Jag är nybörjare på det här som säkert kommer märkas i tråden:). Hur som helst så har jag ett hus där jag endast skall ha underhållsvärme på och där det eldas med pellets, el finns också att tillgå. Min första tanke var att bara köra på elen men när jag drog igång systemet körde jag med pellets eftersom det är rätt mycket som ska värmas upp, sedan tänkte jag att det är lika bra att köra på det spåret. Hur som haver så har jag fått igång värmen överallt nu.

Temperaturen på pannan ligger på ca 60 grader
Returvattnet ligger kring 35-40 grader
Termostaten på panna är satt till 50
Termostatet på elpatronen är satt till 30 (Det här en kombinationspanna så elen går in om det blir några problem med pelletsen)
Cirkulationspumpen går på max
Elementen i huset är inställda på nivå 2.

Trycket i pannan ligger kring 1,2-1-3 bar.
Trycket i expansionskärlet ligger kring 1,1-1,2 bar.

Med dessa inställningar har jag kring 18 grader i huset och det är lite väl seriöst när jag bara vill ha underhållsvärme. Men vad säger ni om värdena annars, de är väl rätt "normala"? I instruktionsboken står det att vid användande av ackumulatortank (vilket jag ej har) så ska returtemperaturen ligga vid 60 grader för att inte det ska bildas kondensutfällning i pannan. Fast det kanske mest handlar om när man eldar med ved, vilket jag inte gör.

Hur ska jag bäst sänka temperaturen i huset? Är det bara att sänka termostatvredet på pannan lite? Eller ska man inte cirkulerara runt lika mycket vatten? Eller ska jag bara sänka termostaterna på elementen från nivå 2 till nivå 1?
 
Finns det ingen shunt så du kan ställa framledningstemperaturen till elementen?
 
Vet inte vilken hysteres du har på brännaren men kör mellan 65-80gr så är du på den säkra sidan att slippa kondensutfällning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.