Jo jag har en router så jag får ut det både trådat och trådlöst i huset. Om vi fick samma pris som grannarna skulle jag dock gärna ha fiber, det lär vara stabilare och förstås snabbare.

EDIT pga nytt inlägg ovan: Jaha så banken tar runt 18000kr för att låna ut till investeringen i 3år? Det blir nog många procent ränta...
 
Redigerat:
Vad som är rimligt i anslutningskostnad är ju inte så mycket att spekulera i egentligen. Det styrs till största delen av markförhållanden. Vad kostar det att förlägga fibern? Vilka förläggningsmetoder får användas? Kan användas? Är det asfalt? Kantsten som måste ersättas?

Det kan kosta tusentals kronor PER METER utan att någon tar ockerpris.

Behöver du ta dig fram i asfalt, glöm 10k utan inlåsning hos Telia i 10 år.
 
Jag har precis beställt fiber till mitt hus med Telia, dom har börjat med att ha samma installationskostnad oavsett vart fibern ska dras in och det gick på 26.700:-.
 
Stämmer det så ska jag be farsgubben beställa med en gång och sen ska jag titta på när det grävs 10 km fiber enkom för honom. Nej, det där är nog inte hela sanningen tror jag tyvärr :)
 
nimhed skrev:
Kloka ord. Någon som vet vad driftkostnad ligger på, mellan tumme och pekfinger.

Brukar kommunerna tillåta att man gräver själv i trottoarerna på gatan? Där kan ju ligga elkablar.
Vi har efter ca 20 månaders drift i mitt tycke synnerligen låga driftskostnader. I princip bara el (switcharna drar ca 1W per port) och lokalhyra för teknikutrymmet. Sedan bör man kalkylera med avsättning för framtida reparationer och/eller försäkring. Det senare kör vi fn utan då vi inte hittat några vettiga alternativ.

Största posten är utan tvekan bokföring och revision, vilket för en liten förening som vår med ca 165 medlemmar blir ganska betydande.

Totalt debiterar vi medlemmarna ca 50 kr per månad inkl moms för drift och adm av nätet.

Kolla in vår hemsida, där finns en del matnyttigt. www.gfef.net
 
Något att tänka på är ju att man sparar 1500kr/år om man drar in fiber med ip-telefoni. Man slipper då den fasta avgiften för fast-telefon/ADSL.
 
Verkar vara mest villaägare som skriver i tråden, och telia är ofta inblandat inte undra på att det är så dyrt.
Är telia ofta det enda alternativet om man bor i radhus / villa?
 
mexitegel: Visst har du en stor poäng i att man måste vikta anslutningsavgift mot en framtida rörlig kostnad. Dock har ju inte alla entreprenörer och leverantörer exakt samma marginaler. Dessutom varierar såklart marginalerna med utbud och efterfrågan. I mitt fall blir månadskostnaden låg även den....

MathiasS: Har aldrig varit med om något grävarbete som kostat tusentals kronor per meter. Och då arbetar jag ändå med industriprojekt med investeringskostnader på hundratals miljoner (vilket betyder att folk ständigt försöker blåsa oss "eftersom det i relation till vår investering är småpengar"). Vid vilket scenario skulle denna kostnad inträffa? Säger inte att det behöver vara fel men är väldigt nyfiken.

Att trycka optoslang under en motorväg är exempelvis inte ens i närheten av det priset per meter, och då har man ändå en hög etableringskostnad i relation till hur fort det går att genomföra själva arbetet. Beroende på markförhållanden säger mina erfarenheter 200-400 kr metern inkl förläggning av tomslang men exkl material.
 
I ett område i Billdal gick Telia in med ett erbjudande som området nappade på, fiber drogs in i alla skåp området och in i i det fastigheter som nappade, det enda man som kund band upp sig på var ett 24 månaders avtal har jag för mig (hyrde i andra hand vid tillfället), men när några villor som angränsade till området ville ansluta sig ( ett skåp bort, max 100m) blev det dyrt, varför kan man undra eftersom all personal/utrustning fanns på plats :surprised:P
 
nimhed skrev:
Jag har fått prisuppgift mellan tumme och pekfinger, 7 till 25 tusen. Jag försöker intala mig att det hamnar i det under intervallet eftersom jag vill hålla hoppet uppe.
Jo, när vi började ta in offerter så pratades det om 8-12.000kr, nu när det börjar bli dags att faktiskt sätta en siffra på pappret så har vi inte kommit under 23000kr.

