Hej!

Vill börja med att tacka alla kunniga som i tid och otid svarar på oss mindre erfarnas frågor på detta forum, det är oerhört lärorikt och inspirerande att läsa.

Nu till mitt dilemma: Vi har idag en öppen spis men vi funderar på att dra lite mer energimässig fördel av den underbara känsla vi tycker en öppen eld ger. Kort och gott funderar vi på att slänga ut den öppna spisen och istället sätta in en murspis med hisslucka. Kruxet är att dessa väger mellan 250 och 350 kg i de storlekar vi är intresserade av. Vår stilla undran är nu hur vi kan ta reda på om vårat golv klarar av den belastningen?

Huset är en 2-plans funkisvilla med souterräng (eller hur detta nu stavas), alltså en källare plus ytterligare två plan. Murspisen är tänkt att stå på mittenplanet, alltså planet ovanför källarplanet. Ritningarna vi har förtäljer tyvärr inte hur bjälklaget egentligen ser ut i denna del av huset (byggt 1938, betongplatta på mark) :( Finns det eventuellt någon myndighet som borde ha kopior på mer kompletta ritningar till vårt hus med hållfasthetsberäkningar? (Vi har dylika för den hustillbyggnad som gjordes 75, där det står att bjälklag 1 skall klara 150kg/kvm och bjälklag 2 200 kg/kvm om jag tolkar de rätt, men tyvärr ingeneting på det ursprungliga huset). Kan man för att säkra upp så att säga evenmtuellt sätta in stödjande balkar under just det partiet där spisen skall stå? (där under är tämligen enkelt att komma åt och sprsamt inrett och golvet är den direkta betongplattan som utgör grunden för huset)

Inser att det kan vara svårt att besvara med så bristfällig info men alla tips och råd skulle uppskattas...
 
Stadsbyggnadskontoret (eller motsvarande i din kommun) bör ha ritningar.
Mer sällan hållf.beräkningar.
Bärigheten kan säkert ngn här hjälpa dig med sen.

En liten kommentar: Det var MKT ovanligt 1938 att bygga souterränghus med platta på mark.
Den vanligaste metoden var att ha källarmurarna grundlagda på utbredda sulor.
Källargolvet blev sen oftast bara just det, en ganska tunn hinna över marken med begränsad bärförmåga.
 
Hej och tack för ditt svar. Kontaktade kommunen och hipp som happ så mailade de över det de hade.... Grym service men tyvärr hade de inte så särskilt mycket mer än vi redan hade hemma...Inga hållfasthetsberäkningar alltså, ingen direkt beskrivning av bjälklag heller... Bifogar med detta ett tvärsnitt på huset samt "Källareplan" samt "Bottenplan" (det jag kallar mittenplan alltså).

I alla beskrivningar vi sett kallas detta hus för "Betongplatta på mark" (även av besiktningsmannen) men nu när jag tittar på tvärsnittsritningen så kanske jag lutar åt att hålla med dig och att detta kanske inte är det, eller?

Jag bifogar också en ritning där jag primitivt och fult ritat en röd rektangel ungefär där murspisen är tänkt att stå (ja, vi planerar att ta bort väggen mellan de två rummen som den röda rektangeln befinner sig i). Vad tror ni, funkar detta och om inte annat vad kan man hitta på för att lösa detta?

En annan fråga vi inte riktigt blir kloka på av dessa ritningar är: vilken/vilka innerväggar är egentligen bärande på dessa två plan?

Många frågor, hoppas på svar ;)
 
  • tvarsnitt.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kallareplan.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bottenplan.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bottenplan_med_spis.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har mkt riktigt inte platta på mark. Det visar bara vissa mäklares låga nivå!!

Av sektionen du fick verkar det som om bjälklaget är ett träbjälklag. Då fanns det troligen iinte några hållf.beräkningar. Man använde oftast kända storlekar på balkarna, kanske från ngn tabell (precis som många gör idag!).
För att kunna göra en kontroll av bärigheten bör du öppna bjäklaget underifrån, från källaren, för att kunna mäta dimensionerna. Sen är det rel enkelt att få fram bärigheten.
Ev stöd underifrån kan också beräknas då.

Vilka väggar som är bärande kan jag inte avgöra från dessa ritningar. Det är troligt att minst två av dem är bärande. Mest troligt att de mellan kök o rum samt mellan hall o rum är bärande. Man måste undersöka i vilken riktning balkarna ligger för att kunna säga rätt.
 
Hmm... Jo, att mäklarna har noll koll förväntar man sig ju, men husbesiktigarna borde väl ändå ha det tycker man... (2st oberoende av varandra dessutom) Jag bifogar här en del av ritningen för den utökning som gjordes 1975, den ser väl mer ut att vara vanlig betongplatta eller missförstår jag den? Kanske därför de tycker att huset är det? (även om utbyggnaden är ca hälften av det ursprungliga husets storlek)

En fråga som då infinner sig är: Vad kallar man då vårt hus typ av grund? Källargrund? Krypgrund är det väl ändå inte...eller har jag helt missförstått det?

