P
Håller på att inreda en vind till sovrum på svärföräldrarnas sommarställe. Tänkte förbereda lite för några eluttag samt en taklampa och hade lite funderingar om förlägggningen av VP rören/fleslangen.

Hade tänkt ha ett eluttag på var sida om fönstret varav det ena kan få försörja ett mindre element.

Det ska även vara ett uttag vid murstocken samt ett vid trapphuset för läslampor.

Är det ok att lägga slangen i utrymmet vid takfoten bakom stödbenen?

Är det godkänt att seriekoppla uttagen eller måste de ha varsin slang från en kopplingsdosa?
 
  • vind_hger.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
fler bilder
 
  • vind_vnster.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
,,,
 
  • vind_murstock.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
...
 
  • vind_trapphus.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du planerar ett el-element bör du dra trefas till det.
Tänk på att lägga vp-rören/flex-slangarna så att råttor och möss inte kommer åt dem.
Man kan "seriekoppla" (egentligen så parallellkopplar man) uttag. Man får räkna på den sammanlagda effekten, så den inte blir för stor.
Jag förmodar att du kommer att anlita en elektriker för att göra själva inkopplingen. Även om du själv gör den fysiska dragningen är det bra att ta kontakt med elektrikern redan nu och prata ihop er om hur installationen ska göras.
 
P
Det blir nog bara ett litet 230V element på några hundra watt då huset bara används under sommaren.

Funderar på att köpa flexslang med fördragna ledningar i http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=912&iItemId=81826

Är det för klent med 1,5 mm2 ? ska mest vara till läslampor samt ett mindre element.

Svårt att undvika möss i ett sådant här gammalt hus men jag skall försöka täta alla springor samt sätta nät övertakfotsventilerna.

Lokala elektrikern får nog göra inkopplingen då det inte är mitt eget hus ::)
 
Om du tänker anlita elektriker för inkopplingen så bör du absolut prata med honom innan du börjar dra rör. Det är inte självklart att han går med på att koppla in dina dragningar.

Jag vill absolut avråda från flexslang. Kör med VP rör överallt där det går. Bocka med böjfjäder (eller vad det kallas). Har du någon böj som verka kunna bli kritiskt skarp (=svårt att få igenom trådarna) så kör med köpt färdig böj där. Skarva bara med skarhyllsor med inbyggd låsning.

Flexslangen är hopplös att få igenom trådar i. Det är därför den nu säljs med färdigdragen tråd. Jag har haft problem hemma med att dra om tråd i en 2 meter lång flexslang som gicke en rak sträcka mellan 2 dosor, inga böjar. Det tog mig nästan 1 timme att få igenom 3 ynka trådar.
 
hempularen skrev:
Flexslangen är hopplös att få igenom trådar i. Det är därför den nu säljs med färdigdragen tråd. Jag har haft problem hemma med att dra om tråd i en 2 meter lång flexslang som gicke en rak sträcka mellan 2 dosor, inga böjar. Det tog mig nästan 1 timme att få igenom 3 ynka trådar.
Jag har märkt att alla här klagar på flexslang.

Jag kör med Classes ganska styva slang och deras dragfjäder i plast (polyamid). Jag har aldrig haft några problem att få igenom dragfjädern, och heller inga problem med att dra igenom tråd.

5xFK1,5 har jag aldrig provat, men 4xFK1,5 har aldrig vållat några problem.

Vad gör jag för fel?
 
Och jag som tycker att flexslangen är guds gåva till installatören (ähum, nästan iallafall).
Har gjort böjar som är helt vidriga egentligen, men får man bara igenom dragfjädern så kommer trådarna så fint så.
Gillar dock inte de fördragna slangarna.
 
Det finns flexslang som är behandlad med nått glida lätt som är suverän att jobba med.
 
P
Eller så köper man med fördragna ledare ;)
 
Tycker också att flexsangen är helt OK. Ett tips är att ta på nån smörja (typ såpa) på det som ska igenom. Gör väldigt stor skillnad.
 
hempularen skrev:
Om du tänker anlita elektriker för inkopplingen så bör du absolut prata med honom innan du börjar dra rör. Det är inte självklart att han går med på att koppla in dina dragningar.

Jag vill absolut avråda från flexslang. Kör med VP rör överallt där det går. Bocka med böjfjäder (eller vad det kallas). Har du någon böj som verka kunna bli kritiskt skarp (=svårt att få igenom trådarna) så kör med köpt färdig böj där. Skarva bara med skarhyllsor med inbyggd låsning.

Flexslangen är hopplös att få igenom trådar i. Det är därför den nu säljs med färdigdragen tråd. Jag har haft problem hemma med att dra om tråd i en 2 meter lång flexslang som gicke en rak sträcka mellan 2 dosor, inga böjar. Det tog mig nästan 1 timme att få igenom 3 ynka trådar.

jo det är inga problem med flexslang för yrkesfolket. det är förklaringen till att du inte klarade av det.
inga problem att dra i trådar i RIKTIG flexslang köpt hos grossisten, den som finns på biltema bauhaus jula mm. är värdelös
 
Den jag drabbades av var installerad 1976. Och (troligen) av elektriker. Möjligt att det finns bättre slang idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.