AXS
Bor i lägenhet med ett halvt avstängt ComHem-nät. Har bara de vanliga kanalerna och ingen möjlighet till bredband via det uttaget. Istället har vi fiber rakt in i hallen.

Kommer inte teckna något avtal för tv via fibern utan kommer köra analogt via tv-uttaget.

Tyvärr sitter uttaget i helt fel del av rummet(Finns bara ett i lgh) och jag vill använda kabelkanalen till annat.
Helst vill jag bara klippa kabeln och sätta på en kontakt för att sätta rakt in i tv:n, inga dosor alls.

Men då läste jag något om slutmotstånd, det går ju inte att sätta in om kabeln går rakt in i tv:n. Måste jag ha detta motstånd?

Idag går kabeln in i uttaget och i ett litet hål(Där kabeln ska kopplas vidare) sitter ett motstånd.

Är det möjligt att skita i uttag och slutmotstånd och köra med kabeln direkt till tv:n?
 
TV:n ärt ett "slutmotstånd"

Att klippa kabeln kan vara förödande för dina grannar och det är risk att signalen är på tok för stark.

I stora anläggningar måste det vara ordentlig signal och så tappas det av en liten skvätt i varje uttag.

Varför skippa uttaget, kostar ju att återställa när du flyttar, Skaffa en lång anslutningskabel i stället.

Protte
 
AXS
Ah! Så så länge jag har tv:n i är det lugnt?
Då kör jag på 5m extra kabel liggandes bakom tv:n och drar tillbaka det till uttaget när jag flyttar.

Varför jag vill ta bort kabeln är dels för att jag behöver kabelkanalen till en annan kabel och så får jag en sjukt störig och svårmonterad anslutningskabel som även är ful.

Tusen tack för ditt svar!
 
Att klippa kabeln kan vara förödande för dina grannar och det är risk att signalen är på tok för stark.
Att inte ha korrekt terminering ger inte för stark signal, men det kan ge en stående våg i kabeln.
 
Centralantennsystem har en fet förstärkare och sedan uttag med hög dämpning för att ALLA ska få en lagom stark signal, även de längst bort i kedjan.

Hänger man då in tv:n direkt på stamledningen så kan TV:n överstyra och bilden blir inte alls bra.

Sitter det ett termineringsmotstånd i TS uttag är han troligen den sista på stamledningen.

Protte
 
Dessutom så har du inte tillräcklig isolationsdämpning mellan uttagen i nätet, vilket gör att din TV kan störa grannars TV. Osannolikt ja, men det kan hända utan tillräcklig dämpning mellan uttagen.
 
AXS
Så vad är kontentan? Att jag måste ha uttag med slutmotstånd?

Verkar inte ha varit så noga innan, kabeln var knäckt i en böj, jord knappt ansluten
och kabeln är skavd och repad där den är dragen genom väggarna.

Det verkar vara som så att alla har en egen kabel från källaren då jag ser 6 kablar gå ut där. Ingen slinga alltså.

De flesta i huset har tv via bredbandet, de analoga nätet är kvar för gamlingarna och oss som knappt ser på tv... Kanske ska knacka på och höra om bilden blivit sämre.
 
Du bör även kolla upp ägarförhållandet, vem äger kablarna.
 
frohike skrev:
Du bör även kolla upp ägarförhållandet, vem äger kablarna.
Det jag har hört, från flera håll. Det är att ComHem äger ändra fram till Uttaget.
 
Det varierar.. finns flera olika ägarförhållanden.. CH äger allt fram till uttag. CH äger all aktiv utr. CH levererar enbart signal. CH leverar och håller driften under avtalstiden i nät som de inte äger.

Kommer själv från en förening där föreningen ägde alla kablar och uttag, med CH drev nätet. Hade vi tillsvidareavtal fick vi betala för alla fel. Hade vi bundet avtal ingick funktion fram till uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.