Så snart jag kommer hem ska jag se om jag kan hitta någon öppning till bjälklaget (alternativt bra ställe att göra ett titt-hål)...
 
  • extension_framifran.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbyggnaden har mkt riktigt platta på mark.

Ursprungshuset har källargrund med grundmurar på utbredda sulor.
 
Hej igen och tack för all hjälp så här långt. Nu har jag börjat gräva lite i husmysteriet och jag började med att titta lite på bjälklaget underifrån och där tog jag två bilder på den råspont som döljer sig (eller inte döljer sig just i det utrymmet där bilden är tagen) i taket. bakom det verkar det sitta en spånskiva eller dylikt.

För att inte rasera mer av huset än nödvändigt funderade jag därefter lite och kom på att vi ju faktiskt har ett mysko litet utrymme under trappan till översta våningen som man kommer åt via en lucka. Jag öppnade den och där kommer man åt bjälklaget ovanifrån men här finns inget riktigt golv av naturliga skäl utan endast råspont. En av plankorna var dessutom lite smått upplirkad så jag slutförde jobbet och lossade den lösa plankan och under dolde sig den träbalk man ser på bilderna. Av vad jag kunde utröna är denna balk 195mm hög och 75mm bred. Kan man utgå ifrån att övriga balkar i bjälklaget har samma dimension måntro och hur får man i så fall fram maximala bärlast för denna balktyp?

Stort tack än en gång så här långt, det är grymt spännande att på detta sätt gå upptäcksfärd i sitt eget hus!

Mvh Magnus
 
  • Råspont_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bjälke under trappen_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bjälkehöjd 195_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bjälkebredd 75_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bjälke sprucken_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa sak att mäta är centrumavståndet mellan balkarna!
Det kan du troligen göra genom att kolla hur tätt spikarna sitter i råsponten. Alltså vinkelrätt mot balkarna.
Ett vanligt mått är 60 cm.
 
Ok, har nu kollat avståndet centrumavståndet dels genom att mäta till nästa balk i det lilla utrymmet under trappen, dels genom att kolla spikavståndet i råsponten: båda säger 60cm. Så, vad blir nästa steg måntro?
 
Nästa steg är att ta reda på i vilken riktning balkarna ligger i de två rum som berörs av den nya spisen.
Tror du ser det enklast underifrån.
Råsponten i källartaket går vinkelrätt mot balkarna.
 
Hej igen!

Okej, har nu i ett av rummen försökt illustrera vilken riktning bjälkarna bör gå, typ vinkelrätt mot husets längdriktning kan man säga. På bilden är bjälkarna primitivt inritade med grå färg som ett randigt mönster mest. Detta stämmer överens både med den riktning de två bjälkarna jag kan se (i utrymmet under trappan) och med att råsponten är vinkelrät mot denna riktning.

OBS! På bilden är det säkert inte exakt cc 60 det vet jag, men allt tyder som sagt på att det är cc 60 som gäller i huset.
 
  • bottenplan_med_spis.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nu gjort en kontrollberäkning på det vänstra rummet.
Konstruktionen hamnar på gränsen av vad som är tillåtet.
Dvs det bör gå att installera spisen.
Om du vill vara helt säker så skulle jag rekommendera en pelare som stöd under spisen i källaren.
 
Okej, jättetack!

På gränsen även för en på ca 350kg eller "bara" 250 (som de lite mindre väger)? Spelar det någon roll om spisens mitt kommer hamna ganska exakt ovanför innerväggen i källaren? (som den förmodligen kommer göra) Jag antar att den väggen inte är direkt bärande men kanske det påverkar bärigheten något ändå?

Och slutligen angående pelaren i källaren om man sätter dit en sådan: Ska den "stå" på betonggolvet eller ska man borra sig ner under det och förankra i marken? Och ska pelaren stadga upp mot råsponten i källartaket eller upp mot en av bjälkarna ovan råsponten? Och är det en träpelare som är lämpligast eller något annat?

Förhoppningsvis är detta mina sista frågor vad gäller detta ämne ;)
 
Glad Amatör 76 skrev:
Okej, jättetack!

På gränsen även för en på ca 350kg eller "bara" 250 (som de lite mindre väger)? Spelar det någon roll om spisens mitt kommer hamna ganska exakt ovanför innerväggen i källaren? (som den förmodligen kommer göra) Jag antar att den väggen inte är direkt bärande men kanske det påverkar bärigheten något ändå?
Jag räknade på att 350 kg ligger enbart på golvet i det vänstra rummet.
Om det är så att spisen väger 350 kg och ligger delvis i bägge rummen, dessutom över väggen i källaren, då klara det sig hur bra som helst.
Var spisen mitt hamnar exakt spelar ingen roll.
Då behövs ingen pelare, det är klart på godkända värden hållfasthetsmässigt.
 
Härligt, då verkar jag till slut fått slut på frågor för denna gång. Vill bara slutligen återigen tacka för hjälpen! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.