Hej. Har precis flyttat in i en bostadsrätt med stor balkong. Föreningen har 58 lägenheter och X antal av dom har balkonger. Problemet är att taket över balkongerna slutar ca 15 cm innanför balkongräcket!! Måste väl vara felbyggt, eller? Taket går väl normalt längst ut jämfört med golvet? Detta får till följd att så fort det regnar det minsta, blir det blött på mattan och golvet. Mycket irriterande då frugan tyvärr röker regelbundet och jag har all återvinning längst bort på balkongen , i en dynlåda. Lite fiffigt att ha å-vinnpåsarna i en sådan tycker jag. Då golvet är gjort av stenplattor, får det till följd att det inte blir någon som helst "upppsugning" av vattnet. Mina frågor är:
1. Felbyggt?
2. Tips på vad jag kan göra. Kan ett alternativ vara att spika fast nån vinkelplåt under den befintliga fotplåten som finns? Kan väl bli lite "flddrigt" kanske, om man inte stagar upp med något under?

Tack för tips.
 
Hängränna?
 
Nja, hängränna blir inte till någon hjälp. Hängrännan sitter på huset tak, och balkongtaket är helt plant, ( se bilden). :( Är det inte ett vansinnigt sätt att bygga balkong på?
 
  • PA180211.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ju ut som något en ivrig lägenhetsinnehavare har kokat ihop.
 
Jo så kan man väl tycka. Men faktum är att samtliga balkonger ser ut på detta sätt.
 
Skulle inte hängrännan sitta på balkongtaket????
 
Det sitter faktiskt redan hängrännor på balkongtaken, på ena kortsidan. Så taket är visst inte helt plant, utan bör luta åt ena kortsidan. Så någon mer hängränna kan vi glömma. Problemet är ju att taket är smalare än själva balkongen, eller hur?:S
 
BerraBrus skrev:
Problemet är ju att taket är smalare än själva balkongen, eller hur?:S
Ja, jag ser bara en (självklar) lösning på det problemet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.