Jag ska bygga en bastu i "suotteräng" med tre av ytterväggarna i Dorocell Thermomur 250, dessa väggar 120 cm höga och ovanför vanlig träregelstomme. Två aggregat, ved och el. Liggande panel i bastun. Nu undrar jag några saker, hoppas att de inte redan besvarats alltför många gånger redan på detta forum...

- Vad ska jag tänka på nära bastuaggregatet, är dorocellväggen känslig för värmen så att jag t.ex. behöver extra säkerhetsavstånd eller något speciellt skydd/skiva såsom värmetåligt klinker? Runt vedaggregatet har jag tänkt ha skyddsmantel och för båda aggregaten följa säkerhetsavstånd för trävägg.
- I bastun, vad ska jag ha mellan bastupanel och dorocellväggen? Räcker spikläkt med tanke på värmen och cellplasten, isåfall hur tjock läkt behövs och ska det vara "korslagd" läkt för att få ventilation både vertikalt och horisontellt (med glipor uppe och nere)?
- I omklädningsrummet tänker jag ha råspånt+OSB-skiva. Kan jag skruva råspont+OSB dikt an mot dorocellväggen, utan läkt emellan? Bättre med gips än OSB?
- Vad ska jag tänka på med reglar och vägg ovanpå dorocellväggarna: Ska jag ha tjärpapp emellan? Ska jag "spika" fast liggande regel i betongen i dorocellväggen, och isåfall hur gör man det? Något annat jag bör tänka på?
- Vilken skruv ska jag använda för att fästa läkt, skivor etc i dorocellväggen?
- Erfarenheter av bastu och Dorocellväggar?

Mvh Kenneth
 
Har någon på detta forum byggt en bastu med Dorocell Thermomur, och som kan berätta om sina erfarenheter? Speciellt om bastuvärme och cellplast?

/Kenneth
 
R
Skulle nog kontakta de som säljer/producerar för att höra mig för...
 
Jag ställde frågorna till Dorocell per mail innan jag la dem på detta forum. Tyvärr inget svar från Dorocell, därför hoppas jag på råd från andra.

/Kenneth
 
Tyresö
Jag känner mycket väl till hur konstruktionen med frigolitblock fungerar och ser ut - problemet är att jag bara är med i det skedet av frigolitväggsbyggnationen, där väggen blir till en solid och bärande vägg, det är därför jag inte kan ge dej något råd.

Men även jag är intresserad av hur man gör och tycker att det är otroligt att ingen kan ge ett svar på frågan - det byggs ju 10.000-tals såna hus och tillbyggnader/år, och många av dom har ju även byggt en bastu.

Otroligt att inte Dorocell kunde ge dej ett svar - ruskigt dålig kundservice, det borde inte ta dom många telefonsamtal för att ta reda på hur man gör, och mejla tillbaka en förklaring till dej.
 
Jättekonstigt att Dorocell verkar handfallna inför frågan.
För att slippa oroa sig för smältande cellplast i anslutning till bastun, skulle man kunna ta bort cellplasten och ersätta den med stenull. Nu påstår jag inte att cellplasten kommer med all säkerhet att bli illa åtgången av värmen, men jag tror att en sån lösning kan vara bra för nattsömnen.
 
Tyresö
Eller helt enkelt göra en luftspalt mellan bastuns innervägg och frigoliten.
 
Hej,

Jag fick tag i Dorocell på telefon, de var hjälpsamma och sa att det är fungerar så länge det inte är för nära aggregatet. Jag ersatte därför cellplasten med stenull runt aggregatet med god marginal, och täckte där med mineritskiva och klinker för säkerhets skull. I övrig vägg har jag både luftspalt och bastufolie mellan träpanel och cellplast. Vi har bastat många gånger, och allt verkar fungera bra.

Mvh Kenneth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.