigt mycket bättre, när man vant sig. :)
 
Det brukar räcka med att slipa lätt efter första strykningen. Om du drar med handen efter första målningen så känner du hur träfibrerna rest sig och brädan är knottrig. Dra lätt med ett fint slippapper så försvinner dem och du borde inte behöva slipa igen. Men dra med handen så känner du när det är slätt och fint.
 
Nä visst, du har rätt Sophie, man behöver inte grundolja inomhus, men grundar man först med lite linolja så slipper man lägga lika många lager färg innan det blir mättat (Kokt linolja är billigare än färg är min tanke). Eller som sagt kanske blanda ut grundfärgen med lite mer linolja (jag brukar bara späda min grundfärg med linolja, ingen terpentin). Flammigheten beror ju i grund och botten på att träet suger olika som du säger, vilket avhjälps med att man mättar ytan, hur man väljer att göra det, ja det ska jag inte lägga mig i... :)
 
Fammigheten beror nog inte bara på att trät suger olika. Det verkar bero på färgen också, pigmenttyp eller något annat. Seök och se tidigare tråd i ämnet.
 
Nej du har rätt Raukman, man kan välja att olja för att mätta men risken när man gör det är att ytan blir för fet och då får man svårare för färgen att fästa sedan. Däremot kan man spå färgen med mer olja om man vill det.

Jag målar också utan balsamterpentin, alltid bara färg eventuellt med en extra skvätt olja i och i och med att man inte spär färgen med nåt lösningsmedel täcker den bättre och man slipper ifrån en del av flammigheten.
 
Hej!
Ska du rädda färdigmålade brädor så kan du lägga på ren linojla och sen torka bort efter en stund det brukar jämna ut lite. Eller så kan man slipa med stålull men det är rätt jobbigt. Dom säger att efter ett halvår så blir färgen mattare.

Mvh Rikke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.