Thberg: Hur många år är ni bundna till tjänsteleverantören sen då? Kan inte tänka mig att ni får allt för under 6000kr utan bindningstid. Bara innerdelen kostar ju 3000kr, sen tillkommer fiber, grävning, anslutning till stamnät, inkopplingsarbeten i fastighet osv. Priser våra grävare pratar om är c:a 500kr/m. Då har vi tagit in offert från ett tiotal, ingen sprider speciellt mkt från ngn annan.

Ett alternativ vi fått är gratis inkoppling, tripleplay, 36mån bindning och mån avg. 599, inkl, tjänster. (billigare än ren installation utan tjänster) Detta känns mest attraktivt, vi har valt att kika vidare på det, men då börjar lev. backa så snart saker ska på ett papper.... Vi får se vad som händer. En sak är säker, inte fan är de snabba på offerter....

Värst var ju OwnIt, de var här och pratade, allt var sååå bra. Installationskostnad c:a 8-10k per fastighet, sen c:a 225kr/mån för 100/100 och tv-basutbud+ ip-tel. Asbra, helt enkelt. Sen kom offerten. 349kr/mån, 27000 per fastighet, ytterligare 25+25k(för samf.) för installationer mot stamnät och Tv-nät(analogt+digitalt) . Skit rent ut sagt...
 
Hubbe2: Tror nästan att jag pratar med mig själv här, blev kallad Hubbe under hela skoltiden.

Men för att återgå till ämnet. Har tyvärr inte mina papper här. Men som jag minns det är vi bundna i 5 år. Månadskostnaden är då runt 185 kr för Internet och 129 kr för ett kanalpaket på typ 20 kanaler. Tv paketet gällde dock endast en burk, tror det kostade 35 kr extra per månad och Tv. Sen kunde man välja till IP telefoni för en 50 lapp eller va det var, helt ointresserad av detta så jag kollade inte så noga på just den delen.

Anlitar ni själva grävaren? Nu är säkert prisbilden en annan i Stockholm än utanför Lund/Malmö men ändå. Är verkligen inga komplicerade arbeten. Gäller bara att nätbolag m.m. sätter ut sina ledningar. Kommunen ska ha koll på vilka företag som kan bli berörda, men tyvärr är så inte alltid fallet.

I något fall jag hörde talas om handgrävde varje fastighetsägaren sträckan på den egna tomten. Är det inga långa sträckor är det nog att föredra. Förutom en viss besparing blir inte trädgården helt massakrerad.
 
Vi har undersökt nu alla alternativ tror jag.
Vi har som sagt 68 hus, snittlängden på egen tomt bedömmer jag till max 4-5m.
Sen är det ju grävning utanför egen tomt, kedjehus inga långa sträckor. Beräknad total sträcka är c:a 1100m. Dvs 16m, per fastiget. blandad mjukmark och asfalt.
Tanken när det var svårt att få totalentreprenad var att köpa ett eget områdesnät av god kvalitet. men det springer ju som sagt iväg.
Just nu hoppas vi få till 599 avtalet. det skulle ge en totalkostnad om ca 21500kr. Men då är alla tjänster inräknade. Dock börjar de försöka få längre bindningstid....
 
Tråden har spårat ur lite, trådskaparens ursprungliga fråga var ju om en investering i fiber har värdehöjande effekt för fastigheten, vilket är min personliga övertygelse.
Hörde ett mäklarutlåtande en gång som sa att en fiberanslutning kan antas dra iväg budgivningen med ett bud, vilket, beroende på marknad, kan antas motsvara 50-80 000 kronor...tycker det låter rimligt.

(Betalade 10 000 kr för min anslutning när jag ändå drog in fjärrvärme, betalar 289 kr/mån för 100/10 Mbps och IP-telefoni.)
 
Jag skulle gärna vilja se den privatperson som betalar 80.000 extra för en fiberanslutning.
 
Det handlar nog mer om psykologi och ett helthetsintryck än att spekulanten tänker "ah, det finns fiber, jag lägger 80 000 extra!"
Varför finns det ens en trend som heter homestyling där huset/lägenheten pyntas med frukt, färska snittblommor, Barcelonafåtöljer och allehanda ting som inte ens följer med köpet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.