Någon som har erfarenhet av "ACMA Four Seasons Värmepump"? Och kan ge mig info.

Jag köpte ett hus med en monterad och jag personligen fattar inte mycket av den, jag tycker mest att den för ett himla liv då den är "igång". Jag är även lite frågade till hur den ska underlätta min uppvärmning. Jag har i övrigt el-uppvärmt och denna står en bit i från kök och v-rum vilket gör att jag känner inte att det direkt flyttas någon luft som är varmare, det är typ 2-4 m korridor (eller så har jag missat funktionen av den)

Den är i alla fall inköpt här vad jag vet http://www.acma.nu/

Jag är lite skeptisk till den då jag tycker mest att den står och brummar....:S Jag hoppas jag har fel.
 
Tolkar det som att det är ingen som har en pump av detta slag...
 
Kanske läge att byta :)
Jag tar den frågan i en annan tråd men som det är nu så får jag känslan att denna pumpen är ganska sällsynt vilket gör att man får en ganska så, vad säger man? Dålig känsla. Får återkomma med bytes frågor.
 
Testa att ställa frågan på www.varmepumpsforum.com Där finns en hel del experter även på väldigt annorlunda och ovanliga värmepumpar.
 
Tack jag har kollat lite där och det verkar vara lite blandade upplevelser kring den pumpen. Tyvärr får jag känslan att det är mer negativa än positiva.

Detta står i maualen.
5) TIPS FÖR DRIFTEN
För att snabbt finna bästa driftekonomiska inställning, ställ in termostatvredet på max
(motsvarar ca + 26º C). Ställ in husets andra termostater, elradiatorer eller
rums/centraltermostater på ca. +18º C. Syftet är att värmepumpen skall arbeta maximalt och
att stödenergi från det befintliga värmesystemet bara kopplas på när ditt aggregat ej räcker
till. När behaglig värme erhållits i huset kan termostatvredet vridas till ca kl.14.00 vilket
motsvarar ca + 20º C. Du kommer härmed att ha denna temperatur i ditt hus/lokal.


Allt jag har är analogt och enligt mig ganska gammalt, radiatorerna är vrid-typen och det är typ att gissa... *hmm* är det 18 eller 20? Ja, det går f-n inte att säga. så jag blir en aningens skeptisk. Tyvärr kanske jag nu redan har inställningen att denna pumpen är skit... för jag tycker den bara låter, är i vägen och är enligt mig inte så lätt att justera. Jag ser bara analoga vred med "gissa" inställning.

Jag har funnit att jag kan införskaffa ny pump med installation för kring 15,000:- sen får jag efter det införskaffa radiatorer med någon form av styrsystem.

Jag känner att jag har noll koll. :-/
 
Ja annorlunda är den. För svenska förhållanden har man normalt antingen kompressor-delen ute intill fasaden eller, om inne, i ett särskilt rum i huset som då räknas som pannrum/biyta. Visst är den ett intressant försök att förbättra ventilationen och återvinna frånluften (om jag tolkar det rätt) men den brummar nog bäst i ett stort varmgarage, förråds-/verkstadslokal eller liknande.

Skulle satsat på en annan lösning beroende på vad det är för hus och energibehov.
 
Jo, jag börjar mer och mer komma till den slutsatsen jag med.
Jag tror det blir att kolla på annan lösning än den jag har. Får se efter en annan luft/luft värmepump och andra radiatorer så man kan få en annan styrning av helheten dvs. el-radiatorer och vämepump i någorlunda symbios :)

Någon som kan tipsa om en pump till 102Kvm (en planhus, ganska avlångt) har iofs en bi area på 12 kvm men den behöver i huvudsak inte täckas av värmepumpen
 
Beror på nuvarande energiförbrukning värme+varmvatten, isolering, vindförhållanden, planlösning och hur ventilationen ska ordnas framöver osv.

En bra LLVP kan säkert täcka största delen av värmebehovet (upp till ca 80%) om planlösningen är öppen (innerdelarna har god "kastlängd" på luften). För att ordna en stor del av varmvattnet och kompletterande uppvärmning kan t.ex. ett par rum (inkl biytan) konverteras till vattenburen värme och en FLVP såsom Nibe Fighter 200 användas. Kräver installation av ventilationskanaler i huset från kök, badrum och tvätt/grovkök (ev klädkammare) till värmepumpen samt att huset är någorlunda tätt i skalet så det inte läcker luft "här och där". Läggs de via vind ovan isoleringen måste kanalerna isoleras ordentligt. Därefter avluftkanal, kondensisolerad, upp ut genom taket eller närmsta yttervägg samt väggventiler i vardagsrum, sovrum etc för tilluften. Blir en del jobb men att ordna god ventilation betyder mycket för inomhusklimatet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.