tack för alla bra tips! Jag kommer köpa ett hultafors 60cm och det där Bahco jula passet för 300 :) Borde räcka för min dörrinsättning.
Sen ska jag lägga trall på balkongen också så då borde 180 bli använt också till det :)
 
S
blir rabatt tillbaka till det gamla priset sen ;-)
 
Jag hade satsat på ett kortare Hultafors 60 (är nöjd med mitt). Det tål att tappas. Sedan är det som någon skrev mycket bra med en rätskiva eller dyligt för att förlänga vid behov. Hopplöst i vissa fall och ha ett 180 långt...

Sedan kan man alltid utnyttja det gamla knepet att mäta en gång, vrida passat 180° och mäta igen. Spelar ingen roll hur dåligt passet är, medel mellan dessa två mätningar ger "svaret". Kanske inte optimalt men fungerar.

Sedan är det också viktigt att du mäter diagonalmåtten på dörren så sidorna är vinkelräta. Därigenom är det också "oväsentligt" att mäta både horisontellt/vertikalt.

Till sist så ska dörren gå så som du vill :) Lycka till
 
Nu blev jag nyfiken; om man står och kanske ska lägga flera tusen på ett vattenpass - vad är det för fel på en självnivellerande krysslaser som alternativ?

Jag vägde in en dörrkarm med en Bosch PCL-20 för ett tag sen, gick alldeles utmärkt. Även med smorda gångjärn. ;-)
 
Jag tror de flesta tycker det är lättare att sätta dörrar med hjälp av vanligt vattenpass, mig själv inkluderat.
Dock borde det inte alls vara omöjligt att väga in en dörr+karm med en laser men jag tror personligen att jag skulle hamna ivägen för strålen lite för ofta för att det inte skulle vara irriterande.
Å andra sidan så har man ju bägge händerna fria om man kör med laser...
 
Ett tapet-lod för några tior har en noggranhet som ligger inom en mm till karmarna. Dessutom så är det lätt att se om bitarna är lite konvexa eller konkava mot ett snöre för finjustering med ev karmskruv. Till överstycke och tröskel duger vilket lågprispass som helst bara man vet att det stämmer. Skitlätt att kolla genom att lägga det på två klotsar och sedan vända det 180 grader. Visar det lika så är det okej. Är det inte okej så går det att använda ändå, med kompensation för felet.

Åker aldrig ifrån stenåldersverktygen ;D. Även om jag har HILTI-lasrar och annat skit med mig så går det ofta, i ärlighetens namn, utmärkt att göra jobbet med grejer som ryms i innerfickan på västen.
Med lod behöver man inte fundera på tolleranser. Rakt per definition kan man säga.

VH/Findus
 
Monterade slagportar till garaget nu i helgen och använde endast ett HV60 och det blev inte riktigt bra. Alla tre karmsidor är i våg (enligt det korta passet), men dörrbladen hänger med en knapp centimeters förskjutning i höjdled. De verkar inte hänga snett, bara i olika höjd.
Jag misstänker att överkarmen behöver lodas in med finare tolerans än vad ett 600mm pass kan klara av, dvs ett 1800mm eller motsvarande.

Alla tips vad gäller montering av slagportar mottages tacksamt, det var inte helt lätt att "misslyckas" i helgen, hur svårt ska det då inte vara att göra det rätt.. ;)
 
Jag hängde tidigare dörrar med ett Hultafors MST 180. Det har fungerat bra. Numer använder jag långpasset (MST 180) endast för att få in karmen i lodriktningen tvärs väggen, den som inte kan justeras med karmskruvarna. I allt övrigt använder jag korslaser när jag monterar dörrar. Om jag inte hade långpasset skulle jag använda lasern till hela projektet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.