Hej,
Jag är en relativt ny husägare och upptäckte nu när kylan kommer om nätterna att jag får kondens på mina fönster och då speciellt på övervåningen. Vad kan jag göra åt det?
Huset är en 1 1/2 villa från 1951 med 2 glasfönster som jag tror är sen huset byggdes.
Tacksam för svar
 
Är det mellan fönstren eller på ytan in mot rummet? Har du några element under fönstren? Täcks de isåfall av en fönsterbänk utan ventilationsgaller?
 
Om kondensen är invändigt:
1) Kontrollera ventilationen, är den tillräcklig?
2) Byt till bättre isolerade fönster (Alt. täta/ renovera de fönster du har)
(dock ej för bra, då kommer kondensen på utsidan istället)
3) Element, fönsterbänkar under fönster? (Enl. Raceman)
 
Är huset från -51 så är ventilationen otillräcklig med dagens mått mätt. För mycket fukt inomhus, helt enkelt, särskilt på övervåningen. Sovrummen har troligtvis inga friskluftsventiler utan man brukade sova med fönstret lite öppet på glänt året om. Man brukade inte heller duscha så ofta som man gör numera. Dessutom brukade det finnas en varm skorsstensstock med vars hjälp självdragsventilationen fungerade. Allt detta sammantaget gör att kondens blir ett problem i hus som inte hade detta problem förr när det var nybyggt. Kan vara så enkelt att problemet uppstår när huset byter ägare, äldre människor ersätts med barnfamilj med andra levnadsvanor.......

Sätt in en paxfläkt i badrummet samt ta upp friskluftsventiler i sovrummen (om det inte redan är gjort). Dessutom täta runt fönster som nämnts ovan. Det går också att sätta en fläkt ovanpå skorstenen som hjälper till med självdraget om skorstenen inte längre används regelbundet.
 
Tack för svaren!
 
peppo10 skrev:
Hej,
Jag är en relativt ny husägare och upptäckte nu när kylan kommer om nätterna att jag får kondens på mina fönster och då speciellt på övervåningen. Vad kan jag göra åt det?
Huset är en 1 1/2 villa från 1951 med 2 glasfönster som jag tror är sen huset byggdes.
Tacksam för svar

Lustigt, det kunde varit jag som skrivit inlägget. Allt identiskt, även imman, förutom att vårt är enplans.
 
Samma problem här med. Nyinflyttad i hus från slutet av 40-talet.

Skall gå upp och täta fönstret, dra ut fönsterbrädan lite och kika över hur det ser ut med ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.