Jag har ganska dålig koll på detta hemma-snickarnde men jag är lite nyfiken på vad jag ska tänka på om jag väljer att köpa ny ytterdörr och byta den själv. :S
Vilka mått är det jag ska titta på så jag får en karm som passar? Jag vill mäta på rätt ställe. Man hittar ju tips och guider över hela nätet men man vill ju inte starta en operation så står man där utan dörr helt plötsligt :x bara för man mätt fel.
Ja, vad ska jag titta på, vilka mått är det som är de som gäller... samt övrigt tänka på
Tack
Vilka mått är det jag ska titta på så jag får en karm som passar? Jag vill mäta på rätt ställe. Man hittar ju tips och guider över hela nätet men man vill ju inte starta en operation så står man där utan dörr helt plötsligt :x bara för man mätt fel.
Ja, vad ska jag titta på, vilka mått är det som är de som gäller... samt övrigt tänka på
Tack
Montera så att du få får ev smyg på insidan, se till att vindpappen går fram över karmen på utsidan.
Lycka till o fråga hur mycket du vill, alltid lika roligt med folk som vill göra dessa jobb på egen hand!
Lycka till o fråga hur mycket du vill, alltid lika roligt med folk som vill göra dessa jobb på egen hand!
Tackar...Yeti 550 skrev:
Ingen som vet någon läsa på guide som finns på nätet, jag tycker mig ha Googlat men men
Tänk på att handag och låscylindrar inte ingår i en dörr. Inte så kul o stå utan en söndagkväll.
Är man nybörjare så bör man isolera/ dreva med drevremsa och inte skum. Jag drevar alltid dörrar för jag vet att skum ofta ställer till det på just dörrar.
Är man nybörjare så bör man isolera/ dreva med drevremsa och inte skum. Jag drevar alltid dörrar för jag vet att skum ofta ställer till det på just dörrar.
Enligt kontroll på Hem & Villa mässan så är det karmens yttermått man ska mäta så det blir att måtta karm nu. Sen får man hoppas att man får till det så man slipper och sova med ett lakan för dörren... Man är ju inte direkt snickaren själv men man måste ju f-n testa.andersmc skrev:
Vattenpass och karmnyckel så bor det det går vägen...
Redigerat:
Jag fick bryta och bända lite och kom fram till förljande M10X21 (990x2088mm.) så nu ska jag bara skaffa mig en ny dörr med lås och handtag sen ska vi se hur det slutarandersmc skrev:
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Är den värd priset, som jag fattade det kostar en karmhylsa ca 60:-/st på Jula, lika mycket som en förpackning med 8 karmskruvar. Och dessutom rekommenderas någon specialskruv för fixering.Mikael_L skrev:
Har man en gång monterat så sitter den ju där på plats.
Om jag förstår den där karmhylsebilden rätt så gängas den in i karmen från utsidan, och skruvas sedan tillbaka för att sätta karmen i spänn mot väggen? Ska man sedan komplettera med någon genomgående skruv för att fästa det hela? Lite dumt om dörren ramlar ner när träkarmen torkar och rör sig senare, menar jag...
Vad det gäller priset så har Jula missat lite info på sin hemsida, det är en förpackning med 6 eller 8 som kostar 60 eller 65:-
Sen tillkommer det fixeringsskruven, lika många i förpackningern som kostar 45:-
Så karmhylsekonceptet blir 3-4ggr dyrare än Biltema's karmskruv (Biltema är mig veterligen billigast på karmskruv).
Skruvkostnaden är bara peanuts i sammanhanget, nä, inte ens nötter, utan bara nötskalen ...
Fördelarna är,
först och främst så kan man sätta in dörren och fönstret på plats skruva in hylsorna i lätt spänn och sen justera och mäta och loda och justera osv till man är helt nöjd och då dra in fixeringsskruven. Och då sitter karmen exakt där du mätt in den.
Med karmskruv är allt löst och rörligt och man jävlas med att försöka hålla karmen still på plats medan man mäter och fortsätta hålla den i rätt läge till att man drar in skruven.
Sen är det risk att man drar karmskruven lite snett (eller förborrar snett) så allt flyttar sig lite vid fastskruvningen. Detta hände några ggr då vi monterade våra fönster, oerhört irriterande och besvärligt.
Sen är karmhylsan en stadigare infästning då man har en 14mm tjock hylsa i karm som avslutas med en betydligt mer rejäl platta mot regelstommen, och allt i ett enda stycke.
Med karmskruv så är det först lite glapp mellan hylsa och skruv och sen är det endast en 6 mm skruv som går in i regelstommen, vilket tveklöst vickar betydligt mer vid sidokrafter än när karmhylsan med sin fläns ligger an.
Sen tillkommer det fixeringsskruven, lika många i förpackningern som kostar 45:-
Så karmhylsekonceptet blir 3-4ggr dyrare än Biltema's karmskruv (Biltema är mig veterligen billigast på karmskruv).
Skruvkostnaden är bara peanuts i sammanhanget, nä, inte ens nötter, utan bara nötskalen ...
Fördelarna är,
först och främst så kan man sätta in dörren och fönstret på plats skruva in hylsorna i lätt spänn och sen justera och mäta och loda och justera osv till man är helt nöjd och då dra in fixeringsskruven. Och då sitter karmen exakt där du mätt in den.
Med karmskruv är allt löst och rörligt och man jävlas med att försöka hålla karmen still på plats medan man mäter och fortsätta hålla den i rätt läge till att man drar in skruven.
Sen är det risk att man drar karmskruven lite snett (eller förborrar snett) så allt flyttar sig lite vid fastskruvningen. Detta hände några ggr då vi monterade våra fönster, oerhört irriterande och besvärligt.
Sen är karmhylsan en stadigare infästning då man har en 14mm tjock hylsa i karm som avslutas med en betydligt mer rejäl platta mot regelstommen, och allt i ett enda stycke.
Med karmskruv så är det först lite glapp mellan hylsa och skruv och sen är det endast en 6 mm skruv som går in i regelstommen, vilket tveklöst vickar betydligt mer vid sidokrafter än när karmhylsan med sin fläns ligger an.