Hej
Jag skulle vilja ha möjlighet att lysa upp större delen av min trädgård rejält en liten stund varje kväll. Jag har inga grannar utan bor helt isolerat.
Jag vill ha det riktigt ljust och är medveten att det kommer att se ut som en landningsplats för UFO:n eller fotbollsplan på avstånd. Men, ingen blir störd.

Nu skulle jag behöva tips till belysning/armatur.
Jag har kollat in halogenstrålkastare på Biltema - skulle det funka?

Tacksam för tips! :)
 
Kolla blocket efter byggstrålkastare.
 
Mikael_L
Ska ljuset vara igång relativt kortvarigt och du har tillräckligt kraftiga huvudsäkringar så passar väl någon eller några billiga armaturer med 500W halogenrör.
T.ex. de från Biltema
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Belysning-utomhus/Halogenstralkastare/
35-9573_m.jpg

Skall ljuset vara igång lite längre stunder eller huvudsäkringarna börjar gå då du slår igång något tusental W halogenlampa så ska du kika på en ljuskälla med bättre energiutbyte, såsom vanliga ljusrör, kvicksilverlampor eller metallhalogen.
Kvicksilver är ett dåligt val, miljömässigt, men även för att de håller på och fasas ut från marknaden nu. Kvicksilverlampor har inte heller bättre verkningsgrad än vanliga lysrör, så dom har alltmer spelat ut sin roll.

Metallhalogen är ett mycket trevligt och modernt alternativ. Men som nackdel så har dom en relativt lång uppstartstid och mår definitivt väldigt dåligt av många på/avslag.
Ljuskällan klarar endast nåt runt ett tusental påslag, så slår man på och av den flera ggr varje dag är den mycket snart slut.
Jula har en billig sådan armatur:
http://www.jula.se/metallhalogenstralkastare-150-w-ip65-427578
427578-jpg.jpg

Denna ger väl ca 20-50% mer ljus än en vanlig 500W halogen, med sina 150W ineffekt.
 
Vad ska du göra? Behöver du ha dagsljus, eller räcker det att du ser om nån står i trädgården? Isf så räcker det långt med några utomhus GU10-spottar. Jag lyser upp min baksida med några sådana med 1w ledlampor i. Men vill du ha riktigt ljust får du hitta på nåt annat.
 
Varför? *Nyfiken* :)
 
Överväg även LED-strålkastare även om de kostar svinmycket pengar. En fyrahundrawatts halogen drar väl en 4 kWh per natt om du kör den hela natten. Kör du en 40 watt LED istället så sparar du 3.6 kWh per natt. Var blir det, 5 kr / natt? På 700 dagar så har du tjänat in LED-strålkastaren jämfört med en vanlig halogen.

Jämför med metallhalogen blir kalkylen sämre, kanske uppemot en 10 år.
 
Tack för tips! Jag lär ha extra fas för att kunna köra vedsåg mm - så jag hoppas att det klarar strålkastare. Men det behöver jag kolla upp förstår jag.
Liemannen: har du spottar så att du ser som skymningsljus i trädgården?
Noseone: kollar senare om det kommer in på Blocket
Mikael L: massor av BRA tips! Tack!
pelpet: LED är en idé som jag gillar, men jag behöver bara ha på dem ca 15-30 minuter. Då kanske jag inte tjänar in dem.
Haavard: Jag är så himla mörkrädd! Men, min hund behöver rastas på kvällen även på landet, så detta är min lösning. Har du nån annan? :)
 
Mikael_L
pelpet skrev:
Överväg även LED-strålkastare även om de kostar svinmycket pengar. En fyrahundrawatts halogen drar väl en 4 kWh per natt om du kör den hela natten. Kör du en 40 watt LED istället så sparar du 3.6 kWh per natt. Var blir det, 5 kr / natt? På 700 dagar så har du tjänat in LED-strålkastaren jämfört med en vanlig halogen.

Jämför med metallhalogen blir kalkylen sämre, kanske uppemot en 10 år.
LED ligger på ca 50-100 lumen/watt. Det lägre värdet gäller alla de någorlunda prisbilliga LED som nått konsumentmarknaden nu. 100Lumen/watt så börjar vi snacka snordyra LED som nästan knappt hunnit lämna utvecklingsavdelningen, väl ...

Då ger 40W LED något mellan 2000 och 4000 lumen, och det motsvarar ungefär 125-250W halogen. Så redan där verkar din kalkyl krascha en del.
 
Några Xenon 100W till bil. Redan 1 ger mycket.
 
Mimi skrev:
Haavard: Jag är så himla mörkrädd! Men, min hund behöver rastas på kvällen även på landet, så detta är min lösning. Har du nån annan? :)
Större och farligare hund. ;)
 
Snarare större man! ;)
 
Pannlampa, eller flytta till stan.
 
Elpistol. Visserligen inte helt kompatibelt med gällande vapenlagstiftning men med en sådan sänker du en 120-kilos anabolakille fullproppad med rohypnol.
 
Ska belysningen bara vara på 15-30 min per dag tycker jag valet är självklart. 2 st 500 W halogen från billigt ställe. Biltema, CO, Jula etc. Med 2 st blir det inte panik om en slocknar. Kostnad ett par hundra.
 
Mikael_L
Hrmmm, nu frågades det faktiskt efter ljus/armaturer, så jag tänker hålla mig till ämnet.

Ska du ha ljuset igång såpass korta tider så blir det svårt att motivera någon dyr fancy lampa pga energikostnaden, det kommer ändå ta flera tiotals år att tjäna in den ändå.

Så jag tycker du ska satsa på billiga halogenlampor typ Biltema-modellen. Liknande finns "överallt" och kostar lika lite nästan överallt. Köp några reserv-rör också, här är inte alla lika billiga.

Sen är ju lite frågan hur stort område som ska lysas upp, är det stort område är nog flera armaturer med lägre W på varje bättre, men krångligare att montera upp, mer kabel och fler ställninger/infästningspunkter.

I vilket fall finns det ju en uppenbar fördel med minst två st, slocknar en lampa medan du går och låter hunden lyfta på benet så blir det inte helt tokmörkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.