O fasen, jag brukar såga med den handen som passar bäst för tillfället för jag kan göra det mesta lika bra med båda händerna (utom att skriva då :) ).

Har inte tänkt på att det ena skulle vara farligare än det andra.......
 
Redigerat:
Du kanske har skrivit din signatur med vänster hand?
 
Ja kanske det, fast jag brukar ju skriva med vänster hand.

Jag kanske borde prova höger hand, fast nu blir ju texten åt rätt håll ändå hur gick detta till?


Nej nu blir jag blir förvirrad.
 
Batteridrivna cirkelsågar är så svaga att bakåtkastet blir inte så kraftigt så man hinner reagera och de stannar rätt fort när det nyper till. Har själv en Makita LXT cirkelsåg och har aldrig oroat mig. Men t.ex. sänksågen är jag mer uppmärksam med då den är kraftigare.
 
Det är en jättetrevlig modell men jag är tveksam till om den är bra till att ge sig på hålsågar med i huvudsak.

Jag har haft en och den blev rätt varm redan vid 74mm hålsåg, så jag vill nog avråda från den då dom flesta andra maskiner jag har haft har klarat det bättre gällande värmeutveckling i motorn.

Men som skruvdragare är den en av dom bästa enligt mig. :)

Denna modellen är en "Light" version, dvs lätt och kompakt.
 
Tack skalman1.

Jag har nämligen börjat få beslutsångest..

Hålsågningen kommer bli det tuffaste dragaren kommer göra, totalt 5 hål.. sen blir användandet mer normalt.. Skruva, montera och enklare borrning osv..

Känns som man kommer ångra sig senare när man fixar och donar och då har en stor tung 18v maskin litegrann i onödan? Fördel om frugan kan hantera maskinen också då hon gillar o fixa hon med.

Jag har en gammal Rusta eller Bauhaus noname i förrådet som jag i somras lyckades skruva ihop ett helt staket med, även de franska skruvarna..

Kanske värt att köpa en mindre 12v eller 14,4v skruvdragare av bättre kvalitet än Ryobin och köra slut på den befintliga noname slagskruvaren till hålsågningen.

Problemet är väl att om den inte orkar det alls så får jag ju ändå åka o köpa en 18v och står då med 2st skruvdragare.. Det är väl iofs inget fel i det..
 
Tack för tipset ska kolla in det. :)
 
Skalman.

Tänker åka till nån lokal bygghandlare imorgon och känna på ett par maskiner då jag efter lite sökande sett att ett av de vanligaste råden till oss nybörjare är att den ska "ligga rätt i handen".

Metabon verkar bra men inte så vanlig i Sverige så jag tänkte be om en bedömning mellan de 2 maskiner som jag läst mest om idag.. Tänk då att det är som allroundmaskin.. det här hålsågandet är troligtvis en engångsföreteelse och om det krävs så köper jag en 299kronors nätdriven borrmaskin på Rusta för bara det jobbet.

De jag tittat på är som jag länkade tidigare BOSCH GSR 14,4 för 1695kr

http://www.olsana.se/verktyg-redskap-maskiner/borrskruvdragare-bosch-gsr-14-4-2-li-bd.html

Alternativet är Makita 14,4v BDF343SHE som verkar gå att få för runt 2000kr

http://www.verktygsproffsen.se/borr...vna-36-36v/makita-144v-skruvdragare-bdf343she

Tänkte leta upp dessa två nånstans imorrn för att få lite känsla för dem, men är det nån av dem som rent tekniskt/kvalitativt är bättre än den andra?

Eller då kanske nån ändå mindre är OK? Nån AEG 12v eller Bosch 10,8/12 som verkar gå att få för en dryg tusing.
 
Ja det låter väl vettigt om hålsågandet är en engångsföreteelse.

Min röst faller då på Boschen du tidigare länkade till, trevlig maskin och 14,4v brukar vara mest allround.

Men som du själv skriver så är det ju bra att känna på maskinerna först om man kan. :)
 
Tack för ditt tålamod skalman1 :) då ska jag klämma lite extra på Boschen imorrn.
 
Det är lugnt, jag är väl typ forumets skruvdragarnörd eller nåt sånt. :)
 
Var ner till lokala Järnia butiken för att känna lite.. Där hade de samma erbjudande som olsana.se med 1695kr istället för 2795kr för blåa boschen 14,4, köpte den och har provdragit lite med den här hemma nu. Skönt o ha ett ordentligt verktyg! :)
 
Trevligt! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.