Hej alla!

Jag behöver hjälp - skojar inte!!! :S

Vi ska bygga en större carport, plats för båt + 2 bilar. Tanken är att totalbredden blir 10,5 meter (6.5m djup) . Sulan håller vi på att färdigställa och sen blir det en gjuten platta.

Frågan är dock... Vi har 2 alternativ:

1. Vi "delar" länden på 3,5 + 7 meter. 7 meter vill vi då ha utan stolpar mellan bilarna
Mellan dom 3,5 och dom 7 tänkte jag mig en stolpe i framkant + 1 stolpe på mitten (3.25 djupmått).
Fråga 1: Hur beräknar vi om limträ i framkant? Räknar man som spännvidd 7 meter som max i och med att där kommer en "stöd" stolpe trots att total längden är 10,5?

2. Eller ännu bättre.... Spännvidd på 10,5 meter!!!! Funkar det över huvud taget - hur?

Fråga 2: Hur sjutton räknar man fram hur grov limträ som behövs?

Vad tror ni är lämpligast...? Limträ i framkant + järnbalk på mitten? Eller järnbalk på båda? Det ska vara ett pulpettak, snözon 2. Räcker det med 2 balkar??

Och sist... var hittar man prisvärd korrigerad takplåt?

Tacksam för hjälp!
//Ulrica
 
115*495 behöver du till 7 meters spännvidd. Och då måste du också ha minst en stolpe på djupet också i mitten. Vet inte hur ditt tak ska se ut men med detta är du säker.
 
Kostar cirka 700:- metern. Så det blir 5 lök. Du vet att två vanliga parkeringsplatser är 5 meter va?
 
Mikael_L
Åt vilket håll ska pulpettaket luta?
 
Mikael_L skrev:
Åt vilket håll ska pulpettaket luta?
Pulpettaket ska luta från öppning mot bakkant. I min (o)logiska hjärna är lästa belastningen i framkanten.
 
huggan skrev:
Kostar cirka 700:- metern. Så det blir 5 lök. Du vet att två vanliga parkeringsplatser är 5 meter va?
Jo, jag vet att dom är 5 meter men har markyta som inte är till nytta för något annat än än carport. Tomt i 2 etage, den lägre delen gränsar mot grannen och det enda vi gör där nu är klipper gräs. Bredden på tomten är 11,40 och grannen har skrivit på att vi får bygga 50 cm från gräns. Bygglovet är beviljat så nu är det bara.... hur...! :)
 
Hem_1 skrev:
Pulpettaket ska luta från öppning mot bakkant. I min (o)logiska hjärna är lästa belastningen i framkanten.
Skulle klart stå läGsta belastning i framkanten. (framkant är för mig där öppningen är, kant till kant 10,5 meter)
 
Mikael_L
Hem_1 skrev:
Pulpettaket ska luta från öppning mot bakkant. I min (o)logiska hjärna är lästa belastningen i framkanten.
Nej, det är samma belastning, räknas som samma i alla fall.

Det blir i vilket fall en riktigt krallig balk.
Ni kommer få dimensionera för en last på runt 10-15 ton på denna balk, snölast + egenvikt.
Att ha 7 meter mellan stöden kommer leda till att ni måste ha en mycket rejäl balk, det finns inga genvägar.
En stålbalk tar mindre plats.

Men takstolen behöver ju inte se ut såhär:
pulpettakstol.jpg
utan kan ju ha sitt hammarband på högsidan högre för att därigenom "trolla bort" balken.
 
  • Gilla
Smx
  • Laddar…
Går helt klart med stålbalk men hur hittar jag rätt dimension? Funderade på limträ i framkant å stålbalk på mitten och då använda höjden från limträbalken till att lägga takstolarna direkt på för att gå ner till väggen. Får kanske då "bygga upp" lite för stålbalken på mitten för att den ska möta takstolen. Kruxet är hur man räknar!
 
Mikael_L
ha ha.... Har till och med snackat med en säljare på moelven som inte VÅGADE säga vilken dimension som krävdes för 10,5 meters spännvidd.... Fortroende för dom - då litar jag mer på alla här!
 
  • Gilla
Starfire
  • Laddar…
Angående plåten så kontaktar du areco.se och kollar vad dom har i 2:a handssortering, jag själv kommer använda TP 104 som är självbärande på 6m i 7,2m längder. Taklutning 14 grader.

Du slipper mycket virke på det sättet. Lycka till med stommen!
 
jag har en egentillverkad fackverksbalk i 6mm plåt i mittennock och sedan kommer likadana enkla som takstolar, som kläs in med trä. spännvidd på mittbalken är 7500 ,och åt ena hållet 4000 och andra hållet 6000. sviktar inte en mm...
 
  • IMG_0795.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.