Om du vill reglera hela huset, eller alla element som är kopplade på tre 10A-proppar, så kan du montera en kontaktor vid elcentralen och låta den styras av valfri termostat. Den terostaten kommer då bryta alla element samtidigt. Kontaktorn kommer dock väsnas, dels kan den surra när den är på och dels säger den "klonk" när den slår av och på. Ingen höjdare om sovrummet ligger invid elcentralen. Tänk också på att ifall du gör så så kommer du även bryta element du nog inte vill bryta, t.ex. badrum vill man kanske ha igång hela tiden.


Värt att kolla på innan du köper termostat är om den klickar. Clas Ohlson har haft en modell av elektronisk termostat som de slutat sälja, dels klickade den och dels behövde den ett friskt batteri för att fungera, om batteriet tog slut så la värmen av... q(;^;)p



Ett tips ifall du tycker att elementen reglerar dåligt är att se över möbleringen, om de är för instängda så luften inte kan röra sig så funkar de sämre.

Om de är från 70-talet kanske du ändå vill byta dem?
 
yxis skrev:
Om du vill reglera hela huset, eller alla element som är kopplade på tre 10A-proppar, så kan du montera en kontaktor vid elcentralen och låta den styras av valfri termostat
Valfri termostat är inte säkert att det är en bra idé i det fallet. De lite bättre termostaterna reglerar ner effekten genom att slå till och från inom ett tidsintervall om 40 sekunder. Dels anges ofta en minsta effekt för dem att driva som kontaktorspolen sannolikt inte lever upp till. Dels kommer kontaktorn inte bli långlivad om den skall slå till och från varje minut. Detta helt frånsett de andra nackdelarna som du nämner. Jag har den bestämda uppfattningen att om man värmer med direktel så skall det vara en termostat per rum.

Erik
 
  • Gilla
hulingen
  • Laddar…
Javisst ska det vara en termostat per rum. Hela vitsen med en extern termostat var ju för att förbättre temperaturregleringen.

Om jag kommer fram till att ondicos 2 fas lösning funkar för mig så kör jag på den. Jag harvart väldigt nöjd med den i andra hus.

Dock måste jag först reda ut hur det är med faserna.
 
Vad är det för element? Om det är fyra trådar brukar det vara två faser, nattsänkning och slavradiator. Har du något kopplingsur i centralen för nattsänkning?


Erik
 
Ja, det är ett "Eldon yp 0642"

De fyra trådarna är 2,5mm2, så jag tro inte det är styrtrådar, men visst skulle det kunna vara något annat än de tre faserna som jag trodde.
 
En vanlig rumstermostat som styr en E-40 090 44 så blir det en bra och ljudlös lösning.
 
Enk Projektets förslag var väl en lösning på den ursprungliga frågan om att få tre faser genom en termostat, men du har ju redan konstaterat att det bara finns två faser till elementet.

Jag yttrar mig nu om sådant som jag egentligen inte vet, men om det en gång har dragits en funktion för nattsänkning verkar det troligt att man använt samma typ av tråd som till kraften. Internt i elementet är denna tråd kopplad via ett motstånd till en fas vilket kan vara orsaken till att du mäter 230V mot jord på tråden. När funktionen för nattsänkning aktiveras ansluts tråden till nolla till exempel med ett kopplingsur.

Det andra alternativet är att den tredje tråden är utgång för slavradiator. Finns det två element i samma rum. I så fall, saknar det ena elementet termostat?

Du kan kanske hitta information om elementet om du söker på modellbeteckningen.

Erik
 
Jag tror att jag har samma problem. Huset från 70-talet, men elementen utbytta 2001 gissar jag. då gjordes nämligen en stor renovering v forne ägaren som nu är död. Här i stan är det omöjligt att få hem en elektriker som vill hjälpa till med varken det ena eller det andra och själv har jag för stor respekt för flerfasig el. förstår mig bara på 230 volt. Undrar om man tillfälligt kunde skruva loss ett element och ta med till en elaffär och få bara själva termostat-delen utbytt ? För de befintliga är definitivt kass. Hade gärna haft en IQ-term eller liknande, men får man inte hem en elektriker - så vad göra ?
 
Troligen kostar det mer att få termostaten utbytt än att köpa ett nytt.
 
Är det möjligt att vända upp och ner på elementet bara för att få termostaten lite mer i människohöjd ? Börjar ana att golvet ger kyla varma dagar men värme kalla dagar så att elementen ibland verkar tävla med solen ! gnosjöelement.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

koppling gnosjöelement.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hulingen skrev:
Är det möjligt att vända upp och ner på elementet bara för att få termostaten lite mer i människohöjd ? Börjar ana att golvet ger kyla varma dagar men värme kalla dagar så att elementen ibland verkar tävla med solen !
Nej. Temperaturavkänningen sitter nära golvet med flit. Man vill inte att värmen från elementet direkt ska nå sensorn, för då fungerar inte regleringen som den ska. Placeringen nära golvet är den minst dåliga. En extern termostat sätter man inte rakt ovanför elementet, och då kan man välja höjd ganska fritt.

TS behöver en termostat för 400V. Den billigaste externa termostaten jag har hittat på den svenska marknaden är den här, som finns både för 230V och 400V:

http://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-rumstermostat-ip20?category_id=706

Den fungerar som den ska, och den använder en "bra" regleralgoritm, där det är pulslängden under en cykel på ca 40-50s som regleras.
 
  • Gilla
hulingen och 1 till
  • Laddar…
hulingen skrev:
Är det möjligt att vända upp och ner på elementet bara för att få termostaten lite mer i människohöjd ? Börjar ana att golvet ger kyla varma dagar men värme kalla dagar så att elementen ibland verkar tävla med solen
Det verkar vara ett element med bimetalltermostat.
http://gkp.se/product/oljeradiator-bimetall/
Får du en termostat på bättre plats i rummet som dessutom är elektronisk lär det bli mycket bättre. Det enklaste är att lämna kvar befintlig och skruva upp den på max när du sätter dit en bättre. Det är ingen bra idé att vända på en oljefylld radiator. Värmestaven ligger i botten, och om du vänder på elementet blir troligen inte hela varmt.
 
  • Gilla
hulingen
  • Laddar…
hulingen skrev:
Är det möjligt att vända upp och ner på elementet bara för att få termostaten lite mer i människohöjd ?
Ser ut att vara oljefyllt? Isf sitter de en elpatron i botten som värmer oljan, vänder man då på det hamnar den längst upp istället, kanske tom blir en luftficka.
Generellt är det en dålig ide att montera element åt något annat håll än tillverkaren tänkt sig.
 
C
Läste någonstans att det kan vara livsfarligt att köra oljefyllda element upp-och-ner eftersom värmepatronen då hamnar fritt och tappar den termiska kopplingen till höljet som oljan ger (de är tydligen bara fyllda till ca. 1/3). Om då inte överhettningsskyddet löser ut kan det bli otroligt varmt i toppen och risk för brand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.