Jag har planer på att införskaffa mig en soffa och jag vet inte riktigt hur jag ska göra/välja så jag frågar er :) . Jag funderade först på en ektorp + en fåtölj i ektorp serien men sen så började jag fundera om jag istället skulle lägga till, max 10k på en 2/3 sits istället. För det känns bättre att lägga till och få lite bättre kvalite samt komfort eller har jag fel? Jag har kollat mycket på Mio, Em, Bromöllamöbler ( om nån vet vilka det är ) samt Ikea. Men valet är svårt, det finns ett par varianter att välja på. Funderingarna har gått mycket på Em:s byggbara soffa Dialog som jag tycker är väldigt fin. En sådan 3:a kostar ca 8k, men är det prisvärt för det är den stora frågan i den här tråden :) Ni får hemskt gärna komma med förslag. Några kriterier/funderingar:

1 Ska helst inköpas på Em, Mio, Ikea, Bromöllamöbler
2 Hög rygg är ett +
3 Byggbar Ja/Nej ?
4 2:A, 3:A, Divan? Har ingen betydelse bara det är: Prisvärt
5 Helst inte en soffa med låga ben, tycker inte det är snyggt eller praktiskt utan det ska vara så att soffan kan komma upp ifl 8cm+ ifrån golvet samt träben

(Varför prisvärt= För jag är en någorlunda fattig student med en stram budget)

//Alexander
 
En soffa måste man ju välja själv. Gå till butikerna och provligg, sitt och fis. Du kommer känna vad man får för pengarna
 
+1. Var idag och provsatt en hel del på mio. Kollade annonsbladet idag från mio och hittade en som verkade väldigt intressant, en 3:a som heter more och kostar 10k precis så imån får det bli att provsitta osv
 
Jag har en Eketorp som jag och hunden haft i 6 år. Där får nattgäster sova och den används flitigt. Himla skön - och prisvärd! :)
 
Dom butiker du listar har ung samma kvalitetsnivå men jag undrar om du inte skulle skanna blocket för en begagnad soffa.
En soffa har otroligt lågt andrahandsvärde och om du åker hem o kollar på en soffa o den ser ok ut samt att bostaden är fräsch så slå till. Du får lätt en 10k soffa för 1k.

Som nuvarande student så kommer du flytta ett antal gånger den närmaste 10års perioden och din nya dyra soffa kommer inte att passa.. Dessutom så finns det väl en relativt hög risk att det kommer spillas både det ena och det andra i soffan under studentlivet. ;)
 
Tackar för svar
Var på mio idag och provsatt i stort sett allt men hittade inte något som var nt xtra. Ska kolla blocket samt dra te Em i helgen. Hittar jag inget i butikerna och på blocket så kanske det blir en ikea (sålänge) fördel är ju även att man kan byta överdrag.
 
Själv köpte jag en amerikansk monstersoffa som jag inte fick in i vardagsrummet. Fick ha den i sängkammarn en vecka innan jag kom på hur jag skulle få in den.
Sprätte upp ryggstödet, sågade bort 15-20cm, fyllde upp med skumgummi och lite brädor, tillbaka med tyget, ner tre trappor, runt huset, upp på stege 2våningar och sen in genom balkongdörren.
Hade ju väntat typ 3månader på att få den så att lämna tillbaka var inget alternativ.
Hade jag vetat det hade jag nöjt mig med två 2:surprised:r.
 
Haha vilka bilder jag fick in i mitt huvud :p. Har även funderat hur man får in vissa soffor. Känns nästan bättre och ha 2st soffor, te x 2:surprised:r eller 3:surprised:r. Får nästan bli det, enklare att möblera i ett mindre rum eller vad tycker ni?
 
raveper, hade det inte varit enklare att bredda vardagsrumsdörren? :D
 
Hörde någonstans att dom flesta av Ikeas soffor idag kommer i platta paket så att folk kan få in dom i huset. Har inte kollat själv men det skulle ju inte förvåna mig.
 
Raceman skrev:
raveper, hade det inte varit enklare att bredda vardagsrumsdörren? :D
Jag plockade bort en dörrkarm men det fattades ändå någon liten cm.

Det som ställer till det med en för stor soffa är att den blir längre än vad den är när man reser den upp. Iom att man får mäta den på diagonalen istället. Så min på 240 och en takhöjd på 240 gick inte. Hade en konstig vinkel i hallen mellan ytterdörren och vardagsrummet.
Balkong dörren var nog max 70. så det var därför den fick kapas.
Tänkte först lyft ur ett fönster, men ångrade mig när den rostiga stegen gick sönder på 2:a våning.
 
Redigerat:
Tycker synd om dig raveper. Inte lätt med stora soffor och små, krångliga hus/lgh
 
Köp en IKEA Tomelilla på blocket. Inte världens vackraste soffa men skön som attan och du kan få en för 500kr - 1000 kr på blocket. Tyget är avtagbart och tvättbart i maskin vilket kan vara en fördel då man lever studentliv :). När du pluggat klart säljer du den till en annan student för i princip samma pris som du köpte den för.

Eftersom det är en IKEA-soffa kan du i princip skuva ner den i atomer om den inte går att bära in. Känner du för att ha en annan färg på tyget finns det på Bemz men då kostar det minst dubbelt så mycket som soffan så det är bäst att köpa en färg du gillar från början. Bemz-tyger finns också på blocket.

ikea_tomelilla_689-811-10_166054095.jpg
 
Tackar för tipset :) . Det är som du säger, en stor fördel med ikea att man kan skruva isär det i atomer samt byta klädsel. Ang bemz så har jag kollat på den sidan, synd att det ska vara så dyrt :/ hade det kostat ca 1000 kr för ett överdrag så hade jag kunnat köpa ett
 
För säkerhets skull, dubbelkolla hur mycket Tomelillan går att demontera om det blir en sådan. Jag kom på att jag aldrig demonterade min.

Söker du på blocket så finns det begagnade bemz-klädslar där. Inte i någon större mängd, men det förekommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.